Senaste nytt

Plötsligt händer det...Uppgradering!

Flygbolag: Swiss
Flygplan: A320
Rutt: ATH-ZRH
Ursprungskabin: Economy
Uppgraderad kabin: Business
Antal passagerare: 1
När: Februari-2025
Status hos något flygbolags bonusprogram: LH Senator

Första uppgraderingen efter matchningen i höstas. Fick väl en uppgradering under själva matchandet men efter det har det inte hänt, förrän idag då… Har väl ändå haft en 12-15 flygningar, oftast med Swiss. Seat block är mer vanligt.

Flygbolag: Iberia (Air Nostrum)
Flygplan: CRJ-1000
Rutt: GRX-MAD
När: Mars 2025
Status hos något flygbolags bonusprogram: Iberia Plus Platino

Hade en IB-uppgraderingsvoucher som brinner inne 1 april, så jag tänkte att jag lika gärna kunde använda den på ett 1 h inrikesflyg från Granada. Blev väntlistad men när jag stod vid gaten plingade det till. (Har för mig att det står att man ska få besked någon timme inne, det här verkade misstänkt likt några minuter efter incheckningen stängde.) Fick tomt säte bredvid, lite ”tapassnacks” och valde en cava till. Alltid något. Hoppas uppgraderingen på kvällens flyg MAD-ARN också går igenom.

IMG_7302.jpeg

Flygbolag: Turkish
Flygplan: A321NEO
Rutt: IST-ARN
När: 2 Mar 2025
Status hos något flygbolags bonusprogram: TK Elite

Vet inte hur mycket status påverkade uppgraderingen. En väldigt dyr ekonomibiljett B klass (9000SEK en väg) och i princip fullt flyg.

Flygbolag: Iberia
Flygplan: A320neo
Rutt: MAD-ARN
Status hos något flygbolags bonusprogram: Iberia Plus Platino

Stod på väntelistan med en IB-uppgraderingsvoucher (som man får några stycken som Platino). Precis när jag var på väg att lämna loungen plingade det till i telefonen, d.v.s. när check-in stängde. Bra mat, som i princip alltid på Iberia "mainline", men denna gång var det också en väldigt bra cabin crew, som var väldigt påpassliga med att fråga om mer att dricka, ända fram till en extra vattenrunda <10 min före landning. (Jag tycker annars att just det brukar vara en tydlig skillnad mellan systerbolagen IB och BA, på BA är de väldigt pigga på att hälla på mer i business, men på IB kan man t.o.m. behöva ta till "juiceknappen".) Valalternativen för huvudrätt var fläskrätten på bilden och gnocchi i ostsås. Crema Catalan var riktigt bra, men jag brukar generellt vara klart imponerad av nivån på Do & Cos efterrätter.
IMG_7307.jpeg

Nu är det dock slut med roliga som IB Plus-medlem för min del. Min Platino-status (Emerald) går ut i april, jag har inte ens återkvalificerat som Plata (Ruby) och IB har officiellt ingen soft landing, även om det enligt uppgift förekommer. Från 1 april blir framtida ny/återkvalificering totalt orealistiskt för min del, eftersom Iberia Plus genomgår nästan samma förändring som BA(E)C, även om poängnivåerna är aningen lättare att uppnå än hos BA.

Flygbolag: SAS
Flygplan: A321neo
Rutt: CPH-BOS
Ursprungskabin: Plus (Smart)
När: Februari 2025
Status hos något flygbolags bonusprogram: EBG

Hade en bokning den 25e feb som ställdes in. Bokades om till den 22a istället, men fick aldig möjlighet att välja sittplats (inga lediga), så misstänkte att planet var överbokat.
Fick mail kvällen innan med info om överbokning och erbjudande om ombokning. Nekade.
När flyget från Arlanda landade i Köpenhamn plingade appen att jag tilldelats sittplats på nästa flyg. 1C.
Lyckades i appen byta till tronsäte 4A istället.
En mycket trevlig start på semestern (som tyvärr slutade i magsjuka och influensa och klart mindre trevlig hemresa, även om personalen även på den fligten var mycket trevliga)

IMG_3707.jpg

Flygplan: A321neo
Rutt: CPH-BOS
Ursprungskabin: Plus (Smart)
När: Februari 2025
Status hos något flygbolags bonusprogram: EBG

Hade en bokning den 25e feb som ställdes in. Bokades om till den 22a istället, men fick aldig möjlighet att välja sittplats (inga lediga), så misstänkte att planet var överbokat.
Fick mail kvällen innan med info om överbokning och erbjudande om ombokning. Nekade.
När flyget från Arlanda landade i Köpenhamn plingade appen att jag tilldelats sittplats på nästa flyg. 1C.
Lyckades i appen byta till tronsäte 4A istället.
En mycket trevlig start på semestern (som tyvärr slutade i magsjuka och influensa och klart mindre trevlig hemresa, även om personalen även på den fligten var mycket trevliga)

Visa bifogad bild 163171
Vad kul att läsa om uppgraderingen! Hoppas du inte var en patient zero på hemresan..

Vad kul att läsa om uppgraderingen! Hoppas du inte var en patient zero på hemresan..
Det är nog lugnt. Jag var som tur var lite bättre lagom till bordstigning så sov mest genom hela resan. Och med tomt säte bredvid och framför mig.
Men synd att inte orka röra mat eller dricka varken på planet eller loungerna.

Flygplan: A320
Rutt: ARN-GOT
Ursprungskabin: Go (dyr köpebiljett)
Uppgraderad kabin: Plus
Status hos något flygbolags bonusprogram: EBD

Har varit EBD sedan starten (2014?) och detta är andra uppgraderingen utöver long haul sedan dess. Jag har bestämt för länge sedan att detta blir sista EBD-perioden - kanske borde jag ompröva det efter denna charmoffensiv i sista stund?

Flygbolag: Austrian
Rutt: VIE-CPH
Ursprungskabin: Ekonomi
Uppgraderad kabin: Businessclass
När: 2025-03-30
Status hos något flygbolags bonusprogram: Aegean guldkort
Bokningsklass på biljetten: K

Jag har blivit så van vid att resa med endast personal item att jag numera inte tar med mig normalstor kabinväska på intraeuropa-flygningar. Jag gillar att slippa kriga om utrymmet i bagagehyllorna och kunna boarda sist. Nu blev jag dock placerad i emergency exit row och då måste man ju lägga väskan i bagagehyllan och därmed boarda tidigt. Innan boarding blev jag ombedd att gå till boardingdisken varpå de frågade mig om jag kunde tänka mig att hjälpa till vid en nödsituation, annars skulle jag få en annan sittplats. Jag hade inget emot att hjälpa till vid en nödsituation, men jag ville ha en bättre sittplats så jag sa nej till att hjälpa till. Då sa de att en flygvärd skulle flytta mig när jag var ombord. Ett par minuter senare fick jag ett nytt boarding pass med sittplats i businessclass.

Toppen