Senaste nytt

Ny dress code på SAS

Nej? Det står att tatueringar är tillåtna. Det står inte alla tatueringar är tillåtna och du kan vara säker på att Z-tatueringar, vit makt eller andra tatueringar inte kommer att få visas. Det är inte rocket science. Ett företag bestämmer vad som är okej och inte som en del av uniformen.
Men du börjar ju från självklara saker att förbjuda. Religiösa symboler då? LGBT-tatueringar? Gissa skitstormen som kan skapas när folk får reda på att man förbjudit dem, eller inte förbjudit dem.

Det är lättare att säga att inget får synas än börja detaljstyra och uppdatera förbudslistor, när nya symboler, förkortningar och koder skapas på daglig basis.

Men du börjar ju från självklara saker att förbjuda. Religiösa symboler då? LGBT-tatueringar? Gissa skitstormen som kan skapas när folk får reda på att man förbjudit dem, eller inte förbjudit dem.

Det är lättare att säga att inget får synas än börja detaljstyra och uppdatera förbudslistor, när nya symboler, förkortningar och koder skapas på daglig basis.

Jag antar att symboler som ligger i linje med SAS egna värderingar får bäras.

LGBT-symboler lär därmed vara okej, religiösa symboler lär inte få bäras liksom sånt som gränsar mot hets mot folkgrupp. Återigen ser jag ingenting som säger att de tillåter allt utan inskränkning.

I övrigt får man väl helt enkelt vara civiliserad. Som man är när man möter folk i övriga samhället.

Det är ingen bra utveckling. Nån i kabinpersonalen går med ett israeliskt kors intatuerat och nån gäst sitter med palestinasjal. Eller någon i kabinen som sympatiserar med ryssland och tatuerar symboler för det. Det skapar sitatuoner man inte vill ha när man är ett företag i servicesektorn.
Förlåt att det blir off-topic, men vad är ett israeliskt kors? Korset är en kristen symbol medan Israel är en judisk stat.

Vad gäller tatureringar är jag inget fan av dem och allra värst är ansiktstatueringar - som det väl är fritt fram att ha till SAS-uniformen nu. Inte för att det är en deal breaker när jag väljer flygbolag.

Jag antar att symboler som ligger i linje med SAS egna värderingar får bäras.

LGBT-symboler lär därmed vara okej, religiösa symboler lär inte få bäras liksom sånt som gränsar mot hets mot folkgrupp. Återigen ser jag ingenting som säger att de tillåter allt utan inskränkning.

I övrigt får man väl helt enkelt vara civiliserad. Som man är när man möter folk i övriga samhället.
Problemet blir väl att SAS måste hela tiden uppdaga vad som räknas som ”gränsar mot hets”. Alla dessa klowner med 88, MAGA och diverse mer eller mindre tydliga symboler som byts ut på löpande band. Hårklyveri? Absolut, och väl klart att de har begränsningar, men den lättaste och tydligaste regeln hade varit ”får ej synas”.

Och detta är inte för att tatueringar i sig stör mig, men jag kan definitivt se att det kan bli onödigt strul kring detta för pax, personal och bolag. Allt för att göra det lättare att rekrytera?

Allt för att göra det lättare att rekrytera?
Jag kan så klart ha fel, men jag tvekar på att det finns en enormt stor grupp människor med Z-tatueringar i ansiktet som bara väntat på att äntligen få jobba som kabinpersonal på SAS.

Känns mer troligt att det är enklare för bolaget att INTE behöva välja bort kompetenta medarbetare för att de har någon diskret delfin på handleden eller liknande.

Problemet blir väl att SAS måste hela tiden uppdaga vad som räknas som ”gränsar mot hets”. Alla dessa klowner med 88, MAGA och diverse mer eller mindre tydliga symboler som byts ut på löpande band. Hårklyveri? Absolut, och väl klart att de har begränsningar, men den lättaste och tydligaste regeln hade varit ”får ej synas”.

Och detta är inte för att tatueringar i sig stör mig, men jag kan definitivt se att det kan bli onödigt strul kring detta för pax, personal och bolag. Allt för att göra det lättare att rekrytera?

Som någon skrev har man uppförandekoder, och vad som gäller hets regleras i lagbok. Jag ser inte detta som ett stort problem i ärlighetens namn.

Toppen