Senaste nytt

PCR/Antigen-test: var har ni testat er, kostnad, hur snabbt fick ni svar?

Jag skulle gärna vilja boka hos Vaccina, men där står inte "RT" med i beskrivningen. Jag är fortfarande förvirrad över vad som menas med RT - både om det de facto är ett annat typ av test än vanligt PCR test, men även om avsaknaden av RT i namnet kan skapa problem vid inresa till Thailand eftersom de uttryckligen frågar efter just detta.

Scrolla ner till "Information om våra läkarintryg". Enligt den info är det "Analysmetod: RT-PCR" som kommer stå på reseintyget. Vaccina | Antigen- och PCR-test för reseintyg

Har dock inte själv testat mig hos just Vaccina, så har tyvärr inget exempelintyg att kika på.
 
Jag skulle gärna vilja boka hos Vaccina, men där står inte "RT" med i beskrivningen. Jag är fortfarande förvirrad över vad som menas med RT - både om det de facto är ett annat typ av test än vanligt PCR test, men även om avsaknaden av RT i namnet kan skapa problem vid inresa till Thailand eftersom de uttryckligen frågar efter just detta.
Jag tror alla PCR-test är RT-PCR, men du kan ju alltid mejla Vaccina och fråga
 

Mrniceguy

Medlem
Jag reser till Thailand nästa vecka och behöver ett "RT-PCR" innan avresa. Jag bor i Malmö och skulle vilja få provsvaret samma dag. Var rekommenderar ni att man bokar?

Jag vill helst använda mig av någon av de större väletablerade aktörerna, men de flesta har inte med "RT" i beskrivningen av testet, och det gör mig osäker på om det kan skapa problem vid incheckning. Kanske är så att alla test är "RT"? Har inte funnit ett bra svar på det.

Jag besökte Thailand för 3v sedan. Tog PCR test hos vaccina i malmö (Storgatan). 995kr inkl. Intyg och svar samma dag. Inga problem när intygen granskades.

Jag har även en resa till Thailand bokad på onsdag nästa vecka och har en ny tid bokad hos vaccina på måndag.
Såhär står det på intyget:
This is to certify that the above mentioned person has been tested NEGATIVE for SARS-CoV-2
(Covid-19) with RT-PCR nucleic acid test analyzed at a validated laboratory in Sweden. The sample
was taken from the oropharynx (throat). The test was performed at 2021-11-23 12:58 and the test was
analyzed at the laboratory at 2021-11-23 19:04. Vaccina is a healthcare provider that reports to the
Public Health Agency of Sweden.
The test was performed in Sweden by the registered healthcare provider Vaccina who stands under
regulation of the Swedish Health and Social Inspectorate.
 

kajjan85

Medlem
Jag besökte Thailand för 3v sedan. Tog PCR test hos vaccina i malmö (Storgatan). 995kr inkl. Intyg och svar samma dag. Inga problem när intygen granskades.

Jag har även en resa till Thailand bokad på onsdag nästa vecka och har en ny tid bokad hos vaccina på måndag.
Såhär står det på intyget:
This is to certify that the above mentioned person has been tested NEGATIVE for SARS-CoV-2
(Covid-19) with RT-PCR nucleic acid test analyzed at a validated laboratory in Sweden. The sample
was taken from the oropharynx (throat). The test was performed at 2021-11-23 12:58 and the test was
analyzed at the laboratory at 2021-11-23 19:04. Vaccina is a healthcare provider that reports to the
Public Health Agency of Sweden.

Tusen tack! Väldigt uppskattat.
 

Taggen

Medlem
Jag skulle gärna vilja boka hos Vaccina, men där står inte "RT" med i beskrivningen. Jag är fortfarande förvirrad över vad som menas med RT - både om det de facto är ett annat typ av test än vanligt PCR test, men även om avsaknaden av RT i namnet kan skapa problem vid inresa till Thailand eftersom de uttryckligen frågar efter just detta.
Det gjorde det på de intygen vi fick från Vaccina i Stockholm iaf.

8031F1C6-6BE7-4380-AFD6-34370545915C.jpeg
 
Vilket ställe i Malmö/Lund har öppet senast/kvällstid för PCR-test med reseintyg och svar dagen efter? Lagt några timmar på att gå igenom alla testaktörer som jag kan hitta, och ingen verkar ha bokningsbara tider senare än 17.00. Man vill ju kunna åka ner efter jobbet och testa sig, ta in på hotell i Malmö/vid Kastrup och sen flyga dagen/kvällen efter.
 

Tomas E

Medlem
Region Stockholms testcenter vid bagagebandet på Arlanda terminal 5 vid 09:30-tiden på måndag, jag var ensam där just då. I och för sig verkade inga väskor anlända vid de närmaste banden (höga siffror) just då, jag gick direkt till testcentret efter ankomst och sedan tillbaka runt hörnet (låga siffror) till min flights band för att hämta min väska. Svar tisdag 14:30, som tidigare ett SMS med ett telefonnummer att ringa till, där det negativa testresultatet lästes upp på >10 språk. En nyhet denna gång var att jag fick med mig ett förslutet kuvert med texten "Öppna om du fått ett positivt testsvar". Av nyfikenhet öppnade jag och tittade trots att jag testade negativt, i kuvertet fanns två 2-sidiga instruktioner på engelska, för den som testat positivt respektive för hushållskontakter.

Negativa testresultat börjar tydligen bli ovanligt, Region Stockholms lägesrapport från tisdagen anger: "Nu är över 40 procent av alla prover positiva för covid-19"! Mer specifikt 40,7% positiva under vecka 1. Dock finns ingen separat statistisk för resetester. 11 januari: Lägesrapport om covid-19 - Region Stockholm
Med så hög testpositivitet, och viss svårighet att komma åt test, finns det nog ett betydande mörkertal utöver den konstaterade siffran om ca 1500 per 100 000 på 7 dagar i Stockholms län (över 1200 i riket som helhet) med snabbt ökande tendens, som man kan räkna fram ur FHM:s senaste siffror. Ack, de gamla ECDC-kartorna där den värsta färgen (mörkrött) delas ut från 500 fall per 100 000 på 14 dagar och där testpositivitet >4% ger värre färg vid lite lägre smittotal. ECDC:s färgskala behöver nog kompletteras med olika nyanser av rödsvart, svart och Tjernobylsvart! :confused:
 
Vilket ställe i Malmö/Lund har öppet senast/kvällstid för PCR-test med reseintyg och svar dagen efter? Lagt några timmar på att gå igenom alla testaktörer som jag kan hitta, och ingen verkar ha bokningsbara tider senare än 17.00. Man vill ju kunna åka ner efter jobbet och testa sig, ta in på hotell i Malmö/vid Kastrup och sen flyga dagen/kvällen efter.
Kvicktest. Öppet till 20 och säger inom 24h för PCR, 2h om du betalar 1600 istället för 800 kr.

Bara tagit antigen hos dem men fungerade fint.

(finns säkert fler men den jag kan i huvudet)

Edit, Alpha Covid Test är också väldigt flexibla, men återigen bara tagit antigen.
 

Tomas E

Medlem
Vilket ställe i Malmö/Lund har öppet senast/kvällstid för PCR-test med reseintyg och svar dagen efter? Lagt några timmar på att gå igenom alla testaktörer som jag kan hitta, och ingen verkar ha bokningsbara tider senare än 17.00. Man vill ju kunna åka ner efter jobbet och testa sig, ta in på hotell i Malmö/vid Kastrup och sen flyga dagen/kvällen efter.
Kolla de här: Testcenter.nu
Jag fick tips om dem när jag jagade dropin-tider i centrala Stockholm (de hade gott om tider vid Centralstationen) och ser att de har tre platser i Malmö som alla anger öppet till 20 på vardagar. Hyllie ligger ju bra till man ändå ska ta tåget över till Kastrup.
 
Toppen