Senaste nytt

Ny inredning i SAS long haul-maskiner

Homer

Medlem
Enligt SAS New Cabin | Scandinavian Traveler så är det ju totalt 4st A330 och 3st A340 som ska uppgraderas till den nya kabinen.

Enligt Scandinavian Airlines flotta – Wikipedia så har SAS 4st A330 och 8st A340.
Enligt tidningen Scandinavian Traveler så har SAS 4st A330 och 8st A340.

Kommer SAS ej att uppgradera alla A340 till nya kabinen eller de fasas ut i samband med att de nya A330E kommer?
Antar att "Chile" A340 inte kommer att uppgraderas?

Om man tittar på leveransplanen för nya plan ser det ut som
att orenoverade A340 kommer att finnas kvar ganska länge,
1 x A330Enhanced går väl bort till Hong Kong rutten.

Helt nya flygplan hösten 2015
2 x A330Enhanced
Helt nya flygplan våren 2016
2 x A330 Encanced
Helt nya flygplan 2018
8 x A350-900 (option på +6)
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
SAS kommer att behålla A340 i sin flotta då de vill expandera på long haul, i varje fall vad jag hört. Så alla A340 kommer att få den nya kabinen.
 

palmen

Moderator
SAS kommer att behålla A340 i sin flotta då de vill expandera på long haul, i varje fall vad jag hört. Så alla A340 kommer att få den nya kabinen.
Är du säker på det? Är ju inte direkt vad som står på SAS New Cabin | Scandinavian Traveler
Om de behåller alla A340 (även de 4 som eventuellt inte uppgraderas med ny kabin) och lägger till de plan de har på order kommer de att sitta med 24 långdistansplan med option på 6 till. Jag ser det inte direkt troligt att SAS kommer att gå från 12 långdistansplan till 24-30 stycken på 4-5 år. Några A340 kommer nog att avvecklas (de som inte uppgraderas med ny kabin).
 

NotRyan

Medlem
Dom har öppnat för att förlänga leasingen på någon eller några ytterligare A340, men ursprungsiden var att uppgradera alla fyra befintliga A330 samt 3 st A340 och att det var de som skulle behållas, resterande A340 skulle fasas ut när A350 börjar levereras. Sedan får vi se hur långlinjeutvecklingen går. Det kommer ju in 4 st A330E också...
 

Bryant

Medlem
Vanligtvis brukar det väl vara en 340 till IAD. Enligt expertflyer är det en 340 på min avgång men SAS "välja stol karta" visar en 330. Dock med gamla inredningen men jag håller tummarna..:)
 

NotRyan

Medlem
Vanligtvis brukar det väl vara en 340 till IAD. Enligt expertflyer är det en 340 på min avgång men SAS "välja stol karta" visar en 330. Dock med gamla inredningen men jag håller tummarna..:)

Det är väl den A340n som är A330-konfigurerad som brukar gå just till IAD...
 
Toppen