Senaste nytt

Olika priser olika platser

D v s det är ofta billigare att boka Bangkok-Stockholm-Bangkok än att boka Stockholm-Bangkok-Stockholm.

Just det exemplet var kanske inte det bästa.
Flyger till Bangkok med TG flera gånger om året och det är ALLTID dyrare BKK-ARN-BKK än ARN-BKK-ARN.

Det kanske stämmer till andra destinationer med inte på just den sträckan.

Det billigste er som regel at flyve fra store hubs pga. konkurrence, f.eks. LHR, FRA, HKG, BKK, SIN,etc.
Flyv ikke A-B men A-C-B paa married segments.
Eller fra points hvor koebekraften er svagere: KRT, CAI, RGN, ADD, KUL, NBO, Dhaka, CGK, JNB

Stort tack alla. Jag tror kanske vissa missuppfattade. Jag tänker om jag vill flyga tur och retur Köpenhamn till ex Kuala Lumpur. dvs cph-kul-cph så är det dyrare att boka resan från Sverige än från Malaysia (nu vet jag inte om detta stämmer i detta fallet, men som exempel)... Jag vill således inte flyga kul-cph-kul...

Det billigste er som regel at flyve fra store hubs pga. konkurrence, f.eks. LHR, FRA, HKG, BKK, SIN,etc.
Flyv ikke A-B men A-C-B paa married segments.
Eller fra points hvor koebekraften er svagere: KRT, CAI, RGN, ADD, KUL, NBO, Dhaka, CGK, JNB

Låter ju väldigt spännande... menar du att man inte ska flyga ex LHR-SIN utan LHR-CPH-SIN så blir det bättre priser? (jag fastnar ofta i att det är billigare från Arlanda än Köpenhamn (trots jag har närmre till Köpenhamn)

Låter ju väldigt spännande... menar du att man inte ska flyga ex LHR-SIN utan LHR-CPH-SIN så blir det bättre priser? (jag fastnar ofta i att det är billigare från Arlanda än Köpenhamn (trots jag har närmre till Köpenhamn)

Tillgång och efterfrågan. Visa hubbar är mer populära än andra, har större upptagningsområde och kanske mindre konkurrens..

Finns visa destinationer från visa flygplatser som har överkapacitet, då sjunker ju priset. ARN är ju inte jättepopulärt att resa till om man bor i t.ex. södra Sverige eller Danmark, således är passagerarunderlaget på visa linjer lite för lågt för alla de operatörer som flyger från ARN.

Därtill får man inte glömma lokala skatter och avgifter som påverkar en del flygplatser och linjer ganska mycket.

Ja, precis! Men det gaelder ikke altid! Married segments er tildannede for at flyselskabet stadig kan danne sig profit paa ruter hvor at flyve direkte ville koste en bondegaard. De enkelte ben (A-C og C-B) er maaske godt belagt men der er stadig et marked for at faa flyet fyldt helt op. Faa at undgaa at underbyde sig selv laaser man segmenterne sammen saa kun de kombinerede ben, 'omvejen', bliver meget billigere.

Eksempel:

Jeg rejser Saigon til Kigali. En business billet vil typisk koste 3000 eur med ET fra BKK og trediepart SGN-BKK. I stedet flyver jeg paa 3 forskellige married legs biletter og faar i st. f. 12 rejser i business med 2 Alliancer:
  • SGN-BKK-DXB retur i biz med TG for 863 eur (i st. f. direkte med EK)
  • DXB-ADD-JNB retur i biz med ET for 844 eur (i st. f. direkte med flere andre alternativer)
  • JNB-NBO-KGL retur i biz med KQ for 538 eur. (i st. f. direkte med WB)
Totalt 2260 Euro for 6 business class rejser – Gode forbindelser (undtagen 1 langt stop i DXB paa vejen hjem!)! Jeg kunne spare en del ved ikke at flyve over JNB men direkte DXB-NBO-KGL med KQ, men saa mister man jo 4 ben (som at skære i eget kød...) og hele den del af eventyret.

Der en en laaaang traad om hvorfor det som oftest er dyrere at flyve fra CPH end ARN.

Last edited:
Toppen