Senaste nytt

Ny reseklass på SJ Snabbtåg – 2 klass Lugn

intuition

Medlem
SJ gömmer sig bakom att det är en lugn avdelning och att ingen hamnat där utan att det valt det och utan att de behöver definiera vad lugn innebär. Och eftersom man som resenär måste välja aktivt att sitta där kan de skylla på resenärerna istället. Man tar då helt bort aspekten att det kan mycket väl vara så att det är de sista platserna som finns på tåget, eftersom det av någon anledning är konstant knökat och slutsålt just nu.

Från ett resenärsperspektiv så ser man "åh, den enda öppna platsen på det tåget jag vill åka med, jag får väl ta lugn avdelning ändå eftersom det är enda valet" (om jag är snäll) eller "oj, lugn avdelning, då kan min bebis sova eller jag ha möte i lugn och ro" (om jag ska vara elak).

...
Precis så uppfattar jag situationen. De flesta kunders "aktiva val" att åka "lugnt" är att den biljetten de egentligen ville köpa inte fanns (eller bara fanns till ett ohemult pris). Dvs på tåg som är någorlunda fulla kommer "lugn" att bestå av en mix av ett fåtal personer som vill ha tyst avdelning, ett antal personer som inte fick plats i 1.a klass eftersom kapaciteten halverats och ett antal personer som inte fick plats i 2.a klass.

Att blanda tre olika kundgrupper med helt olika syn på vad resan i "lugn" ska innefatta är ett recept för katastrof.

Det är möjligt att det ändras något med tiden om SJ lyckas förklara sina biljetter och lyckas leverera en lugn resa. För då kan man tänka sig att "lugn" börjar sälja lite bättre på egna meriter, och att SJs dynamiska prissättning kanske rättar upp lite av problemen.
 

travelmode

Medlem
Det står tyvärr inget i varken resevillkoren eller ordningsföreskrifterna som kan användas vad jag ser under resans gång. Lugn avdelning är väldigt godtyckligt beskrivet och finns ingen decibel garanti tex ...
 

jonten

Medlem
Svart bälte i tåg efter många år med årskort 1 klass
1 klass tar man för ensamsätet och för att det är bättre folk, oftast barnfritt tex.
Tyst vagn, det gav jag upp överlag.. Dels för att jag behövde prata, men de ggr jag tog tyst vagn så fick jag slåss med idioter som inte fattade. Och som alltid påstod att de inte valt tyst vagn, och då fick man såklart köra musik på högtalare.
Efter dessa resor så tappar man hoppet om mänskligheten.

Bonus historia, några som var med till Barcelona fick ju höra om raden framför mig där en unge fick se på tecknat på högsta volymen, morsan blev förbannad på mig när jag bad henne sätta på ungen hörlurar. Precis samma människa åker säkert tyst/lugn vagn på tåget. Nä vissa skall inte få avla barn...
 

jerixon

Medlem
Nej men folk förstår ju helt enkelt inte att de har valt lugn avdelning.
Är absolut ingen skillnad mot ett vanligt pendeltåg. Högljudda konversationer, telecalls, diverse telefonsamtal osv osv.
Absolut 0 skillnad förutom att man betalar mer.

QUOTE="Hachans, post: 955008, member: 13573"]Berätta mer! Vad hände denna gång? SJ Personalkonferens i vagnen?[/QUOTE]
 

Hachans

Medlem
Nej men folk förstår ju helt enkelt inte att de har valt lugn avdelning.
Är absolut ingen skillnad mot ett vanligt pendeltåg. Högljudda konversationer, telecalls, diverse telefonsamtal osv osv.
Absolut 0 skillnad förutom att man betalar mer.

QUOTE="Hachans, post: 955008, member: 13573"]Berätta mer! Vad hände denna gång? SJ Personalkonferens i vagnen?
[/QUOTE]

Jag må vara lite skadeglad men det är precis detta SJ varnades för.

Nej, de får ta bort avdelningen direkt.
 
För mig var det lugnare än vanlig 2kl, åkt en morgon och en eftermiddag, men det är säkert för det var mindre antal människor.
På morgonen var vi kanske 5-10 i vagnen.
En person pratade i telefon men det sa en annan passagerare åt han att sluta med. Jag fick en nick fylld med respekt, kändes det som, när han som sagt ifrån såg mig prata telefon i vestibulen :D

Om de kunde ropa ut att sitter man i vagn 2 så är det en tyst/lugn avdelning , bara som en extra grej utöver alla lappar som hänger på varje stol….

Jag kommer fortsätta med 2kl lugn så länge man kan välja singel-stolen , förutom på morgonen då blir det 1kl för frukostens skull
I 2kl lugn var det bara juice och macka, ingen fil&musli
 

jerixon

Medlem
Helt fulla vagnar och inga singelsäten på de 2 tåg jag testat på.

För mig var det lugnare än vanlig 2kl, åkt en morgon och en eftermiddag, men det är säkert för det var mindre antal människor.
På morgonen var vi kanske 5-10 i vagnen.
En person pratade i telefon men det sa en annan passagerare åt han att sluta med. Jag fick en nick fylld med respekt, kändes det som, när han som sagt ifrån såg mig prata telefon i vestibulen :D

Om de kunde ropa ut att sitter man i vagn 2 så är det en tyst/lugn avdelning , bara som en extra grej utöver alla lappar som hänger på varje stol….

Jag kommer fortsätta med 2kl lugn så länge man kan välja singel-stolen , förutom på morgonen då blir det 1kl för frukostens skull
I 2kl lugn var det bara juice och macka, ingen fil&musli
 
Toppen