Senaste nytt

Optimerad Star Alliance award enkel för Eurobonuspoäng

Så en Sydamerika - Nya Zeeland hur har den med zon kravet?
Via EU - Sydostasien är väl rakaste rutten?
Kan man klämma in billigare zon i form av NRT/HKG eller liknande?

Nu har jag snart kommit upp i tillräckligt mycket poäng för min drömresa, sen ska man bara få tid att genomföra den också :D
Som fcx skriver, resa genom max en mellanzon förutom avresezon och destinationszon är tillåtet.
Andra routing är ogiltigt.

Enkelt svar:
zon A - zon C - zon B: OK
zon A - zon C - zon D - zon B: Inte OK

Sao Paulo-(SA)-Johannesburg-(SA)-Perth-(NZ)-Auckland är OK routing

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

medans Sao Paulo-(LH)-Frankfurt-(SA)-Bangkok-(TG)-Sydney är ogiltig routing

Däremot om du flyger Singapore Airlines Sao Paulo-(via Barcelona)-Singapore eller Air Chinas Sao Paulo-(via Madrid)-Beijing utan byte i Barcelona/Madrid, räknas det som en flight till Sydostasien/Norra Asien. Därför bör det okej att flyga så här:

I själva verket flyger man Sao Paulo-Barcelona-Singapore-Sydney

I själva verket flyger man Sao Paulo-Madrid-Beijing-Sydney

Men detta måste ju bli dyrare, 190,000 gäller väl bara t/r mellan 2 zoner, dvs EU-Sydamerika. Sedan är jag inte med på vad nu förewskår, varinte tanken EN positionsresa någonstans för att sedan resa HEM i stil och komfort??? GRU-AKL blir ju positoin til GRU och sedan hem från AKL???

En annan aspekt när det gäller resa från Brasilien.
Även om man kombinerar flera enkelbonusresor (inkl. stopover), bör SAS EuroBonus inte debitera bränsletillägg så länge det bokas som en bokning.

t ex

biljett 1: Sao Paulo-(LH)-Frankfurt-(TG)-Bangkok-(TG)-Denpasar
stopover i Denpasar​
biljett 2: Denpasar-(SQ)-Singapore-(SQ)-Auckland-(NZ)-Rarotonga

Man behöver självklart att betala poäng för biljett 1 + biljett 2, men jag tycker att det bör kunna slippa att betala bränsletillägget så länge det bokas som "en bokning".

Som fcx skriver, resa genom max en mellanzon förutom avresezon och destinationszon är tillåtet.
Andra routing är ogiltigt.

Sao Paulo-(SA)-Johannesburg-(SA)-Perth-(NZ)-Auckland är OK routing

medans Sao Paulo-(LH)-Frankfurt-(SA)-Bangkok-(TG)-Sydney är ogiltig routing

Däremot om du flyger Singapore Airlines Sao Paulo-(via Barcelona)-Singapore eller Air Chinas Sao Paulo-(via Madrid)-Beijing utan byte i Barcelona/Madrid, räknas det som en flight till Sydostasien/Norra Asien. Därför bör det okej att flyga så här:

I själva verket flyger man Sao Paulo-Barcelona-Singapore-Sydney

I själva verket flyger man Sao Paulo-Madrid-Beijing-Sydney

Tack doktorn!
Du hittar alltid på råd.

Då blir det en C award för SQ flyger väl (Boeing 777-300ER) på denna rutten eller?
På Sas hemsida står det "First class award or upgrade award is not available on Singapore A380 flights." 777 är ej exkluderad vad jag kan se.

SouthAm -> Pacific i C blir 160*0,6 = 96k För GRU-(BCN)-SIN-SYD-AKL om jag hänger med i svängarna.

En annan aspekt när det gäller resa från Brasilien.
Även om man kombinerar flera enkelbonusresor (inkl. stopover), bör SAS EuroBonus inte debitera bränsletillägg så länge det bokas som en bokning.

t ex

biljett 1: Sao Paulo-(LH)-Frankfurt-(TG)-Bangkok-(TG)-Denpasar
stopover i Denpasar​
biljett 2: Denpasar-(SQ)-Singapore-(SQ)-Auckland-(NZ)-Rarotonga
Man behöver självklart att betala poäng för biljett 1 + biljett 2, men jag tycker att det bör kunna slippa att betala bränsletillägget så länge det bokas som "en bokning".

Alltså, ibland räcker inte gilla knappen till!!!!
Drömmen om en rolig ex-GRU bokning lever vidare!

Stämmer det verkligen Sydamerika till Pacific för 160000, jag tror inte det. Möjligen DIREKTflyg från GRU dit, dvs flyga västerut. MEn om man nu flyger via Europa så måste det väl bli dyrare eller?

Toppen