Senaste nytt

Plötsligt händer det...Uppgradering!

Upgrade till business på Lufthansa flight från Turin till Frankfurt för en dryg vecka sedan.

Vi var tre i ett sällskap på ca 60 Pers som fick nya boardingkort i C vid gaten. Förstår inte urvalsprincipen helt, de två andra var EB Diamond resp Gold men jag har bara EB Silver vilket jag fick dagen innan flygningen. I sällskapet fanns fler med *A Gold men de fick sitta kvar i ekonomi. Kan nyligen höjd EB status ha en påverkan på chansen att få upgrade på Lufthansa tro?
Kan bero på följande EBG-status på Lufthansa | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Jag, gumman och vår son på 2,5 år åker till San Diego via Chicago med SAS snart. Dagen vi flyger fyller hon 40. Borde dom inte kunna vara lite schyssta då kan man tycka .
Tips om hur man lägger fram ett sånt förslag och när/var?

Att de skulle lfytta upp en familj med en tvååring är nog tyvärr inte troligt...

Jag, gumman och vår son på 2,5 år åker till San Diego via Chicago med SAS snart. Dagen vi flyger fyller hon 40. Borde dom inte kunna vara lite schyssta då kan man tycka .
Tips om hur man lägger fram ett sånt förslag och när/var?

Att de skulle lfytta upp en familj med en tvååring är nog tyvärr inte troligt...

Jag tror också att det är kört eftersom ni har en liten knodd med er.

Ex SWISS har som policy att inte uppgradera familjer med småbarn. Nu är ju ert barn inte inf men jag tror att sonen faller under kategorin litet barn.

Hoppsan så pep det till vid boarding av Air China CH179 (Peking - Manilla).
Skämtsamt sa jag uppgrade till personalen som nickade och instämde med - yes sir.
Fick plats 2L istället för långt bak, mycket trevligt då det är business säten och en nästan 5h lång flight. Fullsatt flight jag är SAS Diamond

Kul med lite erfarenheter av uppgraderingar. :) Själv har jag blivit uppgraderad i gaten en gång i livet, KLM ARN-AMS(-DUS utan uppgradering) under en period då jag flög den sträckan relativt regelbundet. Fast inte mer regelbundet än att jag bara var FB Silver, så varför just jag blev uppgraderad har jag grunnat lite på. Det var dock så att jag på utvägen inte kom iväg som planerat på grund av snöstorm i Nordvästeuropa. Jag tror KLM-personalen i Düsseldorf hade en ganska jobbig kväll och fick ta emot mycket skit från arga passagerare, men jag försökte som alltid vara trevlig och förklarade att jag var flexibel och kunde åka hur som helst så länge jag kom fram till Stockholm innan julafton. Hon som jobbade verkade nästan chockad över att jag inte skrek på henne, och vips fick jag en business-biljett DUS-ARN med Lufthansa tidigt nästa morgon :) Frågan är om hon på något sätt också lade in i systemet att jag skulle uppgraderas på nästa flight i mån av plats? Finns ens den möjligheten? Annars var det väl bara tur helt enkelt.

Själva flygningen i business var inget speciellt, vad jag minns. Helt okej mat, men annars satt jag mest och pysslade med annat och hade inte tid att vare sig dricka eller utnyttja andra fördelar.

Last edited:
Flygbolag: British Airways
Rutt: Beijing-London
Ursprungskabin: World Traveller Plus (Premium Economy)
Uppgraderad kabin: Club World (Business)
Antal passagerare: 1 + min kollega (fast olika bokningar)
När: 2015-05-27
Status hos något flygbolags bonusprogram: British Airways Executive Club Silver, min kollaga har Airberlin Topbonus Gold
Bokningsklass på biljetten: T

Uppgraderad redan vid check in via mobilappen och min kollega uppgraderades vid manuell check in.

Toppen