Senaste nytt

Nya regler på Arlanda security ?

Homer

Medlem
Senast på LHR T5 fick jag gå igenom nya maskiner där man inte behöver ta ur någonting alls ur väskan. Oklart om Arlanda löser sådana maskiner detta decennium... Vi väntar ju fortfarande på elektronisk passkontrollen ;)


men T2 har inte fått CT scanners, ännu för 2 veckor sedan.
 

FlyHi

Medlem
Min upplevelse av Arlanda Security är "individuell-hitta-på-regler". Gärna "nyexaminerade" som skall hitta på något från sidan 105 i manualen.

Typexempel är min fru som har köpt återanvändbar genomsiktlig necessär som rymmer 1l. Denna använder vi istället för engångspåsar. Inga problem någonstans i världen, utöver Arlanda förstås. 200 flighter, kors och tvärs i världen...
Samme i både MMX og ARN. Har samme på 1L og har rejst verden rundt i 5 år med den. Men i MMX og ARN skal de altid lave problemer ud af den og jeg tvinges til at pakke om i plastpose. Aldrig været et problem i andre lufthavne.
 

Homer

Medlem
Kinesiska Nuctech tar över säkerhetskontroll på Arlanda (aftonbladet.se)
Bolaget Nuctech är nära kopplat till Kinas militär och det styrande kommunistpartiet.

Nu har företaget vunnit en upphandling hos Swedavia – och ska sköta toppmodern säkerhetskontroll på Arlanda.

– De vann för att de lämnade bästa anbudet, säger Annika Balazs, strategisk upphandlingschef på Swedavia.

EU-kommissionen uppmanar Europas regeringar att tänka på säkerheten snarare än endast på priset vid upphandlingar



 
Last edited:
Toppen