Senaste nytt

Ny reseklass på SJ Snabbtåg – 2 klass Lugn

Moco

Medlem
Vet att detta låter som typisk gnällig utlandssvensk, men jag kan bli helt förbluffad ibland över flathet och daltande från personalens sida på svenska tåg. Jag ingriper väldigt ogärna själv, jag är ju passagerare och inte tågvärd, men har sagt till tonåringar vid två tillfällen som spelat korkade och inte låtsas förstå vad problemet är när tågvärden försökt avhysa dem från 1 klass (ena gången) eller sagt till dem att sluta riva sönder tidtabellen och sprida i vagnen(! andra gången). Det funkade, men dels ska jag inte behöva gripa in, dels vill jag inte gripa in om det skulle gälla biffiga yrkeskriminella. Men ibland skulle jag önska mig lite mer pondus från tågvärdarnas sida, alternativt låta Securitas sköta jobbet från början istället. Vissa såna här situationer känns som nån obehaglig filmscen där läraren står och säger "nä men hörni nu får ni lugna er" och sekunden efter får ett sudd i pannan.

Ordningssituationen i Sverige i stort ser ju inte jättebra ut, så jag håller helt med i hur @Hachans beskriver situationen hos SJ. Utomlands är det ju en ickefråga eftersom trams får konsekvenser. Train Marshals, tränade av El Al, skulle kännas bra.
 
  • Gilla
Reactions: hco

intuition

Medlem
Nja. Det där är nog bara SJ:s dynamiska priser som spelar ett spratt. På samma sätt som att första klass kan vara billigare än andra klass beroende på bokningsläge.

Nu kan man ju aldrig veta, men jag är ändå lite säker på min sak. Om det bara är dynamiska priser, varför är då 2kl lugn billigare på en avgång där både 2.a klass stökig och 1.klass är slutsålda? Låter som ett ypperligt tillfälle att låta priserna dra iväg...
 

ekf

Medlem
Nu kan man ju aldrig veta, men jag är ändå lite säker på min sak. Om det bara är dynamiska priser, varför är då 2kl lugn billigare på en avgång där både 2.a klass stökig och 1.klass är slutsålda? Låter som ett ypperligt tillfälle att låta priserna dra iväg...
För att den dynamiska prissättningen bara tar hänsyn till bokningsläget i varje klass separat? Liknande fenomen syns ju i flygbranschen mest hela tiden...
 
Förstår inte riktigt diskussionen. Tycker att det 9 av 10 ggr är tyst och lugnt ombord på SJs tåg. Folk sover, jobbar eller lyssnar på musik i lurar. Undantagsfall som nån unge skriker eller leker i mittgången.
 
Väldigt lugnt och stilla i vagn 2 idag. Jämfört med i övriga tåget där det var höstlovslediga barn som krälade överallt...

Jag förstår det som att SJ kikat på flygbolagens "Premium Economy", men oklart hur SJ kom fram till att ljudet som skulle vara USPen här. Det är ju extrautrymmet och möjligheten att sitta i enkelsäte som är grejen med Klass 2 Lugn.
 
Jag förstår det som att SJ kikat på flygbolagens "Premium Economy", men oklart hur SJ kom fram till att ljudet som skulle vara USPen här. Det är ju extrautrymmet och möjligheten att sitta i enkelsäte som är grejen med Klass 2 Lugn.
Detta är väl bara en övergångsperiod? Nu kör man lugn i förstaklass-vagnar, detta kommer sen bli andraklass-vagnar.
 

mha321

Medlem
Väldigt lugnt och stilla i vagn 2 idag. Jämfört med i övriga tåget där det var höstlovslediga barn som krälade överallt...

Jag förstår det som att SJ kikat på flygbolagens "Premium Economy", men oklart hur SJ kom fram till att ljudet som skulle vara USPen här. Det är ju extrautrymmet och möjligheten att sitta i enkelsäte som är grejen med Klass 2 Lugn.
Extrautrymmet ska ju bort. Vill du ha det så behöver du köpa första klass.

Det är lugnet och att du kan hämta gratis kaffe i bistron som är deras SP. Så ja det är klart tveksamt om det överhuvudtaget finns någon *U*SP.

Gratis kaffe får man ju för övrigt redan sedan tidigare som innehavare av SJ prio grå eller bättre, så för dessa ganska många resenärer är den enda SPn just lugnet - så på det sätter blir den ju unik...
 
Toppen