[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Jannes skrev:Hur ser det ut på short haul hos andra bolag, kan man tänka sig att Plus återstår i någon form? Dvs ingen gardin annars samma servicekoncept? Kanske stryker lounge-accessen dock och behåller den bara för C?Men är ju alltid en extra komplexitet med tre kabinklasser över bara två.Klicka för att utvidga...


Vad jag vet finns inget bolag som flyger med tre klasser inom Europa.



Däremot kan man tänka sig att man gör som KLM och ger några centimeter extra benutrymme på några rader, och säljer dem som Plus när man inte har business där.
 
Hachans skrev:Vad jag vet finns inget bolag som flyger med tre klasser inom Europa.Klicka för att utvidga...


Jag ställde samma fråga tidigare i år och fick då svaret att LOT tydligen gör det, men när jag nu kollar på deras hemsida så verkar det inte stämma.







SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Tror ärligt talat att SAS inte vill inför någon typ av business men har tvingats att inse att man inte får vara med i div Joint ventures om kollegornas busniess plötsligt blir economy/economy + på anslutningsflyg. Tror att detta var en av de viktigaste orskernaerna varför problemen med SAS och...



www.businessclass.com






Så jag håller med om att det är ytterst osannolikt att det införs en Business class och samtidigt behålls Plus. Det troliga (om detta genomförs) är ju att det handlar om ett namnbyte, seatblock, kanske något annat matkoncept, och högre priser.

Som vissa andra sagt så är jag inte alls positiv till detta. Visst, seat block är trevligt, men övriga ändringar ger jag inte mycket för. Jag föredrar servicen i Plus över det jag fått de gånger jag flugit LH i business intra-Europa.



Plus var en perfekt produkt för mig när den först introducerades (servering, flexibilitet, poängintjäning, pris). Nuvarande Plus är avsevärt sämre för mina behov, och blir det en ännu dyrare Business så kommer jag antagligen aldrig boka det. Men tyvärr så räknar jag inte heller med att SAS ska fatta alla sina affärsbeslut beroende på vad som passar mig allra bäst personligen, så vi får väl se.
 
Johan F skrev:Jag är inte odelat positiv, det företag som jag jobbar för (och många andra) har resepolicies som säger ’ingen business men möjligen premium economy’.Klicka för att utvidga...
Det är ett rimligt argument mot att övergå till business.

Det jag funderar på är om man ska se det i ett större perspektiv. Det kanske inte är jättemånga som är villiga att betala mer för att sitta i främre kabinen på rena europa-rutter. Men om man ser ett framtida SAS som mer och mer matar långdistans från hubbar i europa (och matar europa-passagerare till CPH för anslutning till långdistans ) så kanske det är smart?



Finnair som länge hade sin huvudsakliga affär i connecting pax har aldrig tvekat kring att behålla business på kortdistans (även om man dragit kvaliteten ordentligt från tid till annan).

Om man inte ser SAS som ett bolag som flyger punkt-till-punkt inom europa, utan som del av en allians som faktiskt kommer att mata varandra med connecting pax så kanske det inte alls är en dum idé. Ja, svenska affärsresenärer till/från Europa kommer kanske inte att sitta i business så ofta, men istället kommer nya passagerar-grupper att göra det?
 
Hachans skrev:Vad jag vet finns inget bolag som flyger med tre klasser inom Europa.Däremot kan man tänka sig att man gör som KLM och ger några centimeter extra benutrymme på några rader, och säljer dem som Plus när man inte har business där.Klicka för att utvidga...
Precis vad jag tänkte. Man kan tänka sig att främre delen av kabinen erbjuds som plus på vissa destinationer och business på andra.



Teoretiskt sett behöver man inte ändra kabinerna från idag, går den att sälja som business med blockerat mittsäte och bättre service, bör den gå att sälja som plus (utan seatblock och mat). Den säljs ju i dag som plus utan några större klagomål
 
Hachans skrev:De är desperata då deras affärsmodell är på vippen att falla sönder när SAS inför nya verifieringssätt för bonusresor.Klicka för att utvidga...
Ja och intressant att de inte ställde nån fråga om det till Aron i stil med "kommer det fortfarande vara möjligt att boka bonusresor åt andra?"
 
Thornado skrev:Jag ställde samma fråga tidigare i år och fick då svaret att LOT tydligen gör det, men när jag nu kollar på deras hemsida så verkar det inte stämma.SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025Tror ärligt talat att SAS inte vill inför någon typ av business men har tvingats att inse att man inte får vara med i div Joint ventures om kollegornas busniess plötsligt blir economy/economy + på anslutningsflyg. Tror att detta var en av de viktigaste orskernaerna varför problemen med SAS och...www.businessclass.comSå jag håller med om att det är ytterst osannolikt att det införs en Business class och samtidigt behålls Plus. Det troliga (om detta genomförs) är ju att det handlar om ett namnbyte, seatblock, kanske något annat matkoncept, och högre priser.Som vissa andra sagt så är jag inte alls positiv till detta. Visst, seat block är trevligt, men övriga ändringar ger jag inte mycket för. Jag föredrar servicen i Plus över det jag fått de gånger jag flugit LH i business intra-Europa.Plus var en perfekt produkt för mig när den först introducerades (servering, flexibilitet, poängintjäning, pris). Nuvarande Plus är avsevärt sämre för mina behov, och blir det en ännu dyrare Business så kommer jag antagligen aldrig boka det. Men tyvärr så räknar jag inte heller med att SAS ska fatta alla sina affärsbeslut beroende på vad som passar mig allra bäst personligen, så vi får väl se.Klicka för att utvidga...


Ja, införs business igen så kommer det bli en rejält prischock. Det är inte billigt att flyga C.



Jag gillar C men Plus har varit ett bra koncept, och maten faktiskt bra även när den serverades i kub. Det var roligt att de kunde tänka nytt. Det är ju samma mat fortfarande fast i annat format.




Avdankad skrev:Vad är det för nytt verifieringssätt?Klicka för att utvidga...


OTP, du får en verifieringskod som du behöver läsa upp för kundtjänst för att kunna boka en resa för dina poäng. Denna kod är unik varje gång, vilket alltså gör att du behöver vara tillgänglig direkt när Chatflights bokar för koden kommer bara vara giltig en kort period. För en privatperson som ringer in och bokar för sig själv och familjen är det ju inga problem. Men för ett företag blir det svårare teoretiskt möjligt - visst men svårare. Och ska man sikta och vakta telefonen medan Chatflights jobbar kan man lika gärna ringa själv.



Jag tror personligen att SAS tröttat på Chatflights och försöker låsa dem ute så gott det går. Men det är min högst personliga och oförankrade tanke.
 
Gnopps skrev:Personligen behåller jag hellre plus för affärsklass stört omöjligt på jobbresor, plus har lägre prisskillnad och jag föredrar fyllig matlåda framför "fin" mat på porslin.Klicka för att utvidga...
Principiellt håller jag med, men jag skulle väldigt gärna se en plusplus med garanterad seatblock. Finporslin vs matlåda bryr jag mig beydligt mindre om.
 
Hachans skrev:OTP, du får en verifieringskod som du behöver läsa upp för kundtjänst för att kunna boka en resa för dina poäng. Denna kod är unik varje gång, vilket alltså gör att du behöver vara tillgänglig direkt när Chatflights bokar för koden kommer bara vara giltig en kort period. För en privatperson som ringer in och bokar för sig själv och familjen är det ju inga problem. Men för ett företag blir det svårare teoretiskt möjligt - visst men svårare. Och ska man sikta och vakta telefonen medan Chatflights jobbar kan man lika gärna ringa själv.Jag tror personligen att SAS tröttat på Chatflights och försöker låsa dem ute så gott det går. Men det är min högst personliga och oförankrade tanke.Klicka för att utvidga...
Jaha, då är jag med! Ja, kan väl inte varit någon ursprunglig tanke att det ska vara så svårt och komplicerat att man ska behövt betala utomstående för att boka. Jag har själv reflekterat över varför SAS har en sån krånglig sökmotor som gör att ett tredjepartsföretag kan omsätta 36 miljoner (https://www.allabolag.se/5590809173/chatflights-international-ab) bara genom att hjälpa andra få värde för deras 2-4-1. Samtidigt tveeggat svärt där man inte vill göra det för lätt för kunderna att boka till bra värde för poängen?
 
pswe skrev:Osäkerheten är nog betydande i detta än så länge men antalet säten låter väl inte så märkligt att ange i ett spann givet olika maskiner i flottan?Klicka för att utvidga...
Så på Embraer och CRJ skulle det alltså vara 15 rader Business? Det är väl de enda planen utöver ATR där det är 2 säten per rad så det blir jämnt delbart med 30?

Att det skulle vara så många rader på de mindre planen håller jag som extremt osannolikt.




Thornado skrev:Jag antar att 24-30 säten betyder 4-5 rader, dvs 24-30 säten innan seat block (16-20 businessplatser).Klicka för att utvidga...
I så fall skulle det vara logiskt.

Men det förutsätter ju att vi pratar Airbus och inte något annat plan i flottan.

Fortfarande tveksam att de kommer införa fast antal platser som dessutom skiljer sig mellanlandning två plan. Säg att ett plan med 5 rader blir trasigt och måste ersättas med ett som har 4 rader, och business var fullt. Kul för de som blir nedgraderade då på rad 5.




Hachans skrev:Däremot så försråe jag inte riktigt vad du menar med att det skulle bli en rad business och en rad ekonomi. Om besättningen pratade om 24-30 säten med 3-3 sits så blir det ju 4-5 rader. Om de pratade om antalet platser inkl seatblock är det 12-15 rader. Fint och jämnt delbart. Vissa flygplan har ju ingen rad 1DEF men det löser man väl tänker jag.Klicka för att utvidga...
Förutsatte att man pratade 24-30 business platser, vilket kanske var ett felaktigt antagande.

Om det skulle vara 30 platser på en A320 skulle det bli 7,5 rad Business och alla A320 har väl samma config med fulla rader från rad 1?

Om det istället skulle vara 24 platser på en CRJ skulle det innebära 12 rader Business. Väldigt tveksam till det, blir typ halva planet.



Men det var kanske 24-30 säten totalt som avsågs (inklusive det blockade) och då är det rimligt på A320, men helt orimligt på CRJ, ATR, Embraer.
 
mha321 skrev:Principiellt håller jag med, men jag skulle väldigt gärna se en plusplus med garanterad seatblock. Finporslin vs matlåda bryr jag mig beydligt mindre om.Klicka för att utvidga...
KLM:s intra-Europa business är ganska sån. I mina ögon är det Plus med garanterat seat block. Man kan argumentera för att det är bättre alkoholutbud ombord men det är inte så intressant för mig.
 
Om FlyPremium fortfarande gäller när SAS inför Business så bokar jag gärna Go Bonus framöver //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
Någon som vet hur det funkar med SkyTeam Elite Plus och seating på KLM?

Bör vi som är EBG+ kunna välja valfritt säte på KLM flyg i ekomomi i Euuropa nästa vecka?
 
henke12 skrev:Någon som vet hur det funkar med SkyTeam Elite Plus och seating på KLM?Bör vi som är EBG+ kunna välja valfritt säte på KLM flyg i ekomomi i Euuropa nästa vecka?Klicka för att utvidga...
Jag skulle inte räkna med valfritt säte men däremot bör du kunna få välja vanliga ekonomisäten i bakre delen av kabinen gratis.




Från KLM:Flying Blue Silver, Gold, or Platinum members can choose their preferred standard Economy Class seats for free before check-in. Are you a Flying Blue Silver or Gold member? Depending on your membership level, you can choose your preferred standard seat between 24 and 72 hours before departure. Are you a Platinum member? In that case, you can pick your preferred standard seat at any time.Klicka för att utvidga...



https://www.klm.se/en/information/travel-class-extra-options/economy-class-seats#flying-within-europe
 
Hachans skrev:OTP, du får en verifieringskod som du behöver läsa upp för kundtjänst för att kunna boka en resa för dina poäng. Denna kod är unik varje gång, vilket alltså gör att du behöver vara tillgänglig direkt när Chatflights bokar för koden kommer bara vara giltig en kort period. För en privatperson som ringer in och bokar för sig själv och familjen är det ju inga problem. Men för ett företag blir det svårare teoretiskt möjligt - visst men svårare. Och ska man sikta och vakta telefonen medan Chatflights jobbar kan man lika gärna ringa själv.Klicka för att utvidga...
Det är naturligtvis främst menat för att stoppa fraud, att du får kontot kapat och någon bokar för dina poäng. Att det blir svårare för Chatflights får nog betraktas som en positiv bieffekt.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Chatflight fick också audiens hos Aron, men på 14 min får dom inte fram nånting vi inte redan visste. Katastrofalt dåligt.Klicka för att utvidga...


Ja verkligen, det var nästan så man fick ta fram skämskudden.



Dessutom så minns jag en av de första saker Chatflights gick ut och sa när alliansbytet blev officiellt var att "Scary Team" är den sämsta av allianser och var allmänt negativa. Nu sitter man här och säger saker som att "vi gillar flera av era nya partners".



Är det inte detta som kallas hyckleri?
 
Avdankad skrev:Jaha, då är jag med! Ja, kan väl inte varit någon ursprunglig tanke att det ska vara så svårt och komplicerat att man ska behövt betala utomstående för att boka. Jag har själv reflekterat över varför SAS har en sån krånglig sökmotor som gör att ett tredjepartsföretag kan omsätta 36 miljoner (https://www.allabolag.se/5590809173/chatflights-international-ab) bara genom att hjälpa andra få värde för deras 2-4-1. Samtidigt tveeggat svärt där man inte vill göra det för lätt för kunderna att boka till bra värde för poängen?Klicka för att utvidga...
Vad jag förstår från en artikel i Travel News så är affärsrese-delen i bolaget på väg att bli det största verksamhetsområdet, dvs inte längre bokningar av bonusbiljetter till privatpersoner (som då alltså inte står för hela omsättningen på 36 miljoner).
 
Frågade Flying Blue om intjäning...



//uploads.tapatalk-cdn.com/20240830/ecc7a123fa3c0413783ba16b282311a2.jpg


(Obs helt påhittat case)
 
Back
Top