Senaste nytt

Olika priser olika platser

J

Joakim Reinius

Guest
Jag har hört att vissa flygpriser är billigare beroende på vilket land man bor i. Ex om jag ska resa från Arlanda till Bangkok får jag som bokar i Sverige ett högre pris än om en annan person bokar exakt samma resa och sitter i Bangkok (antar det har med geolocation att göra OM det är så).

Har ni också hört det? Om ni har det, vet ni vilket land det då är billigast att boka från? Min fundering jag har, vilket jag inte vet om det fungerar, är om det fungerar att boka en resa bakom en VPN så det ser ut som jag är från ett specifikt land.

Jag har inte testat någonstans då jag inte har en VPN utan är mest nyfiken.

Det är inte krångligare än POS (Point of Sale) och revenue management. Människor/kunder i olika regioner har olika betalningsstyrkor. Det är också ett sätt att styra tillgång och efterfrågan.

Ett klassiskt exempel är ju alla deals ex-cairo vs typ ex-köpenhamn.

Det har ingetnting med geocaching att göra och du behöver inte nödvändigtvis VPN för att välja ditt POS. (förtydligande - såklart hemsidan känner av vilket land du sitter i och automatiskt väljer exempelvis Sverige i förstahand...)

Det har mer att göra med vilket lands sida du väljer att söka på. Du blir i regel dirigerad dirigerar till den sida som motsvarar dit ip. Men du kan fritt välja vilken sida du ska besöka genom att skriva fullständig webbadress.

Finns det något land ni vet där det är billigare priser generellt?

Helt sant och självklart som Tonton beskriver. Behövde plötsligt göra en inrikesflygning inom Peru 2017 till LM. Avianca föll det på men hutlöst att boka via svenska skyscanner men hittade rätt till slut och fick en trevlig flight

Wyndhamhotellet vi skulle ta en spontannatt var med deras mått rätt dyrt den natten men gratis då jag bokat via en peruansk sida

D v s det är ofta billigare att boka Bangkok-Stockholm-Bangkok än att boka Stockholm-Bangkok-Stockholm.

Toppen