Senaste nytt

Nya regler på Arlanda security ?

Hachans

Medlem
Eftersom det inte gick att se hur mycket min genomskinliga necessär rymde, ombads jag lägga innehållet i en av deras påsar.
Utan att packa om stoppade jag den med innehåll i en av deras engångspåsar, då gick det bra.

Jag har fått påpekande ibland att det måste stå volym på det man använder istället. Inte bara på Arlanda. Vilket iofs är lite rimligt om man nu ska envisas med att ha litersregeln.
 

Tomas E

Medlem
Typexempel är min fru som har köpt återanvändbar genomsiktlig necessär som rymmer 1l. Denna använder vi istället för engångspåsar. Inga problem någonstans i världen, utöver Arlanda förstås. 200 flighter, kors och tvärs i världen...
Tyvärr är liknande idéer inte begränsade till ARN inom Sverige. Vid en av mina flighter från MMX för 2-3 år sedan (bör ha varit strax före pandemin) synade den unge vakten min 1l-påse väldigt noga, jämförde med en annan påse han tog upp, och sa sedan att den hade fel dimensioner. Den var lite för bred, tror jag. Det hade tydligen kommit nya påsar. Jag orkade inte bråka utan packade om i en ny påse jag fick, varefter vakten såg väldigt glad ut. Av hans allmänna uppträdande tror jag det rörde sig om en person som befann sig på autismspektrat, snarare än någon som tyckte om att jävlas med resenärerna i allmänhet. Men jag måste erkänna att hans arbetsinsats funkade, för vi tog oss hela vägen till ARN utan att någon medhavd vätska orsakade explosion i kabinen. ;)
 

Fredrik

Medlem
Må innrømme at jeg er sløv med plastposene, og så langt i 2022 har de ikke brydd seg på flyplassene i Oslo, London, Las Vegas, Chicago og Tenerife. (Har hatt tannkrem og håndsprit i håndbagasen)

Det var min erfarenhet också före pandemin men svenska flygplatser brukar vara mer på att man ska ta ut påsen.
 

Homer

Medlem
Har haft flera diskussioner ang. plastpåse contra genomskinlig necessär. Tröttnade till slut och tog frågan till myndigheten som är beslutande i detta, Transportstyrelsen. Fick nedanstående svar (som har uppvisats några gånger för personal med egna regler):
”Hej,
Tack för ditt mejl!

Transportstyrelsen ansvarar för regelverket och även för tillsyn av de verksamhetsutövare som omfattas av det. Den operativa driften av säkerhetskontrollen åligger flygplatsoperatören.

Transportstyrelsen ställer inte krav på att använda sig utav de påsar som flygplatsen tillhandahåller utan man kan även använda sig av egna påsar inhandlade någon annanstans så länge de uppfyller kraven (1-liter, genomskinlig och återförslutningsbar). En genomskinlig necessär som uppfyller samma krav är också tillåten som ett alternativ till plastpåsen.

Hälsningar

XXXX”
Kör samma produkt eftersom jag tycker att det är smidigare med dragkedja, snarare än en kortsida med zip-lock. Kanske har haft tur på Arlanda för där har jag bara fått höra "ahh du reser ofta va?". Umeå som är min hemmaflygplats är dock en helt annan nivå av egna hitte-på regler, här får man packa om 90% av gångerna tyvärr.
 
Toppen