Senaste nytt

[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Hur ser det ut på short haul hos andra bolag, kan man tänka sig att Plus återstår i någon form? Dvs ingen gardin annars samma servicekoncept? Kanske stryker lounge-accessen dock och behåller den bara för C?

Men är ju alltid en extra komplexitet med tre kabinklasser över bara två.

Vad jag vet finns inget bolag som flyger med tre klasser inom Europa.

Däremot kan man tänka sig att man gör som KLM och ger några centimeter extra benutrymme på några rader, och säljer dem som Plus när man inte har business där.

Jag ställde samma fråga tidigare i år och fick då svaret att LOT tydligen gör det, men när jag nu kollar på deras hemsida så verkar det inte stämma.

Så jag håller med om att det är ytterst osannolikt att det införs en Business class och samtidigt behålls Plus. Det troliga (om detta genomförs) är ju att det handlar om ett namnbyte, seatblock, kanske något annat matkoncept, och högre priser.
Som vissa andra sagt så är jag inte alls positiv till detta. Visst, seat block är trevligt, men övriga ändringar ger jag inte mycket för. Jag föredrar servicen i Plus över det jag fått de gånger jag flugit LH i business intra-Europa.

Plus var en perfekt produkt för mig när den först introducerades (servering, flexibilitet, poängintjäning, pris). Nuvarande Plus är avsevärt sämre för mina behov, och blir det en ännu dyrare Business så kommer jag antagligen aldrig boka det. Men tyvärr så räknar jag inte heller med att SAS ska fatta alla sina affärsbeslut beroende på vad som passar mig allra bäst personligen, så vi får väl se.

Jag är inte odelat positiv, det företag som jag jobbar för (och många andra) har resepolicies som säger ’ingen business men möjligen premium economy’.
Det är ett rimligt argument mot att övergå till business.
Det jag funderar på är om man ska se det i ett större perspektiv. Det kanske inte är jättemånga som är villiga att betala mer för att sitta i främre kabinen på rena europa-rutter. Men om man ser ett framtida SAS som mer och mer matar långdistans från hubbar i europa (och matar europa-passagerare till CPH för anslutning till långdistans ) så kanske det är smart?

Finnair som länge hade sin huvudsakliga affär i connecting pax har aldrig tvekat kring att behålla business på kortdistans (även om man dragit kvaliteten ordentligt från tid till annan).
Om man inte ser SAS som ett bolag som flyger punkt-till-punkt inom europa, utan som del av en allians som faktiskt kommer att mata varandra med connecting pax så kanske det inte alls är en dum idé. Ja, svenska affärsresenärer till/från Europa kommer kanske inte att sitta i business så ofta, men istället kommer nya passagerar-grupper att göra det?

Last edited:

Däremot kan man tänka sig att man gör som KLM och ger några centimeter extra benutrymme på några rader, och säljer dem som Plus när man inte har business där.
Precis vad jag tänkte. Man kan tänka sig att främre delen av kabinen erbjuds som plus på vissa destinationer och business på andra.

Teoretiskt sett behöver man inte ändra kabinerna från idag, går den att sälja som business med blockerat mittsäte och bättre service, bör den gå att sälja som plus (utan seatblock och mat). Den säljs ju i dag som plus utan några större klagomål

Jag ställde samma fråga tidigare i år och fick då svaret att LOT tydligen gör det, men när jag nu kollar på deras hemsida så verkar det inte stämma.

Så jag håller med om att det är ytterst osannolikt att det införs en Business class och samtidigt behålls Plus. Det troliga (om detta genomförs) är ju att det handlar om ett namnbyte, seatblock, kanske något annat matkoncept, och högre priser.
Som vissa andra sagt så är jag inte alls positiv till detta. Visst, seat block är trevligt, men övriga ändringar ger jag inte mycket för. Jag föredrar servicen i Plus över det jag fått de gånger jag flugit LH i business intra-Europa.

Plus var en perfekt produkt för mig när den först introducerades (servering, flexibilitet, poängintjäning, pris). Nuvarande Plus är avsevärt sämre för mina behov, och blir det en ännu dyrare Business så kommer jag antagligen aldrig boka det. Men tyvärr så räknar jag inte heller med att SAS ska fatta alla sina affärsbeslut beroende på vad som passar mig allra bäst personligen, så vi får väl se.

Ja, införs business igen så kommer det bli en rejält prischock. Det är inte billigt att flyga C.

Jag gillar C men Plus har varit ett bra koncept, och maten faktiskt bra även när den serverades i kub. Det var roligt att de kunde tänka nytt. Det är ju samma mat fortfarande fast i annat format.

Vad är det för nytt verifieringssätt?

OTP, du får en verifieringskod som du behöver läsa upp för kundtjänst för att kunna boka en resa för dina poäng. Denna kod är unik varje gång, vilket alltså gör att du behöver vara tillgänglig direkt när Chatflights bokar för koden kommer bara vara giltig en kort period. För en privatperson som ringer in och bokar för sig själv och familjen är det ju inga problem. Men för ett företag blir det svårare teoretiskt möjligt - visst men svårare. Och ska man sikta och vakta telefonen medan Chatflights jobbar kan man lika gärna ringa själv.

Jag tror personligen att SAS tröttat på Chatflights och försöker låsa dem ute så gott det går. Men det är min högst personliga och oförankrade tanke.

Personligen behåller jag hellre plus för affärsklass stört omöjligt på jobbresor, plus har lägre prisskillnad och jag föredrar fyllig matlåda framför "fin" mat på porslin.
Principiellt håller jag med, men jag skulle väldigt gärna se en plusplus med garanterad seatblock. Finporslin vs matlåda bryr jag mig beydligt mindre om.

OTP, du får en verifieringskod som du behöver läsa upp för kundtjänst för att kunna boka en resa för dina poäng. Denna kod är unik varje gång, vilket alltså gör att du behöver vara tillgänglig direkt när Chatflights bokar för koden kommer bara vara giltig en kort period. För en privatperson som ringer in och bokar för sig själv och familjen är det ju inga problem. Men för ett företag blir det svårare teoretiskt möjligt - visst men svårare. Och ska man sikta och vakta telefonen medan Chatflights jobbar kan man lika gärna ringa själv.

Jag tror personligen att SAS tröttat på Chatflights och försöker låsa dem ute så gott det går. Men det är min högst personliga och oförankrade tanke.
Jaha, då är jag med! Ja, kan väl inte varit någon ursprunglig tanke att det ska vara så svårt och komplicerat att man ska behövt betala utomstående för att boka. Jag har själv reflekterat över varför SAS har en sån krånglig sökmotor som gör att ett tredjepartsföretag kan omsätta 36 miljoner (https://www.allabolag.se/5590809173/chatflights-international-ab) bara genom att hjälpa andra få värde för deras 2-4-1. Samtidigt tveeggat svärt där man inte vill göra det för lätt för kunderna att boka till bra värde för poängen?

Toppen