Senaste nytt

Ny reseklass på SJ Snabbtåg – 2 klass Lugn

Alf

Medlem
Nej men folk förstår ju helt enkelt inte att de har valt lugn avdelning.
Är absolut ingen skillnad mot ett vanligt pendeltåg. Högljudda konversationer, telecalls, diverse telefonsamtal osv osv.
Absolut 0 skillnad förutom att man betalar mer.

QUOTE="Hachans, post: 955008, member: 13573"]Berätta mer! Vad hände denna gång? SJ Personalkonferens i vagnen?
[/QUOTE]
Jag fattar inte att man inte är medveten om vilken ”klass” man bokat. Det framgår ju tydligt av bokningsdialogen. Sedan påstår ju SJ att man tydligt ser på skyltar och märkningar i vagnen att det är en lugn vagn. Hur man nu gör detta med de astronomiska kryptiska betäckningar som vi sett på bilder. Det är ju omöjligt att begripa vad dessa konstiga figurer betyder.

Har inte tågpersonalen gjort någonting på dina två resor för att återställa lugnet?
 

NyfikenGrau

Medlem
Har inte tågpersonalen gjort någonting på dina två resor för att återställa lugnet?

Vet att detta låter som typisk gnällig utlandssvensk, men jag kan bli helt förbluffad ibland över flathet och daltande från personalens sida på svenska tåg. Jag ingriper väldigt ogärna själv, jag är ju passagerare och inte tågvärd, men har sagt till tonåringar vid två tillfällen som spelat korkade och inte låtsas förstå vad problemet är när tågvärden försökt avhysa dem från 1 klass (ena gången) eller sagt till dem att sluta riva sönder tidtabellen och sprida i vagnen(! andra gången). Det funkade, men dels ska jag inte behöva gripa in, dels vill jag inte gripa in om det skulle gälla biffiga yrkeskriminella. Men ibland skulle jag önska mig lite mer pondus från tågvärdarnas sida, alternativt låta Securitas sköta jobbet från början istället. Vissa såna här situationer känns som nån obehaglig filmscen där läraren står och säger "nä men hörni nu får ni lugna er" och sekunden efter får ett sudd i pannan.
 

Hachans

Medlem
Vet att detta låter som typisk gnällig utlandssvensk, men jag kan bli helt förbluffad ibland över flathet och daltande från personalens sida på svenska tåg. Jag ingriper väldigt ogärna själv, jag är ju passagerare och inte tågvärd, men har sagt till tonåringar vid två tillfällen som spelat korkade och inte låtsas förstå vad problemet är när tågvärden försökt avhysa dem från 1 klass (ena gången) eller sagt till dem att sluta riva sönder tidtabellen och sprida i vagnen(! andra gången). Det funkade, men dels ska jag inte behöva gripa in, dels vill jag inte gripa in om det skulle gälla biffiga yrkeskriminella. Men ibland skulle jag önska mig lite mer pondus från tågvärdarnas sida, alternativt låta Securitas sköta jobbet från början istället. Vissa såna här situationer känns som nån obehaglig filmscen där läraren står och säger "nä men hörni nu får ni lugna er" och sekunden efter får ett sudd i pannan.

Tidigare var det okej för äldre att hojta till de yngre. Det gällde småbarn i affären som springer omkring till tonåringar som inte kan bete sig. Numera är det föräldrarna som har monopol på det och det blir ett jävla liv om man säger till någons ungar att t.ex. sluta sparka på stolen på ett flygplan.

Tågvärdarna ingriper inte gärna, och jag kan förstå det med hot och skit om det gör så, och de har sin arbetsgivare i ryggen. Men SJ vill inte ta itu med det problemet genom att ha mer säkerhethetsutbildad personal ombord för att det är dyrt (minns ni när säkerhetspersonalen hade en lila plupp på sin namnlapp så att man visste, men det togs sedan bort eftersom säkerhetstränad personal inte fanns på alla tåg längre). Man har dragit ner bemanningen minimalt. Det är svårt att hinna med både kassan i bistron, servicen i 1:a klass, kasta av tjuvåkaren i Alvesta och ha koll på säkerhetsläget samtidigt om man är två personer på ett x2000-tåg, ibland bara en.

Men detta är ett problem som SJ har i sin makt att lösa. Det är ingen universalsanning att det måste vara så här. Men folk verkar acceptera och tycka det är okej så jag vet inte riktigt vad som krävs.
 

intuition

Medlem
Jag fattar inte att man inte är medveten om vilken ”klass” man bokat. Det framgår ju tydligt av bokningsdialogen. ...
Jag tycker nog inte att det är speciellt tydligt.
Visst, ordet "lugn" finns med, men inget om vad det är eller vad som ev. krävs av mig som resenär.
Man får "tydlig" information om vad 1.a klass är även om man väljer 2.a klass.
Skärmavbild 2021-11-05 kl. 18.26.14.png


Ja, man kan klicka upp "Om SJs biljettyper" och får då reda på först vad "kan ej ombokas" osv är och har även möjlighet att klicka en gång till för att läsa om just lugn. men går man igenom bokningsdialogen hela vägen och köper "lugn" får man inte reda på vad det är.
Och även om man aktivt söker efter vad det är, så berättar SJs aldrig att JAG ska vara lugn i kupén, det står bara att "här reser man bekvämt i en lugnare atmosfär".
Och det är ju helt perfekt, jag vill gärna ha en lugn atmostfär när jag ringer eller sitter i video-möten!

Skärmavbild 2021-11-05 kl. 18.36.02.png


I min mening gör SJ ett helt undermåligt jobb när det gäller att berätta om 2.a klass lugn, varken vad det innebär när man köper det, eller vad som förväntas av den som köper.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Helt fulla vagnar och inga singelsäten på de 2 tåg jag testat på.

Jag har åkt Göteborg-Skövde, singelsäte, bokat Skövde-Sthlm, singelsäte, gjort lite sökningar utmed sträckan Gbg-Sthlm, verkar som det finns singelsäte på de flesta avgångar. Kollade däremot Malmö-Nässjö, inga singelsäten. Verkar som att dom vagnarna mest går mellan Gbg-Sthlm?
 

NyfikenGrau

Medlem
Det ser helt enkelt ut som att 2.a klass lugn bara kostar extra så länge 2.klass stökig finns. När 2 klass stökig är slutsåld sjunker priset i 2.klass lugn

Tänkte också på det där med "vanlig" 2 klass, känns nästan fritt fram att ha fester där, lite skrål och musik på hög volym? För det är ju inte i "vanlig" 2 klass det ska vara lugnt..
 

fcx

Medlem
Den här är också lite intressant. Det ser helt enkelt ut som att 2.a klass lugn bara kostar extra så länge 2.klass stökig finns. När 2 klass stökig är slutsåld sjunker priset i 2.klass lugn...

Visa bifogad bild 123070
Nja. Det där är nog bara SJ:s dynamiska priser som spelar ett spratt. På samma sätt som att första klass kan vara billigare än andra klass beroende på bokningsläge.
 
Toppen