Senaste nytt

Optimerad Star Alliance award enkel för Eurobonuspoäng

J

JPMorgan

Guest
Jag funderar på att använda poäng inom USA. För 50 000 Eurobonus kan man flyga Business inom Nord Amerika blir det Domestic First? Vad är skillnaden mot att lägga på 20 000 Eurobonus?
 

Thornado

Medlem
Jag gjorde som du föreslog och frågade diamantsupporten om det behövde vara 4+4 eller om t.ex. 5+3 skulle gå bra och fick följande svar:

Jag hade även frågat om vilka routingregler som finns, och fick från början ett ganska intetsägande svar, så jag följde upp med en till fråga för att förtydliga vad jag menade, och uppenbarligen så har personen på diamondsupporten som jag mailar med nyligen pratat med @jumbooze :)

SAS diamantsupport skrev:
Den begränsning som finns är utbudet av flyg med bolag inom Star
Alliance och att eventuellet stopp mellan flyg inte får överstiga 24
timmar.
Nedan så ser du ett bra exempel på en enkelbiljett som jag varit med och
boka för inte så länge sedan.
Taipei - Beijing - Hangzhou - Xi An - Chongqing.
 
F

FCT

Guest
Jag funderar på att använda poäng inom USA. För 50 000 Eurobonus kan man flyga Business inom Nord Amerika blir det Domestic First? Vad är skillnaden mot att lägga på 20 000 Eurobonus?
Skillnaden är 30,000 poäng! ;)
Skämt å sido. Imho är det inget bra värde. Har du lite Miles på M&M så är det mycket bättre att ta dessa för C intra US eller intra Canada. Det är domestic award om du håller dig inom samma land i Nordamerika.
 

jumbooze

Medlem
Jag hade även frågat om vilka routingregler som finns, och fick från början ett ganska intetsägande svar, så jag följde upp med en till fråga för att förtydliga vad jag menade, och uppenbarligen så har personen på diamondsupporten som jag mailar med nyligen pratat med @jumbooze :)
Fast rutten var fel :D xian före Hangzhou så det måste vara någon annan
 

adhoc76

Medlem
Mycket knepig materia detta... Ni som har erfarenhet av att boka awardresor med Eurobonus... Var ser man vilka regler som gäller? När jag söker award och multi-city på Uniteds hemsida så kan jag hitta Stockholm-Kapstaden, via Addis med Ethiopian som utresa. Därefter Johannesburg-Mauritius med South African och söka Mauritius-Stockholm åtta dagar senare, via Istanbul med Turkish. I detta fall anges det att samtliga flygrörelser kostar 110 000 poäng. Och med Amex 2-4-1 blir ju det kostnaden i poäng för två personer. Alternativet blir ju annars att boka en separat award enkelbiljett för rutten Johannesburg-Mauritius, alternativt pröjsa för biljetten. Några frågor:

1. När man via Uniteds sökning för award kan hitta ovanstående - hur sannolikt är det då att det också går att boka med Eurobonus-poäng?
2. Kan man dra slutsatsen att det är en tillåten routing om det kommer fram möjliga alternativ via Uniteds sökning för award?
 

agehall

Medlem
Troligen finns tillgänglighet för EB om det finns för United, men det finns inga garantier.

Däremot behöver nog inte flighterna vara giltiga rent routingmässigt eftersom United inte nödvändigtvis har samma routingregler.
 

adhoc76

Medlem
Troligen finns tillgänglighet för EB om det finns för United, men det finns inga garantier.

Däremot behöver nog inte flighterna vara giltiga rent routingmässigt eftersom United inte nödvändigtvis har samma routingregler.

Okej. Tack för svaret. Så man kan alltså använda Uniteds hemsida som indikation, men enda sättet att veta säkert är att höra av sig till SAS genom att maila eller ringa till Tallinn?
 

twiggs

Medlem
Det verkar som SAS använder MPM vid beräkning/validering av bonusresor.

T ex Resa mellan Stockholm-Bangkok, finns det två routings på IATA fare.
En som heter TS (Trans-Siberian) och en som heter EH (Eastern Hemisphere).
TS betyder att du kan flyga över Sibirien och EH betyder att du kan flyga södra vägen till Bangkok.

I detta fall MPM är längre med TS så man kan flyga t ex Stockholm-Frankfurt-Tokyo-Bangkok utan att slå MPM taket.

Om jag dammar av mina gamla IATA-kunskaper så innebär TS vs EH om man byter i Japan eller Korea eller inte. Dvs tariffen som ska väljas om man reser till BKK från hela IATA-Europa (förutom Ryssland, Ukraina och kanske något mer östland) via Japan eller Korea är en TS-routing, t ex:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

I princip samma rutt är däremot en EH-routing:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

olo

Medlem
Okej. Tack för svaret. Så man kan alltså använda Uniteds hemsida som indikation, men enda sättet att veta säkert är att höra av sig till SAS genom att maila eller ringa till Tallinn?
Det kan hjälpa att kolla tillgänglighet via ANA också. Om det finns både hos United och ANA så är chanserna större att det även finns hos Eurobonus.
Det har visat sig senaste tiden att det kan finnas tillgänglighet för Eurobonus som United inte visar.
 
Toppen