Senaste nytt

Ny projekttjänst - Vilket hotellprogram? Minst 90 nätter på 12 månader

Hej,

Som rubriken nämner så har jag tagit på mig en projekttjänst inom samma företag jag redan jobbar för under kommande 12 månader med start på Måndag. Detta kommer innebära väldigt många hotellnätter initialt inom Sverige mån-fre under 4-6 veckor åt gången på varierande orter. Nu då till frågan, vilket hotellprogram skall man börja satsa på?

Status jag har idag på hotell inom Sverige
  • Nordic Choice Silver
  • Scandic Level 2
  • Gothia Towers Gold
  • Hilton Diamond (finns ju bara 1 hotell i Stockholm)

Exempel på orter nedan:
  • Örebro
  • Gävle
  • Göteborg
  • Malmö
  • Umeå
  • Luleå
  • Stockholm
  • Nässjö (eventuellt)
Kan bli flera.

Jag har sedan tidigare haft Nordic Choice Platinum innan covid dök upp och var väll rätt nöjd med detta. Det jag funderar på är om jag annars borde satsa på Scandic och deras RED nivå? Alternativt om man skulle pusha med Hotels.com? Känns dock ovärdigt att lägga 90+ nätter på hotels.com om jag ändå bor på max 1-2 olika kedjor?

Droppa era synpunkter i frågan och om man eventuellt bör köra statusmatch eller om det finns någon kundkontakt inom berörda svenska hotell här inne i forumet!
 
Last edited:
Jag hade tagit Nordic Choice i första hand, Elite i andra hand och Scandic i tredje hand.
Nordic Choice har en del bra hotell i sin portfölj och du kan t ex använda poängen till att ta med familjen till Åre och bo på Copperhill, eller boka en spaweekend på Yasuragi.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Hachans

Medlem
Nordic Choice har de bästa hotellen och det hade nog vägt tyngst om jag skulle bo så många nätter i följd. Deras program är ju hyfsat också.

Scandics hotell är i de allra flesta fall rejält risiga. Elite har några guldkorn men varierar verkligen i kvalitet. First har typ något enstaka bra hotell och resten är kassa.
 
  • Gilla
Reactions: hco

palmen

Moderator
Hade valt Nordic Choice, överlag bra hotell och med deras kreditkort (som vid kampanj ger guld direkt) så är kickbacken riktigt bra.
Att plocka ut award nätter på Comfort Hotell på tex flygplatser eller i storstäder brukar kunna bli riktigt bra värde. Att dessutom alltid kunna boka award så länge de säljer rum har jag nyttjat både en och två gånger. Deras kundtjänst är också helt ok att ha att göra med, vet inte om det är för att man är platinum, men aldrig några problem.

Nyttjande av voucher man får varje natt är väl lite si och så med en massa restriktioner p hur den får användas. Slutar ofta med att man tar typ 4 stycken 50cl pet med dryck.
 

Berglund

Medlem
Nordic Choice.

Av och till säljer de presentkort med 10-20% rabatt.
Köp det via Refunder och få 3,5-4,5% cash back, utbetalas direkt till ditt bankkonto ca 90 dagar efter inköp.
Betala med presentkortet i kassan på hotellet och få ett kassakvitto på det fulla beloppet som du sedan redovisar som utlägg.
 

Lollet

Medlem
Jag tycker många ratar Scandic lite väl snabbt. Dom har faktiskt inte strösslat ut status till folk som Nordic Choice gjort. Jag tycker förmånerna med Red Level slår Platinum på Choice. Scandic öppnar nya hotell i bl.a. Örebro, Göteborg och Helsingborg kommande månader. Jag hade jämfört Scandics och Choice hotell på orterna där jag ska bo och valt det som tilltalar mig mest i kombination med vilka förmåner som man värderar högst.
 

Hachans

Medlem
Jag tycker många ratar Scandic lite väl snabbt. Dom har faktiskt inte strösslat ut status till folk som Nordic Choice gjort. Jag tycker förmånerna med Red Level slår Platinum på Choice. Scandic öppnar nya hotell i bl.a. Örebro, Göteborg och Helsingborg kommande månader. Jag hade jämfört Scandics och Choice hotell på orterna där jag ska bo och valt det som tilltalar mig mest i kombination med vilka förmåner som man värderar högst.

Min anledning till att jag inte gillar Scandic är för det är så oerhört slitet och dyrt i förhållande till vad man får. Elite och First tar ju ofta betalt i paritet med rummen man får. Scandic tar betalt som de vore Hilton.

Och deras fancy hotell Haymarket, har samma skavda dörrkarmar och dåligt städade rum som deras hotell på Sege i Malmö. Men helt olika prisklass. Det är synd hur mycket det hunnit gå ner sig bara på några år.

Och ett stammisprogram må vara bra, men vad ska man med det till om man inte gillar deras hotell?
 

TP12

Medlem
Min anledning till att jag inte gillar Scandic är för det är så oerhört slitet och dyrt i förhållande till vad man får. Elite och First tar ju ofta betalt i paritet med rummen man får. Scandic tar betalt som de vore Hilton.

Och deras fancy hotell Haymarket, har samma skavda dörrkarmar och dåligt städade rum som deras hotell på Sege i Malmö. Men helt olika prisklass. Det är synd hur mycket det hunnit gå ner sig bara på några år.

Och ett stammisprogram må vara bra, men vad ska man med det till om man inte gillar deras hotell?

Att de börjat fasa ut nötkött (borta från luncherna nu om jag förstår saken rätt) är anledning nog att välja annat program, för mig åtminstone.

Sista måltiden på Scandic
 

Jonas C

Medlem
Hur många nätter i Malmö ungefär? Om du bor mer än 60 nätter så tycker jag att du borde satsa på Hyatt Globalist och bo på Story Hotel Studio. Går eventuell att få en status challenge från Hilton Diamond. Betydligt bättre program och poäng än de keffa inhemska kedjorna.
 

Lollet

Medlem
Min anledning till att jag inte gillar Scandic är för det är så oerhört slitet och dyrt i förhållande till vad man får. Elite och First tar ju ofta betalt i paritet med rummen man får. Scandic tar betalt som de vore Hilton.

Och deras fancy hotell Haymarket, har samma skavda dörrkarmar och dåligt städade rum som deras hotell på Sege i Malmö. Men helt olika prisklass. Det är synd hur mycket det hunnit gå ner sig bara på några år.

Och ett stammisprogram må vara bra, men vad ska man med det till om man inte gillar deras hotell?

Jag håller inte med om att gräset skulle vara så mycket grönare på andra sidan. Jag gjorde en snabb jämförelse på billigaste rummet en måndag i maj i 3 olika städer. Där jag efter priset skrivit vilket betyg hotellet har på Google.

Stockholm:

Haymarket 1390kr 4,2

Downtown Camper 1566kr 4,4

Clarion Sign 2009kr 4,2

Hotel at Six 2364kr 4,5

Elite Plaza 1768kr 4,0

First Hotel Kungsbron 1205kr 3,8


Gävle:

Clarion Winn 1399kr 4,2

Scandic CH 1272kr 3,9

Elite Grand Hotel 1570kr 4,4


Malmö:

Scandic St Jörgen 978kr 4,0

Elite Hotel Savoy 978kr 4,1

Clarion Hotel Tempererance 1338kr 4,1
 
Toppen