Region Stockholms testcenter vid bagagebandet på Arlanda terminal 5 vid 09:30-tiden på måndag, jag var ensam där just då. I och för sig verkade inga väskor anlända vid de närmaste banden (höga siffror) just då, jag gick direkt till testcentret efter ankomst och sedan tillbaka runt hörnet (låga siffror) till min flights band för att hämta min väska. Svar tisdag 14:30, som tidigare ett SMS med ett telefonnummer att ringa till, där det negativa testresultatet lästes upp på >10 språk. En nyhet denna gång var att jag fick med mig ett förslutet kuvert med texten "Öppna om du fått ett positivt testsvar". Av nyfikenhet öppnade jag och tittade trots att jag testade negativt, i kuvertet fanns två 2-sidiga instruktioner på engelska, för den som testat positivt respektive för hushållskontakter.
Negativa testresultat börjar tydligen bli ovanligt, Region Stockholms lägesrapport från tisdagen anger: "Nu är över 40 procent av alla prover positiva för covid-19"! Mer specifikt 40,7% positiva under vecka 1. Dock finns ingen separat statistisk för resetester.
11 januari: Lägesrapport om covid-19 - Region Stockholm
Med så hög testpositivitet, och viss svårighet att komma åt test, finns det nog ett betydande mörkertal utöver den konstaterade siffran om ca 1500 per 100 000 på 7 dagar i Stockholms län (över 1200 i riket som helhet) med snabbt ökande tendens, som man kan räkna fram ur FHM:s senaste siffror. Ack, de gamla ECDC-kartorna där den värsta färgen (mörkrött) delas ut från 500 fall per 100 000 på
14 dagar och där testpositivitet >4% ger värre färg vid lite lägre smittotal. ECDC:s färgskala behöver nog kompletteras med olika nyanser av rödsvart, svart och Tjernobylsvart!