intuition
Medlem
Precis så uppfattar jag situationen. De flesta kunders "aktiva val" att åka "lugnt" är att den biljetten de egentligen ville köpa inte fanns (eller bara fanns till ett ohemult pris). Dvs på tåg som är någorlunda fulla kommer "lugn" att bestå av en mix av ett fåtal personer som vill ha tyst avdelning, ett antal personer som inte fick plats i 1.a klass eftersom kapaciteten halverats och ett antal personer som inte fick plats i 2.a klass.SJ gömmer sig bakom att det är en lugn avdelning och att ingen hamnat där utan att det valt det och utan att de behöver definiera vad lugn innebär. Och eftersom man som resenär måste välja aktivt att sitta där kan de skylla på resenärerna istället. Man tar då helt bort aspekten att det kan mycket väl vara så att det är de sista platserna som finns på tåget, eftersom det av någon anledning är konstant knökat och slutsålt just nu.
Från ett resenärsperspektiv så ser man "åh, den enda öppna platsen på det tåget jag vill åka med, jag får väl ta lugn avdelning ändå eftersom det är enda valet" (om jag är snäll) eller "oj, lugn avdelning, då kan min bebis sova eller jag ha möte i lugn och ro" (om jag ska vara elak).
...
Att blanda tre olika kundgrupper med helt olika syn på vad resan i "lugn" ska innefatta är ett recept för katastrof.
Det är möjligt att det ändras något med tiden om SJ lyckas förklara sina biljetter och lyckas leverera en lugn resa. För då kan man tänka sig att "lugn" börjar sälja lite bättre på egna meriter, och att SJs dynamiska prissättning kanske rättar upp lite av problemen.