Senaste nytt

Optimerad Star Alliance award enkel för Eurobonuspoäng

Någon som vet varför det diffar mellan den *A Award availability man kan få fram i KVS eller ExpertFlyer och det som SAS säger finns tillgängligt i deras system? Dessutom så visar Awardtravlr ytterligare en annan availability? :confused:

(Specifikt har det rört flighter på CA, LH och LX i feb -14.)

KVS hämtar info från olika källor (United, Aeroplan, ANA osv), det är ett frontend verktyg.
Awardtravelr hämtar också info från olika källor (United, Aeroplan, ANA osv), det är ett frontend webbsida.
ExpertFlyer hämtar info från egen källa (jag vet inte varifrån men det stämmer ganska bra överens med resultat hos ANA)

KVS hämtar info från olika källor (United, Aeroplan, ANA osv), det är ett frontend verktyg.
Awardtravelr hämtar också info från olika källor (United, Aeroplan, ANA osv), det är ett frontend webbsida.
ExpertFlyer hämtar info från egen källa (jag vet inte varifrån men det stämmer ganska bra överens med resultat hos ANA)
OK, tack för svar. Så långt är jag med. För de flighter jag har tittat på har KVS och EF visat samma medan Awardtravlr har visat sämre tillgång.

Frågan är varför både verktyg och web-frontends kan visa availabilty i eco+biz samtidigt som SAS tycker att inte finns någon award-plats över huvudtaget?

I detta fall handlar det om några vanliga omärkvärdiga short haul (t ex LX CDG-ZRH) ca 5 mån framåt i tiden.

Därför att bara SAS vet vilket inventory de har tillgängligt. Inget av verktygen vi vanliga dödliga får leka med visar den.

Men sedan kan det också vara så att SAS söker i fel system. Det är mycket viktigt att påpeka att det är *A awards man ska ha.

Det visade sig att felkällan var den vänlige SAS-medarbetaren som inte lyckades göra helt rätt. Han fick inte segmenten med CA och LX att funka.

KVS och EF hade alltså rätt hela tiden... så efter att ha bytt agent så gick allt in :)

SHA-GMP OZ C
ICN-PEK CA C
PEK-HND NH C (Dreamliner)
HND-BKK TG F (747-400 nya kabinen? seat 1A)
BKK-CDG TG F (A380 seat 2K)
CDG-ZRH LX C
ZRH-ARN LX C

Och så här blir hela resan inkl positionering ARN-LHR-HKG-PVG CX Y.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Edit: Bokade om PVG-ICN till en dag tidigare. Blev SHA-GMP i stället. Funkar också :rolleyes:

Last edited:
Det visade sig att felkällan var den vänlige SAS-medarbetaren som inte lyckades göra helt rätt. Han fick inte segmenten med CA och LX att funka.

KVS och EF hade alltså rätt hela tiden... så efter att ha bytt agent så gick allt in :)

PVG-ICN OZ C
ICN-PEK CA C
CDG-ZRH LX C
ZRH-ARN LX C

Edit: Och så här blir hela resan inkl positionering ARN-LHR-HKG-PVG CX Y.

Vad gick allt som allt på?

Vad gick allt som allt på?

Självklart ska du få en cost breakdown :cool:

Positioneringsresan SEK 2864:
ARN-LHR i BA eco
LHR-HKG i CX 777-300ER New Economy Class Cabin Cathay Pacific (Överväger Extra Legroom Seat för USD 100)
HKG-PVG i CX(KA) eco. Gick att få CX-operated, men denna Dragonair passade mitt stopp i HKG
Bygger på tips från Dr Miles i Deals-tråden: http://www.businessclass.se/forum/d...-asien-enkel-cathay-pacific-fr-3-000-sek.html

Award-resan SEK 5080 + 114K EBp
Detaljer: http://www.businessclass.se/forum/o...ing-bonusresor-haer-2013-a-43.html#post177618

Tiden på marken är inte färdigplanerad med det blir ett par nätter på Radisson Blu Hotel Shanghai New World för Club Carlson Gold Points.

PVG-ICN OZ C
ICN-PEK CA C
CDG-ZRH LX C
ZRH-ARN LX C

Edit: Och så här blir hela resan inkl positionering ARN-LHR-HKG-PVG CX Y.

Jag är lite förvånad över att SAS EuroBonus tillät dig att flyga via Beijing efter du har varit utanför Kina (Seoul).
I vissa program är det inte tillåtet att flyga via avreselandet efter man har flugit ut från landet en gång.

T ex
exempel 1:
Göteborg-Stockholm-Beijing: OK

exempel 2:
Göteborg-Frankfurt-Stockholm-Beijing: Nej

Jag är lite förvånad över att SAS EuroBonus tillät dig att flyga via Beijing efter du har varit utanför Kina (Seoul).
I vissa program är det inte tillåtet att flyga via avreselandet efter man har flugit ut från landet en gång.

I så fall var jag lyckligt ovetande och handlade i god tro :). Gick helt och hållet på SAS förhållningsregler i Star Alliance award.

Inledde bokningen med att berätta för SAS-agenten om min avsikt att boka en award-resa o/w Far East Asia -> transfer <24h i South East Asia -> Europe = 114000 EBp.

Jag utnyttjande ju inte det 8:e tillåtna segmentet så jag känner att jag inte lyckades optimera fullständigt.:rolleyes:
Får ta igen det på nästa resa som är tänkt att inledas i GRU och gärna får innehålla JNB, SIN och SQ F.

Toppen