Senaste nytt

Nya regler på Arlanda security ?

Thornado

Medlem
Det är olika maskiner. Den nya varianten finns inte på alla flygplatser eller ens nödvändigtvis i alla security lines inom samma flygplats.

Detta blev väldigt tydligt när jag flög hem från Miami för en vecka sen. Stod i en kö som längst fram delades till två olika köer/maskiner som var 4-5 meter från varandra. Vid den ena stod en person och sa med klar och stark stämma till alla att de kunde lämna kvar vätskor och datorer i väskan. Detta hörde såklart de flesta i den kö jag hamnade i också, vilket ledde till att många hade kvar sina datorer i väskan och fick tillrättavisas att det påbudet såklart bara gällde den andra maskinen, i denna maskin så var det dator ut som gäller.
 

Hachans

Medlem
Kinesiska Nuctech tar över säkerhetskontroll på Arlanda (aftonbladet.se)
Bolaget Nuctech är nära kopplat till Kinas militär och det styrande kommunistpartiet.

Nu har företaget vunnit en upphandling hos Swedavia – och ska sköta toppmodern säkerhetskontroll på Arlanda.

– De vann för att de lämnade bästa anbudet, säger Annika Balazs, strategisk upphandlingschef på Swedavia.

Det är något som försvunnit i översättningarna där media kopierat varandras artiklar. Det handlar om att Swedavia har köpt röntgenmaskiner från företaget. Inte att de ska ta över bemanningen i säkerhetskontrollen vilket man kan få intrycket av i artikeln.
 

JensE

Medlem
Kinesiska Nuctech tar över säkerhetskontroll på Arlanda (aftonbladet.se)
Bolaget Nuctech är nära kopplat till Kinas militär och det styrande kommunistpartiet.

Nu har företaget vunnit en upphandling hos Swedavia – och ska sköta toppmodern säkerhetskontroll på Arlanda.

– De vann för att de lämnade bästa anbudet, säger Annika Balazs, strategisk upphandlingschef på Swedavia.
Hoppas verkligen inte att detta är sant. Oerhört oansvarligt av Swedavia och om det inte backas på så kommer det få konsekvenser.
Inte en chans att vi kan flyga från Arlanda då våra saker inte kan bli scannade av Kinesisk utrustning, det är helt uteslutet att det kan få inträffa.
Kan/vill inte säga var jag jobbar med men tror nog att Swedavia får backa på detta.
 
Hoppas verkligen inte att detta är sant. Oerhört oansvarligt av Swedavia och om det inte backas på så kommer det få konsekvenser.
Inte en chans att vi kan flyga från Arlanda då våra saker inte kan bli scannade av Kinesisk utrustning, det är helt uteslutet att det kan få inträffa.
Kan/vill inte säga var jag jobbar med men tror nog att Swedavia får backa på detta.
Är det något ni har koll på när ni flyger från andra flygplatser? Arlanda tycks ju inte vara Nuctechs första kund i EU.
 
Hoppas verkligen inte att detta är sant. Oerhört oansvarligt av Swedavia och om det inte backas på så kommer det få konsekvenser.
Inte en chans att vi kan flyga från Arlanda då våra saker inte kan bli scannade av Kinesisk utrustning, det är helt uteslutet att det kan få inträffa.
Kan/vill inte säga var jag jobbar med men tror nog att Swedavia får backa på detta.
Flyger du internationellt med det värdefulla du har i bagaget? I så fall, har du koll på vilka andra flygplatser i Europa Nuctech för närvarande opererar på?
 

rvarttinen

Medlem
Min upplevelse av Arlanda Security är "individuell-hitta-på-regler". Gärna "nyexaminerade" som skall hitta på något från sidan 105 i manualen.

Typexempel är min fru som har köpt återanvändbar genomsiktlig necessär som rymmer 1l. Denna använder vi istället för engångspåsar. Inga problem någonstans i världen, utöver Arlanda förstås. 200 flighter, kors och tvärs i världen...
Precis samma sak har vi upplevt - fick flytta över från den av TSA godkända transparenta necessären till en av säk-kontrollen utdelad plastpåse. Efter kontrollen, väl i loungen, flyttades grejorna tillbaka .... :)
 

adhoc76

Medlem
Reser inte utrikes med känsligt material.

Jag är helt med dig, med tillägget att det var längesen det gick att resa med känsligt material över huvud taget (även om det särskilt anmärkningsvärt att låta en upphandling av det här slaget gå till en kinesisk leverantör).
 
Toppen