Senaste nytt

Nya regler på Arlanda security ?

Flyg-Arn

Medlem
Hejsan alla!

Jag flyger ofta med en kollega, inrikes, Europa, USA, Canada och Asien. Min kollega har ett större antal mediciner på recept, och har dessa i en speciell medicinlåda. Aldrig varit någon som sagt något.

Nu idag måndag när vi flög ARN-GoT trodde de min kollega hade en skruvmejsel i väskan. Dessutom sa han att man ALLTID skall ta upp mediciner (dessa är icke flytande han har med sig). När jag påpekade att detta inte hänt på över 100 flyg senaste 3-4 åren, sa han bara ”Nya regler” ? Skulle inte detta stå någonstans då ? Ibland känns Arlanda som om de tycker de är extra bra, när det är tvärt om.

Har ni varit med om detta på Arlanda eller annanstans ? Har ni hört om dessa nya regler ?

Ha en fin vecka folk!
 

Senator

Moderator
Min upplevelse av Arlanda Security är "individuell-hitta-på-regler". Gärna "nyexaminerade" som skall hitta på något från sidan 105 i manualen.

Typexempel är min fru som har köpt återanvändbar genomsiktlig necessär som rymmer 1l. Denna använder vi istället för engångspåsar. Inga problem någonstans i världen, utöver Arlanda förstås. 200 flighter, kors och tvärs i världen...
 

Once56

Medlem
Min upplevelse av Arlanda Security är "individuell-hitta-på-regler". Gärna "nyexaminerade" som skall hitta på något från sidan 105 i manualen.

Typexempel är min fru som har köpt återanvändbar genomsiktlig necessär som rymmer 1l. Denna använder vi istället för engångspåsar. Inga problem någonstans i världen, utöver Arlanda förstås. 200 flighter, kors och tvärs i världen...

Har haft flera diskussioner ang. plastpåse contra genomskinlig necessär. Tröttnade till slut och tog frågan till myndigheten som är beslutande i detta, Transportstyrelsen. Fick nedanstående svar (som har uppvisats några gånger för personal med egna regler):
”Hej,
Tack för ditt mejl!

Transportstyrelsen ansvarar för regelverket och även för tillsyn av de verksamhetsutövare som omfattas av det. Den operativa driften av säkerhetskontrollen åligger flygplatsoperatören.

Transportstyrelsen ställer inte krav på att använda sig utav de påsar som flygplatsen tillhandahåller utan man kan även använda sig av egna påsar inhandlade någon annanstans så länge de uppfyller kraven (1-liter, genomskinlig och återförslutningsbar). En genomskinlig necessär som uppfyller samma krav är också tillåten som ett alternativ till plastpåsen.

Hälsningar

XXXX”
 

Dawes

Medlem
Hejsan alla!

Jag flyger ofta med en kollega, inrikes, Europa, USA, Canada och Asien. Min kollega har ett större antal mediciner på recept, och har dessa i en speciell medicinlåda. Aldrig varit någon som sagt något.

Nu idag måndag när vi flög ARN-GoT trodde de min kollega hade en skruvmejsel i väskan. Dessutom sa han att man ALLTID skall ta upp mediciner (dessa är icke flytande han har med sig). När jag påpekade att detta inte hänt på över 100 flyg senaste 3-4 åren, sa han bara ”Nya regler” ? Skulle inte detta stå någonstans då ? Ibland känns Arlanda som om de tycker de är extra bra, när det är tvärt om.

Har ni varit med om detta på Arlanda eller annanstans ? Har ni hört om dessa nya regler ?

Ha en fin vecka folk!

Jag reser absolut inte i beskriven omfattning men när jag reser så reser jag i sällskap av medicin som kräver intyg osv. Har försäkrat mig ett antal ggr om vad som gäller med dessa men aldrig från någon instans fått någon annan information än att det ska lyftas ur om det är i flytande form, precis som annan flytande form.
Kan inte tänka mig att det finns en vettig orsak till varför jag ska vifta runt med mina mediciner för allmän åskådan. Integritetskränkande?
Nu tänker jag inte på att det i vissa fall kan behöva redogöras för med intyg osv utan rent allmänt.

Min upplevelse av Arlanda Security är "individuell-hitta-på-regler". Gärna "nyexaminerade" som skall hitta på något från sidan 105 i manualen.

Typexempel är min fru som har köpt återanvändbar genomsiktlig necessär som rymmer 1l. Denna använder vi istället för engångspåsar. Inga problem någonstans i världen, utöver Arlanda förstås. 200 flighter, kors och tvärs i världen...

Får lite klåda av detta då min fru precis skaffat en likadan just i syfte att inte behöva dividera om mängder osv.
 
Typexempel är min fru som har köpt återanvändbar genomsiktlig necessär som rymmer 1l.

För en tid sedan åkte jag dit (på ARN, så klart) på att min genomskinliga, återförslutningsbara 1-liters-påse råkade vara från Ikea, och hade en Ikea-logotyp på sig. Och då var den ju inte HELT genomskinlig, just exakt precis under loggan...

Jag bedömde att en tio sekunders omlastning till en godkänd påse var ett bättre val än att försöka debattera plastgenomskinlighet. :)
 

igelkotten

Medlem
Min upplevelse av Arlanda Security är "individuell-hitta-på-regler". Gärna "nyexaminerade" som skall hitta på något från sidan 105 i manualen.

Typexempel är min fru som har köpt återanvändbar genomsiktlig necessär som rymmer 1l. Denna använder vi istället för engångspåsar. Inga problem någonstans i världen, utöver Arlanda förstås. 200 flighter, kors och tvärs i världen...

Har identisk upplevelse! Bara på Arlanda det nekats.
 

igelkotten

Medlem
För en tid sedan åkte jag dit (på ARN, så klart) på att min genomskinliga, återförslutningsbara 1-liters-påse råkade vara från Ikea, och hade en Ikea-logotyp på sig. Och då var den ju inte HELT genomskinlig, just exakt precis under loggan...

Jag bedömde att en tio sekunders omlastning till en godkänd påse var ett bättre val än att försöka debattera plastgenomskinlighet. :)

Haha, låter som en sketch!
 

WF789

Medlem
Må innrømme at jeg er sløv med plastposene, og så langt i 2022 har de ikke brydd seg på flyplassene i Oslo, London, Las Vegas, Chicago og Tenerife. (Har hatt tannkrem og håndsprit i håndbagasen)
 
Toppen