[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Fredrik skrev:Skärp dig. Folk förstår inte skillnaden på Eurobonus och Star Alliance/Skyteam.Klicka för att utvidga...
Nej, Chatflights har koll på detta och borde kunna ge ett bättre svar på sina egna trollfrågor. Men deras syfte är bara att skrämma upp sin följare så att de bränner sina poäng innan söndag.
 
eddo skrev:Nu är jag inget fan av chatflights och är väl medveten om såväl deras mycket tveksamma marknadsföring i flera fall som att de ofta påstått saker som visat sig vara felaktiga, men i detta fall svarade de "nej" på frågan om eurobonus-poäng förs över till SkyTeam så denna gång hade de faktiskt rätt.Klicka för att utvidga...
Undra om de ställde frågan till sig själva. Har sett helt horribla frågar som helt uppenbart är påhittade. Görs enbart för att "driva trafik". Och deras råd hör hemma i papperskorgen, även om de nu erkände att rådet att bränna sina eurobonuspoäng innan sommaren inte var ett bra råd, så dags nu när folk blivit uppskrämd och trott på det de säger.
 
Johan Hbg skrev:Svarade de inte Nej på frågan?Klicka för att utvidga...
De svarade nej, men inget annat. Man hade kunnat svara ”Nej, dina poäng hålls kvar i Eurobonus som fortsätter att fungera som vanligt” eller motsvarande, speciellt då frågeställaren tydligen totalt missförstått vad SkyTeam är.



De svarade tekniskt sätt rätt, men kommunicerade det dåligt (och vissa hävdar att den bristande kommunikationen är med flit).
 
Förstår inte SAS resonemang att bjuda in Chatflight till en intervju gällande Eurobonus. Är inte dessa typer av partnerskap skadliga?
 
Chatflight fick också audiens hos Aron, men på 14 min får dom inte fram nånting vi inte redan visste. Katastrofalt dåligt.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Nej, Chatflights har koll på detta och borde kunna ge ett bättre svar på sina egna trollfrågor. Men deras syfte är bara att skrämma upp sin följare så att de bränner sina poäng innan söndag.Klicka för att utvidga...


De är desperata då deras affärsmodell är på vippen att falla sönder när SAS inför nya verifieringssätt för bonusresor.
 
Sitter nu på en flugit ner till Berlin och pratade med personalen här.



Frän i höst blir det riktig businessclass på SAS. Blockade mittsäten och varma rätter. Han som jag pratade med viste inte riktigt när det sker, men sa att det är ett av kraven från AF/KLM.
 
SvenRikard skrev:Sitter nu på en flugit ner till Berlin och pratade med personalen här.Frän i höst blir det riktig businessclass på SAS. Blockade mittsäten och varma rätter. Han som jag pratade med viste inte riktigt när det sker, men sa att det är ett av kraven från AF/KLM.Klicka för att utvidga...
Vem är det du pratat med? Något i besättningen? Någon sas person som råkade vara ombord?

Säger inte att du har fel, men den där informationen skulle jag inte ta som sanning förrän SAS faktiskt bekräftar det officiellt.



Och varför skulle det vara krav på varma rätter när KLM serverar kalla rätter i Business inom Europa?
 
palmen skrev:Vem är det du pratat med? Något i besättningen? Någon sas person som råkade vara ombord?Säger inte att du har fel, men den där informationen skulle jag inte ta som sanning förrän SAS faktiskt bekräftar det officiellt.Och varför skulle det vara krav på varma rätter när KLM serverar kalla rätter i Business inom Europa?Klicka för att utvidga...
Det var en i besättningen. Han var väldigt tydlig med att det kommer att ske, sen vet jag inte var hans information kommer ifrån. Han sa även att det kommer att bli 24-30 säten som är blockade för business och att det blir en gardin likt andra bolag mellan klasserna.



Givetvis är det rykten, innan det är bekräftat. Men jag hoppas hans rykten stämmer.
 
Jag har hört i princip samma sak från ombordpersonal. Vem vet hur sant det är men ingen rök utan eld.



Jag skulle framförallt utgå från att SAS åtminstone håller på att se över sitt servicekoncept om såna här rykten kommer igång. Vad som blir slutresultatet vet vi inte än.
 
SvenRikard skrev:Det var en i besättningen. Han var väldigt tydlig med att det kommer att ske, sen vet jag inte var hans information kommer ifrån. Han sa även att det kommer att bli 24-30 säten som är blockade för business och att det blir en gardin likt andra bolag mellan klasserna.Givetvis är det rykten, innan det är bekräftat. Men jag hoppas hans rykten stämmer.Klicka för att utvidga...
Det pratas och har ju bekräftats från SAS att man tittar på detta för att eventuellt ändra servicekoncept. Inget är ju dock bestämt ännu (vad man sagt).



Om det blir varm mat återstår väl att se. Att de skulle bli 24-30 säten låter osannolikt då en rad i så fall skulle ha Business på ena sidan och Economy på andra sidan. Den gardinen kommer bli väldigt konstig.



Hur ser det ut idag på AF/KLM? Har de en fast gardin med samma mängd Business platser på alla plan?



Enligt mig låter allt detta som något någon i kabinpersonalen har hört som ett rykte och sen dragit egna slutsatser från ryktet och nu berättar det vidare. Självklart kan det ju stämma, men ser det som otroligt att AF/KLM skulle ställa högre krav på SAS än vad de själva levererar.
 
SvenRikard skrev:Givetvis är det rykten, innan det är bekräftat. Men jag hoppas hans rykten stämmer.Klicka för att utvidga...


Jag är inte odelat positiv, det företag som jag jobbar för (och många andra) har resepolicies som säger ’ingen business men möjligen premium economy’.
 
palmen skrev:Det pratas och har ju bekräftats från SAS att man tittar på detta för att eventuellt ändra servicekoncept. Inget är ju dock bestämt ännu (vad man sagt).Om det blir varm mat återstår väl att se. Att de skulle bli 24-30 säten låter osannolikt då en rad i så fall skulle ha Business på ena sidan och Economy på andra sidan. Den gardinen kommer bli väldigt konstig.Hur ser det ut idag på AF/KLM? Har de en fast gardin med samma mängd Business platser på alla plan?Enligt mig låter allt detta som något någon i kabinpersonalen har hört som ett rykte och sen dragit egna slutsatser från ryktet och nu berättar det vidare. Självklart kan det ju stämma, men ser det som otroligt att AF/KLM skulle ställa högre krav på SAS än vad de själva levererar.Klicka för att utvidga...
Osäkerheten är nog betydande i detta än så länge men antalet säten låter väl inte så märkligt att ange i ett spann givet olika maskiner i flottan?
 
Johan F skrev:Jag är inte odelat positiv, det företag som jag jobbar för (och många andra) har resepolicies som säger ’ingen business men möjligen premium economy’.Klicka för att utvidga...
Det finns en tråd redan angående detta rykte: https://www.businessclass.com/forum...nföra-business-class-på-europa-linjer.105705/



Personligen behåller jag hellre plus för affärsklass stört omöjligt på jobbresor, plus har lägre prisskillnad och jag föredrar fyllig matlåda framför "fin" mat på porslin.
 
palmen skrev:Att de skulle bli 24-30 säten låter osannolikt då en rad i så fall skulle ha Business på ena sidan och Economy på andra sidan. Den gardinen kommer bli väldigt konstig.Klicka för att utvidga...


Jag antar att 24-30 säten betyder 4-5 rader, dvs 24-30 säten innan seat block (16-20 businessplatser).
 
palmen skrev:Det pratas och har ju bekräftats från SAS att man tittar på detta för att eventuellt ändra servicekoncept. Inget är ju dock bestämt ännu (vad man sagt).Om det blir varm mat återstår väl att se. Att de skulle bli 24-30 säten låter osannolikt då en rad i så fall skulle ha Business på ena sidan och Economy på andra sidan. Den gardinen kommer bli väldigt konstig.Hur ser det ut idag på AF/KLM? Har de en fast gardin med samma mängd Business platser på alla plan?Enligt mig låter allt detta som något någon i kabinpersonalen har hört som ett rykte och sen dragit egna slutsatser från ryktet och nu berättar det vidare. Självklart kan det ju stämma, men ser det som otroligt att AF/KLM skulle ställa högre krav på SAS än vad de själva levererar.Klicka för att utvidga...


KLM och AF har flyttbar gardin såklart, men det finns alltid minst 1-2 rader även om de är tomma. KLM har särskilda säten rad 1-8 eller liknande. De har mer stoppning och mer benutrymme. När gardinen är på typ rad fyra säljer man resten av de särskilda sätena som premium. Vilket är vanlig eko men man sitter bättre. AF har samma säten i hela planet med samma benutrymme.



Däremot så försråe jag inte riktigt vad du menar med att det skulle bli en rad business och en rad ekonomi. Om besättningen pratade om 24-30 säten med 3-3 sits så blir det ju 4-5 rader. Om de pratade om antalet platser inkl seatblock är det 12-15 rader. Fint och jämnt delbart. Vissa flygplan har ju ingen rad 1DEF men det löser man väl tänker jag.
 
Hur ser det ut på short haul hos andra bolag, kan man tänka sig att Plus återstår i någon form? Dvs ingen gardin annars samma servicekoncept? Kanske stryker lounge-accessen dock och behåller den bara för C?



Men är ju alltid en extra komplexitet med tre kabinklasser över bara två.
 
Back
Top