Senaste nytt

Ny Diamantnivå och loungetillgång för silvermedlemmar – vi sammanfattar nya EuroBonus

Jag tycker att det är en spännande utveckling med Diamond-nivån, och jag kommer att uppnå nivån från starten. Förmånerna känns väl helt OK om än inget direkt spektakulärt. Jag inser att jag är en drömmare ... men jag kan inte låta bli att tänka att det hade varit kul med någon form av särskild Diamond-förmån/specialbehandling på flygplatserna. T ex en särskild och lite separerad incheckningsdisk (med röd matta....) på CPH/ARN/OSL, att boarding startar med (bara) Diamond-medlemmar, en dedikerad Diamond-värd(inna) på plats i loungen som kan hjälpa Diamond-medlemmar lite extra om det dyker upp behov av det..... Det hade inte krävts mycket men något sådant hade kunna lägga till en upplevd "guldkant" på flygupplevelsen.

Sen när det gäller SAS lounge-struktur: Nu när redan Plus-passagerare har lounge-tillgång och det inte finns business class intra-Europe längre skulle man kunna "uppgradera" den betydligt mindre och exklusivare gruppen som åker (long-haul) business class och samtidigt separera Diamond från Gold. Då kunde man primärt i CPH ha en "bas-lounge" för Plus och Gold och en "högre" lounge för Diamond och long-haul business class, som skulle kunna göras lite finare och mer exklusiv. Ja nu far jag iväg med lite galna idéer kanske...

Håller med om att det är en spännande utveckling & att det är kul att det händer något. Angående dina förslag, så glöm inte att det fortfarande finns en nivå över detta, EBP & EBD blir relativt "vanlig". Så det blir inte så "speciellt" som du kanske önskar.

Så den perk som blir användbar är tilgång på awardresor.

Håller med om att det är en spännande utveckling & att det är kul att det händer något. Angående dina förslag, så glöm inte att det fortfarande finns en nivå över detta, EBP & EBD blir relativt "vanlig". Så det blir inte så "speciellt" som du kanske önskar.

Så den perk som blir användbar är tilgång på awardresor.

Instämmer i åsikten! Med tanke på att det är drygt 20' som blir EBD så skall man nog inte förvänta sig röda mattan etc. Däremot skulle det vara tacknämligt om man differentierade lite till mellan EBG och EBD, tex garanterad platstillgång. Idag har bägge 48 h men man skulle kunna säga 36 h för EBD och 48 h för EBG. Vidare skulle man kunna erbjuda en eller flera statusuppgraderingar hos partners, t ex hotellkedjor man samarbetar med. Men, lanseringen är ju i sin linda så vi får väl se vad som är i röret längre fram.

Nu när allt har lagt sig känns det väl faktiskt som att SAS har fokuserat lite för mycket på att försöka få in fler i Eurobonus och kanske tagit sina trognaste kunde för givet? Bra i botten, men sämre i toppen, liksom.
Jag tycker bara EBG och EBD flyter ihop utan några klara fördelar för att jag skulle vara lojal nog att längta efter ett Diamant-kort i fickan.

Vi får hoppas att SAS har några trevliga överaskningar för oss Diamanter under våren. Annars har jag svårt att tro att jag kommer lägga pengar på detta, endast för att kunna ge bort ett guldkort.

Nu när allt har lagt sig känns det väl faktiskt som att SAS har fokuserat lite för mycket på att försöka få in fler i Eurobonus och kanske tagit sina trognaste kunde för givet? Bra i botten, men sämre i toppen, liksom.

Så har det varit länge med Eurobonus nu, när man införde 100% intjäning på de billigaste biljetterna sänkte man samtidigt intjäningen på dyra biljetter. Man krigar uppenbart med Eurobonus mot Norwegian.
Det är väl därför EBD kommer nu, för att fånga upp de som tidigare var guld. Kom ihåg att det tidigare var 100K poäng som gällde för guld och det var innan man fick 15/25% extra som silver/guld.

Så har det varit länge med Eurobonus nu, när man införde 100% intjäning på de billigaste biljetterna sänkte man samtidigt intjäningen på dyra biljetter. Man krigar uppenbart med Eurobonus mot Norwegian.
Det är väl därför EBD kommer nu, för att fånga upp de som tidigare var guld. Kom ihåg att det tidigare var 100K poäng som gällde för guld och det var innan man fick 15/25% extra som silver/guld.

Absolut är det så att EB är ett starkt vapen mot Norwegian. Helt rätt av SAS. Det säger jag inte emot.

Men, jag tycker ändå EBG och EBD flyter ihop för mycket utan några klara fördelar för EBD. Kan tänka mig att detta har med att göra att fokuseringen varit för hög mot främst den gruppen som idag reser med Norwegian och att man tagit sina trognaste kunder lite för givet.

Samtidigt hade merparten av affärsresenärerna då ett helt annat mönster, C var ju mer eller mindre standard medans M/Y är det nu.

Ja, men då får dom ju fixa bättre förmåner för EBD. Var ju tyvärr ingen supernivå som man önskat.
Efter de samtal jag haft med SAS/EuroBonus i samband med förberedelserna för artikeln är min känsla (som jag även skrivit tidigare i tråden) att de tänker sig Diamond som ett koncept. Jag tror inte att det kommer vara ett EBG med de extra förmåner som nämns i artikeln utan snarare handlar det om ett koncept som man successivt kommer utveckla, men givetvis måste de grundläggande delarna komma på plats först.

Det är ofantligt mycket jobb att introducera en ny medlemsnivå, både tekniskt/systemmässigt och organisatoriskt. Det skulle nog inte vara internt försvarbart att introducera en ny nivå utan att det finns en större tanke med det.

Jag hittar det inte någonstans, men jag utgår från att Eurobonus tillämpar soft landning till Guld om man inte kvalar in till Diamant år 2. Kan någon bekräfta?

Sitter i valet och kvalet om jag ska orka göra MR motsvarande ca 30 000 poäng och om det är värt det. Soft landning skulle jag då kunna se som att jag redan nu förlänger mitt EBG ännu ett år, eftersom EBG och EBD är ganska lika. Det är ett skäl så gott som något.

Toppen