Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Johans00

Medlem
Ska flyga t/r ARN - DUB i go 11-15 Oktober, vad borde man lägga för bud för att ha rimlig chans på att få flyga plus, vill buda i sek och inte poäng.
 

Berglund

Medlem
Det där är bara en flygning på ett par timmar. Jag hade lagt minimibudet i SEK eller möjligen några tiokronor över gällande minimubud.

Vill du ”garantera” så får du nog tänka dig uppemot 500-1000 kr per sträcka men varför skulle du vilja buda så mycket?
 

Johans00

Medlem
Det där är bara en flygning på ett par timmar. Jag hade lagt minimibudet i SEK eller möjligen några tiokronor över gällande minimubud.

Vill du ”garantera” så får du nog tänka dig uppemot 500-1000 kr per sträcka men varför skulle du vilja buda så mycket?
Ok tack, blir minimibudet om något alls.

Ni som gör detta, vad är syftet med att buda på plus inom Europa? Lounge? Poängintjäning? Matkuben?
Statuspoäng, ofta ledig stol bredvid, för folk under guld är fast track och lounge skönt också.
 
Last edited:
Ni som gör detta, vad är syftet med att buda på plus inom Europa? Lounge? Poängintjäning? Matkuben?
Först och främst fler poäng för att samla till status. Sen är det trevligt att komma fort av planet då man sitter långt fram, maten men framförallt snacks som chips och de goda pralinerna och chokladbollarna från Hedh Escalante. Varm handuk. Glas-glas. Oftast (inte inom skandinavien dock) är det ganska många lediga stolar så man slipper sitta som en packad sill. Lounge och fri dryck ombord har jag i.o.m diamant, men har man inte det så är det klart att det är trevligt också.
 

Remains

Medlem
Jag har två bokningar i Plus, båda i bokningsklass B. Den första är ARN-SFO ToR och den andra ARN-NRT ToR.

På San Fransisco trippen har jag budat på uppgradering med poäng åt båda hållen. Tänkte buda på Japan resan med pengar, man får meddelandet "Not eligible for upgrade". Tycker det är konstigt då det är samma bokningsklass etc. Vad kan det här bero på?
 
Jag har två bokningar i Plus, båda i bokningsklass B. Den första är ARN-SFO ToR och den andra ARN-NRT ToR.

På San Fransisco trippen har jag budat på uppgradering med poäng åt båda hållen. Tänkte buda på Japan resan med pengar, man får meddelandet "Not eligible for upgrade". Tycker det är konstigt då det är samma bokningsklass etc. Vad kan det här bero på?
Jag har fått motsvarande någon gång och det har alltid bara varit att vänta ett par dagar så har det funkat. Enligt diamondsupporten så är det ganska vanligt.
 

Canadien

Medlem
Jag har två bokningar i Plus, båda i bokningsklass B. Den första är ARN-SFO ToR och den andra ARN-NRT ToR.

På San Fransisco trippen har jag budat på uppgradering med poäng åt båda hållen. Tänkte buda på Japan resan med pengar, man får meddelandet "Not eligible for upgrade". Tycker det är konstigt då det är samma bokningsklass etc. Vad kan det här bero på?

Japan är ju speciell i om att de har fasta priser. Annars så kan du uppgradera B-klass på det gamla sättet med StarAlliance Upgradefunktionen på sas hemsida. Om det finns I-klass (Business award) ledigt så går den igenom direkt och du slipper orolig väntan på plusgrade. 35k poäng kostar det, man får dock bara poäng för originalbokningen. Kan vara värt att sätta en alert på Iklass eftersom SAS ganska ofta släpper till någon sista veckan innan avresa.
 

danielhog

Medlem
Japan är ju speciell i om att de har fasta priser. Annars så kan du uppgradera B-klass på det gamla sättet med StarAlliance Upgradefunktionen på sas hemsida. Om det finns I-klass (Business award) ledigt så går den igenom direkt och du slipper orolig väntan på plusgrade. 35k poäng kostar det, man får dock bara poäng för originalbokningen. Kan vara värt att sätta en alert på Iklass eftersom SAS ganska ofta släpper till någon sista veckan innan avresa.
Intressant! Någon länk till denna funktion? Jag googlade och fick bara upp 404.

Edit: hittade själv

Upgrade with Star Alliance | SAS
 
Toppen