Senaste nytt

Ny projekttjänst - Vilket hotellprogram? Minst 90 nätter på 12 månader

Hachans

Medlem
Tjusig utsikt, snart uppe på topfloor men uppgraderingarna lyser med sin frånvaro, funderar på om det är det statliga avtalet som har någon begränsning för uppgraderingar.

Så kan det absolut vara. Jag hade bokat ett enkelrum på ett hotell i Uppsala. Blev uppgraderad till deras hörnsvit, då de fick in en kommunal avtalsbokning för enkelrum och de inte fick uppgradera den. De berättade då att det kunde ses som bestickning så de flyttade mig istället.
 
Så kan det absolut vara. Jag hade bokat ett enkelrum på ett hotell i Uppsala. Blev uppgraderad till deras hörnsvit, då de fick in en kommunal avtalsbokning för enkelrum och de inte fick uppgradera den. De berättade då att det kunde ses som bestickning så de flyttade mig istället.

23 år på Scandic och aldrig hört talas om det. Jag sköter uppgraderingar och rumsläggning på natten innan ankomst. (Obs. alla hotell har olika rutiner) Kör i ordning RED/TOP/Frinatt/Stammisar/Staff. Många dagar tar superior slut, men lägger då på senast renoverad o trevligast rum. Tittar inte ens på vilket avtal dom bor på. Dock har vi tex bara Superior Twin. Så bokar du Queen byter jag inte till twin. Bokar du större rum som Familly Four får gästen det så du får större rum. Men ser till det är soffa o inte våningssäng.
 
23 år på Scandic och aldrig hört talas om det. Jag sköter uppgraderingar och rumsläggning på natten innan ankomst. (Obs. alla hotell har olika rutiner) Kör i ordning RED/TOP/Frinatt/Stammisar/Staff. Många dagar tar superior slut, men lägger då på senast renoverad o trevligast rum. Tittar inte ens på vilket avtal dom bor på. Dock har vi tex bara Superior Twin. Så bokar du Queen byter jag inte till twin. Bokar du större rum som Familly Four får gästen det så du får större rum. Men ser till det är soffa o inte våningssäng.
Intressant! Så uppgraderingr en inofficiell förmån på Scandic för Friends Top Floor-medlemmar?
 
Checkade in på Scandic Star Lund i söndags och fick en uppgradering till ett "Standard Family Four". Rummet efterliknar en minisvit med ett vardagsrum. Dock får man flytta TVn (står på en rullbar ställning) mellan vardagsrummet och sovrummet beroende vart man vill kolla.

Välkomstgåvan i form av cashewnötter med en sourcream & onion smak, verkligen ingen hit :D

20220508_230614.jpg

20220508_230610.jpg

20220508_230559.jpg
 
Är du nöjd med Scandic @simon_says91 ?
Själv bor jag på NCH hotell inSE men är lite besviken på hur de har gödslat med poäng och status efter pandemin..

Är snart Platinum for life på NCH så kontemplerar att börja vara otrogen, dock så är jag egentligen rätt nöjd med NCH då jag tycker att de håller jämnaste standarden i SE.

Har du bott på båda så att du kan göra en jämförelse mellan NCH och Scandic?
Det lilla jag bott på Svandic har varit mestadels eländigt vilket gör mig lite tveksam nämligen..
 

jonten

Medlem
Har du bott på båda så att du kan göra en jämförelse mellan NCH och Scandic?
Det lilla jag bott på Svandic har varit mestadels eländigt vilket gör mig lite tveksam nämligen..
Jag var Top floor i många år, sen toksnea jag på Scandic. Frukosten och maten som var lika överallt, och inredningen på rummen, avsaknad av dubbelsäng på många hotel osv. Så jag bara bestämde mig, Platinum på Radisson och Nordic Choice efter det. Det jag ångrar är att jag inte lämnade Scandic tidigare....
 
Är du nöjd med Scandic @simon_says91 ?
Själv bor jag på NCH hotell inSE men är lite besviken på hur de har gödslat med poäng och status efter pandemin..

Är snart Platinum for life på NCH så kontemplerar att börja vara otrogen, dock så är jag egentligen rätt nöjd med NCH då jag tycker att de håller jämnaste standarden i SE.

Har du bott på båda så att du kan göra en jämförelse mellan NCH och Scandic?
Det lilla jag bott på Svandic har varit mestadels eländigt vilket gör mig lite tveksam nämligen..

Just nu är jag väldigt nöjd med Scandic. Det finns en del saker som måste justeras, som äggröran som ibland är katastrof i konsistens. Någon gång har de missat att städa rummet trotts att jag bett om det men då är det väldigt snabba med att be om ursäkt och fråga vad man behöver till rummet.

I veckan på hotellet i Lund blev jag sugen på lite pasta och köttfärsås, något som enbart finns på barnmenyn. Hon i servicen som var helt ny sa: Jag ska kolla med köket! Kommer tillbaka efter 2 min och säger att det är inga problem. Ca 20 min senare kommer kocken själv ut med en stor tallrik mat och en mindre med massa tillbehör, bland annat en egengjord vitlökskräm han rekommenderar medans han serverar mig maten.

Just maten har varit återkommande bra tycker jag i svenska mått. Det är bra comfortfood men också en hel del fushion och nytänkande. Med status får man ju restaurangvouchers som man kan bränna (jag har just nu 150kr per natt) och det ger en ändå en bra kick att faktiskt äta på plats för mig. Till skillnad mot Nordic Choice behöver man inte använda varje voucher det dedikerade datumet utan man sätter all mat på rummet och vid utcheckning så räknar dom av totala beloppet. Jag kommer ändå kommer bo på hotell i snitt 5 nätter i veckan över 18 månaders spann initialt och just matkostnaden är ju en faktor i det hela.

När det kommer till rummen så känner jag mig lite splittrad, ibland får man ett slitet rum ibland inte, det hela beror ju oftast vilket hotell man bor på. Men de hotellen jag bott på har nyrenoverade badrum, fräscha sängar osv.

Det stora minuset är avsaknad av kylskåp på rummet som är återkommande på en hel del av hotellen (Finns ibland).

Jag var Top floor i många år, sen toksnea jag på Scandic. Frukosten och maten som var lika överallt, och inredningen på rummen, avsaknad av dubbelsäng på många hotel osv. Så jag bara bestämde mig, Platinum på Radisson och Nordic Choice efter det. Det jag ångrar är att jag inte lämnade Scandic tidigare....

Avsaknaden av dubbelsängar är absolut en grej jag ser som en negativ bit. Man borde ändå ha x antal rum med queen eller kingsize sängar. När det gäller frukosten så förväntar jag mig ändå inte mycket av svenska hotell. Visst hade man pröjsat 2000-3000kr natten och fått liknande hade man blivit förbannad. Men för mig som bara äter lite korv, kokt ägg och svamp på morgonen (ibland lyxar till med pannkakor) så berör det mig inte speciellt mycket.

Något jag dock måste lyfta är att jag märker att uppmärksamheten är hög när de märker att man bott några nätter och är återkommande. Personalen går dom extra stegen för att lösa vissa saker man har behov av osv. Får se hur skillnaden blir efter nästa vecka när jag troligen når RED Level (85 nätter).
 

011430121

Medlem
Det jag tycker har blivit lite sämre med Scandic under och efter pandemin är på vissa hotell startade de frukosten på vardagar redan 06,00 men mig vetligen så är det inget som gör det längre.
Det var många gäster som kom direkt när de öppnade.
 
Det jag tycker har blivit lite sämre med Scandic under och efter pandemin är på vissa hotell startade de frukosten på vardagar redan 06,00 men mig vetligen så är det inget som gör det längre.
Det var många gäster som kom direkt när de öppnade.
Scandic Star Lund kör i alla fall frukost 06:00. Detsamma gällde i Örebro på nya Central och på Grand Örebro var det 06:30 men man kunde börja väldigt ofta redan 06:10 då allt var klart.

Annars kan man få riktigt bra frukostpåsar. Bodde på Scandic No25 i Göteborg i November 2021

Receptionisten fråga mig: Vad vill du ha i påsen, yoghurt, mackor?
Jag: Ja precis!
Han: Och för det varma?
Jag: Va?
Han: Ja vill du ha äggröra, bacon, lite korv?
Jag: Oh ja!

Fick en hel takeaway-låda med varm frukost också. Så det är inte helt värdelöst, man får bara inte förvänta sig service i mått som 5 stjärningt asiatiskt 6000kr hotell.
 

Hok

Medlem
Det jag tycker har blivit lite sämre med Scandic under och efter pandemin är på vissa hotell startade de frukosten på vardagar redan 06,00 men mig vetligen så är det inget som gör det längre.
Det var många gäster som kom direkt när de öppnade.
Både Scandic Umeå Syd och Scandic Örnsköldsvik har frukost från 06.00 på vardagar nu. Så de finns.
 
Toppen