Senaste nytt

Ny reseklass på SJ Snabbtåg – 2 klass Lugn

Efter att ha åkt en del tåg fortsätter jag att betala extra för Lugn trots att det är vanliga dubbelsäten, tycker det fungerar klart över förväntan. En del ligger nog i den slopade barnrabatten och ett något högre pris.

Däremot tycker jag namnet är lite dumt val. Ibland händer det att någon säger till en annan medpassagerare om att de pratar för högt och då uppstår en kort diskussion huruvida man faktiskt sitter i Tyst eller Lugn vagn. Jag har själv dragit mig från att säga till passagerare på grund av denna otydlighet. Men bortsett från några få undantag tycker jag folk sköter sig.
 

henrik l

Medlem
Åkte Göteborg-Skövde förra veckan i lugn. Damen bakom mig sade till konduktören att det var en dam längre fram som pratade för högt i mobilen. Hon fick sig en reprimand av konduktören och sedan var det tyst. Snett emot mig hade jag två polska? par som bitvis hade en lågmäld konversation. Hade det varit tyst kupé hade dom pratat för högt, men nu var det lugn så det var ett svårbedömt gränsfall:confused:
 
När SJ reserverar en tidigare 1a klass vagn till 2a klass lugn och det för tillfället är samma säten samt kaffe ingår.. då måste man väl vara direkt korkad om man bokar 1a klass då det i princip är samma sak. Såvida man inte vill konversera eller har barnen med sig..
 
När SJ reserverar en tidigare 1a klass vagn till 2a klass lugn och det för tillfället är samma säten samt kaffe ingår.. då måste man väl vara direkt korkad om man bokar 1a klass då det i princip är samma sak. Såvida man inte vill konversera eller har barnen med sig..

Du får inte lounge access med 2kl lugn , så korkad skulle jag inte säga att man är :p
 

rsimon

Medlem
När SJ reserverar en tidigare 1a klass vagn till 2a klass lugn och det för tillfället är samma säten samt kaffe ingår.. då måste man väl vara direkt korkad om man bokar 1a klass då det i princip är samma sak. Såvida man inte vill konversera eller har barnen med sig..

Gäller i regel bara tågen på sträckan Göteborg–Stockholm o v.v.

På tågen till Malmö och Köpenhamn går andra vagnen som vagn 3 och är en vanlig andraklassvagn med 2+2-sittning.
 

intuition

Medlem
För första gånger på hur länge som helst åkte jag SJ i dag (sträckan malmö-Sthlm) och spanade in i "lugn" vagnen. Den såg otroligt tom ut, 3-5 personer i hela vagnen. 1 kl var inte full, men betydligt fler personer i allafall, inkl folk som måste "arbetsleda" de som är kvar på kontoret via telefon. Det är så tröttsamt - och det såg alltså ut som att 2.a klass hade varit ett bättre val i dag.

IMG20220208122540.jpg



Men jag hade inte sämsta sittplatsen. Den här snubben hade det betydligt värre... :(
IMG20220208122902.jpg
 

Sir Lemon

Medlem
För första gånger på hur länge som helst åkte jag SJ i dag (sträckan malmö-Sthlm) och spanade in i "lugn" vagnen. Den såg otroligt tom ut, 3-5 personer i hela vagnen. 1 kl var inte full, men betydligt fler personer i allafall, inkl folk som måste "arbetsleda" de som är kvar på kontoret via telefon. Det är så tröttsamt - och det såg alltså ut som att 2.a klass hade varit ett bättre val i dag.

Visa bifogad bild 126083


Men jag hade inte sämsta sittplatsen. Den här snubben hade det betydligt värre... :(
Visa bifogad bild 126084
Ser inte snubben trots att jag letat en kvart….
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen