Senaste nytt

Ny Diamantnivå och loungetillgång för silvermedlemmar – vi sammanfattar nya EuroBonus

Charlie D

Medlem
Men det är ju svårt att vara så lojal att man flyger till Stockholm när man egentligen ska till Johannesburg... Det har ju SAS löst genom att ge betydligt mer poäng +25% för EBG på egna flygningar. Det innebär ju att man t.ex. kan välja att flyga SAS via Bangkok om man ska till Singapore istället för direkt via t.ex Tyskland, CPH etc.
 

froggy

Ny medlem
Ökad tillgång på bonusplatser för EBD låter ju naturligtvis väldigt bra!, men är det någon som vet om det även gäller business på intercont? Som jag läser om EBD förmånerna på SAS sida så låter det ju som att samtliga stolar blir tillgängliga som bonus platser, det låter ju nästan lite för bra för att vara sant...(Och är därför förmodligen inte det :()
 

bhen

Medlem
Enligt informationen ska ny gräns för silvernivå (10segment) bara gälla retroaktivt för dem med slutdatum sista mars.
Jag klarade bara av 13 (betalda) sas-legs förra året och började ny period den 1:e februari. Har inte blivit nedgraderad till basic ännu när jag loggar in. Vågar jag hoppas på att jag klarar mig och får silver ändå, eller brukar det ta en del tid före man blir nedgraderad?

/b
 

Jacob

Medlem
Som jag läser om EBD förmånerna på SAS sida så låter det ju som att samtliga stolar blir tillgängliga som bonus platser, det låter ju nästan lite för bra för att vara sant...(Och är därför förmodligen inte det :()
Per i fredags i förra veckan var det ännu inte klart exakt hur detta skulle fungera, och därför kunde inte heller vi ge någon närmare förklaring mer än den något generella texten som står i artikeln.

Men grundprincipen är ju så, bättre tillgänglighet inom Europa för EBG och på alla flygningar (även interkontinentala) för EBD. Men exakt hur det ska fungera i praktiken är inte klart än, i alla fall inte så klart att EuroBonus kan släppa extern info om det.
 

bhen

Medlem
Jag finner en sida där det står följande. Som jag läser det är "fixed point price" = ett högre poängpris än vanliga resor. Frågan är väl bara hur högt.
"All routes with SK.
If ordinary award tickets are sold out, but there are still seats available on the plane, Diamond members can still book a trip at a fixed point price with SAS."
 

nilsson

Medlem
Efter de samtal jag haft med SAS/EuroBonus i samband med förberedelserna för artikeln är min känsla (som jag även skrivit tidigare i tråden) att de tänker sig Diamond som ett koncept. Jag tror inte att det kommer vara ett EBG med de extra förmåner som nämns i artikeln utan snarare handlar det om ett koncept som man successivt kommer utveckla, men givetvis måste de grundläggande delarna komma på plats först.

Det låter trevligt och kan säkert bli bra. Vi kan bara kommentera och reflektera över det som de faktiskt går ut med nu dock. Poäng som inte förfaller är väl standard på one world (BA) och från silver på sky team (KLM), och bättre platstillgång är än så länge en okvantifierad förmån.
 

Jacob

Medlem
Det låter trevligt och kan säkert bli bra. Vi kan bara kommentera och reflektera över det som de faktiskt går ut med nu dock.
Naturligtvis, och blir verkligen upp till bevis för SAS att visa vad de väljer att göra av det när Diamond väl är på plats.

Kommer bli ett spännande år att följa de som fått EBD och vilka upplevelser man får ute på fältet. :)
 
Vi fattar - du är sur för att du inte får EBD från dag 1.

Som jag ser det har du två alternativ:

1) Flyg mer, så att du har 100k EB poäng när EB2.0 introduceras
eller
2) Gilla läget och inse att du får det senare om du förtjänar det.

Att gnälla över en gränsdragning som SAS gjort känns som något en 3 åring skulle göra. Någonstans måste de dra gränsen och nu har de gjort det vid Februari. Om ditt år löper nov-okt så är du ju inte ens nära!

Sur vet jag inte precis om jag är... men tycker det är ett konstigt beslut.
Men whatever... och jag kan förstå att mina inlägg har irriterat er, så ni slipper.

Och tack för dina tips, men jo, jag vet mycket väl vilka alternativ jag har för att nå EBD.

och förresten så tror jag inte att en 3 åring är medveten om vad "en gränsdragning som SAS gjort" innebär eller ens betyder. ;)

Ha det bra..!
Peace
 
Last edited:
Toppen