Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Aha, det var ju intressant att det kostar pengar att välja säte. Tror jag var silver sist jag betalade för en biljett och då kostade det inget att välja säte, men kanske det räckte med silver eller så har det ändrats under den tiden som gått.
Du har ju rätt att det är lång tid kvar och priserna inte alltid reflekterar möjligheten till uppgradering. Har själv ett exempel åt andra hållet, 2 personer ifrån NY till hem en fredag eftermiddag och enkelpriset för BC var då 98 tkr. Men vi budade 30 k och fick uppgraderingen sedan var BC kabinen bara 75% full när vi kom ombord. Detta var 3 år sedan dock.
Kom igen, enkelbiljett från USA till Europa är alltid svindyra. Hade du lagt på en resa tillbaka till USA hade priset gått ner till någonstans runt 30-50k, trots att det varit tor.

Du jämför inte ens äpplen och päron i dina jämförelser. Snarare flygplan och pingisbollar.

Är flyget långt ifrån fullt och inga andra budar så räcker minimibudet i stort sätt alltid. Det är inget konstigt med det, utan snarare väldigt förväntat.

Kan meddela dig att på flyget imorgon till Tokyo ligger högsta bud på omkring 120k poäng, 52k poäng räcker till plats 13. Att tro att du ska ha en realistisk chans att buda 40k och uppgraderas är snarare en dröm, även om det händer att drömmar slår in ibland.

Jämföra en flight från New York, där SAS har 3-5 flighter per dag med Tokyo, där SAS i dagsläget flyger 3 gånger i veckan blir också väldigt snett. Jämföra 120 Business platser i veckan med en linje som har 4-5 ggr så många stolar i veckan i Business.

Att välja säte gratis i Business försvann för typ 1-2 år sedan, nu är kravet minst EBG för den möjligheten.

Kom igen, enkelbiljett från USA till Europa är alltid svindyra. Hade du lagt på en resa tillbaka till USA hade priset gått ner till någonstans runt 30-50k, trots att det varit tor.

Du jämför inte ens äpplen och päron i dina jämförelser. Snarare flygplan och pingisbollar.

Är flyget långt ifrån fullt och inga andra budar så räcker minimibudet i stort sätt alltid. Det är inget konstigt med det, utan snarare väldigt förväntat.

Kan meddela dig att på flyget imorgon till Tokyo ligger högsta bud på omkring 120k poäng, 52k poäng räcker till plats 13. Att tro att du ska ha en realistisk chans att buda 40k och uppgraderas är snarare en dröm, även om det händer att drömmar slår in ibland.

Jämföra en flight från New York, där SAS har 3-5 flighter per dag med Tokyo, där SAS i dagsläget flyger 3 gånger i veckan blir också väldigt snett. Jämföra 120 Business platser i veckan med en linje som har 4-5 ggr så många stolar i veckan i Business.

Att välja säte gratis i Business försvann för typ 1-2 år sedan, nu är kravet minst EBG för den möjligheten.
Jo du har rätt, men tänkte mest att min logik inte ens höll i New York fallet även om den slog till min fördel. Skulle jag gjort gissningen på New York flygningen så hade vi ju haft nästan 0% chans till den uppgraderingen.
Men det är ju bra allas input och då verkar det ju som att man snällt får betala ☹️

Och för bonusresor gissar jag i BC
Det gäller i alla klasser, i ekonmi krävs det dessutom EBD för att kunna välja nödutgång på longhaul.

Jo du har rätt, men tänkte mest att min logik inte ens höll i New York fallet även om den slog till min fördel. Skulle jag gjort gissningen på New York flygningen så hade vi ju haft nästan 0% chans till den uppgraderingen.
Men det är ju bra allas input och då verkar det ju som att man snällt får betala ☹️
Om planet int är i närheten av fullt och det finns paltser över i business så hade ni snarare närmare 100% chans på uppgradering om det var färre budgivare än det var platser.
Jag har också lygit med halvtom businesskabin, de uppgraderade en hel del folk men fanns i slutändan 17 tomma säten. Det är så det ser ut på enstaka avgångar på udda dagar ibland, men man kan absolut inte säga att det är normen.

För just Tokyo är normen att business är väldigt hög beläggning på bokningar och det är få platser tillgängliga för uppgraderingar i normalfallet. Självklart kan det finnas någon enstaka flight där detta inte stämmer, men det är inget som är normalt eller sker direkt ofta.

Var kan du se de olika buden? Har helt missat detta…

Sedan Braathens började flyga för SAS har det inte gått att lägga bud på uppgraderingar på dessa flighter (gick med tidigare underleverantören Xfly och samma sorts flygplan). Ikväll dök dock plötsligt möjligheten upp på en av mina kommande bokningar som flygs av Braathens.

Har nu lagt ett bud så får vi se vad som händer :)

Toppen