Senaste nytt

PCR/Antigen-test: var har ni testat er, kostnad, hur snabbt fick ni svar?

Flyer722

Medlem
Synd att man inte kan få intyg när man testar sig "gratis", eller att man kunde betalat lite för att få ett intyg också till inköpspris.
Går att lösa, dock behöver du någon kontaktperson (läkare) på en mottagning/region som kan utfärda ett intyg efter att du testat dig ”gratis”
 

taxvalp

Medlem
Går att lösa, dock behöver du någon kontaktperson (läkare) på en mottagning/region som kan utfärda ett intyg efter att du testat dig ”gratis”

Finns fallgropar här. Om läkaren är offentliganställd är det hårt reglerat vilka intyg som får utfärdas gratis på arbetstid (=på skattebetalarnas bekostnad). Självklart går det att skriva ett intyg utanför arbetstid, men att skriva intyg till sina vänner är inte heller enligt regelboken oavsett var man jobbar. Risken är förstås liten att den vänlige läkaren blir ertappad, men om så sker kan det bli onödigt klistrigt.

Det finns som andra nämnt många goda skäl till varför det är klokt att låta privata entreprenörer sköta reseintygsruljansen…
 

freppa87

Medlem
Nu kanske min bokstavskombination kommer fram här, men ska till Dubai om 1½ vecka. Behöver man ha PCR-tester med sig eller reseintyget?
Hmm förstår inte exakt vad du menar, men du måste gå till till en mottagning som tar ett PCR-test och sedan utfärdar ett intyg att du inte är smittad.
 

JAW

Medlem
Antigen-test hos Vaccina i Malmö inför resa till USA, svar efter 20min, 295kr, SAS resa
Antigen-test hos Passport Health i Tampa FL inför resa till USVI, svar efter 25 min, $100
PCR-test hos Region Skåne i Lund när vi var tillbaka i Sverge, svar efter 28 tim, gratis
Allt gick smidigt och alla tester var negativa
 

Migato

Medlem
Blev syster Elsa i Stockholm denna gång, ca 200 kr billigare än Vaccina. Verkar inte vara något bolag som har samarbete med Emirates även om vaccina skriver det på sin hemsida.
 

FFlash

Medlem
Jag har börjat få test inbjudan utan att ha boka själv kanske för att jag rest för mycket under senaste månad (10länder)
 

Tomas E

Medlem
Två PCR-tester i England inom loppet av en vecka p.g.a. hastigt uppdykande resebehov direkt efter jag återvänt från förra resan, som var inplanerad sedan länge. Båda höll utlovade svarstider med ett antal timmar tillgodo. Båda finns på BA:s lista över testarrangörer och en snegling på TrustPilot gav inget alarmerande intryck.

Nr 1:
Hemtest med Randox, använder egna dropboxes. £ 43 med BA-rabatt (ordinarie pris £ 48). Provtagning med swab i svalg + näsborre. Svarstiden anges som "For samples returned via Randox drop box, we aim to provide next day results up to 11.59pm." Tömningstiden till den lokala dropboxen anges till kl 15, sju dagar i veckan. Fick mitt svar 17:52 dagen efter drop box-tömning.

(Jag använde hemtest eftersom mitt flyg skulle anlända 19:50 enligt tidtabell och testcentret på Heathrow stängde kl 20, förutom att alla tider dessutom var slut den dagen - det här var strax efter att PCR-testkravet återinfördes. Dumpade faktiskt mitt test i boxen strax efter 23 på kvällen, men räknade inte med att det skulle gå iväg förrän eftermiddagen följande dag. Så det blev knappt två dygn i karantän.)

Nr 2:
ExpressTest på Heathrow terminal 2. £ 69, ordinarie pris. (Finns en BA-rabatt men jag flög med SAS.) Provtagning med swab i svalg + näsborre. Svarstiden anges som "we aim to deliver your PCR test results by 10pm the day AFTER your test". Fick mitt svar 16:29 dagen efter. Det blev därför strax över ett dygn i karantän.

Som ett minus var det ca 30 min kö innan man släpptes in, trots att det krävdes bokad tid i 10 min-slottar för att få stå i kön. (Tror jag köade ca 15 min på terminal 5 i september, den förra gången jag använde dem.) Jag dök upp drygt 30 min efter bokad tid - tack för det Heathrows bagagehantering! - men det spelade ingen roll, utan de verkade bara vara intresserade av att man hade en QR-kod till en bokning hos dem samma dag, sedan var det first come first serve.

Som ett plus var det här nog den mest försiktigt genomförda provtagning i svalg och näsa jag varit med om. Jag orsakar helt klar mer kväljningsreflex hos mig själv när jag letar efter tonsillerna framför en spegel. Den unge mannen började dessutom med att säga att jag skulle räcka upp handen om det alls kändes obehagligt. Vet inte om just ExpressTest siktar på denna hantering (september-besöket minns jag varken som särskilt dåligt eller bra i detta avseende) eller om det var just denne anställde som gick extra försiktigt fram.
 
Last edited:
Toppen