Senaste nytt

Ny Amex Elite-kampanj om 90 000 poäng, ansök senast 9 oktober 2024

Många grymma svar här på kort tid, Tack!
ska försöka summera ihop mina funderingar och tankar utifrån dessa svar, lite det ni skrev som jag redan tänkte fast nu fick jag än mer kött på benen.
Alla 3 kampanjerna ger 20 000 status poäng oavkortat per kort. Det är inte kampanj specifikt.
Men det som skiljer dem åt är status eller bonus poäng - Finns det någon gyllene regel här kring vad man bör föredra? nu förstår jag att 90 000 eller som det står i kampanj 3 som jag inte kände till 100 000, är en rejäl mängd poäng. Läste någonstans bästa kampanjen sen 2018 typ, så det är väl det som fick mig att tänka om kring kortet.

Det var ju sen det där med att kombinera kampanjer som blir det intressanta. Självklart förstår jag att andra här inne vill bjuda in mig för att själv få poäng, så har jag gjort med andra poäng i livet ej kreditkort.

Emil123 gav ett intressant inlägg om att först haka på 90 000 kampanjen och skippa extrakort och sen dela nytt kreditkort till sambon. Då har vi två kreditkort - med 12 månaders krav på medlemskap, a 6000, 12000 totalt.

90 000 poäng kampanjen har "handlar för minst 45 000 kr t.o.m. 31/1 2025. "
vet inte vad den där dela 100/60 har för krav på sig, så blir det ja, typ 90 på nästan 4 månader. Det kan vi klara av tror jag. Men går det att kombinera på det sättet?

och viktigaste frågan, hur länge räcker poängen? Vad händer om det är för mycket poäng, hur ska man hantera den här nya världen med två kort ist.
Fungerar det att lägga Curve ovanpå som betalmedel för vissa online betalningar, eller måste detta kortet vara det första kortet?
Är alla köp, prenumerationer, fakturor, abonemang etc poänggrundande och räknar upp till isf 90/45 ?

Tack!
Tror viktigast för dig o familjen är att ha koll på vad för spendnivå ni har samt om ni har behov av voucher direkt eller inte. Voucher-spend räknas på kalender år, så om ni vill ha en voucher i år (som går ut Dec 2025), behöver ni spendera 150k+45k (Antar att det är 45k på andra kortet för kampanjen; samt minns inte exakt slutdatum på kampanjerna).

Såg nu att det går ut 31/1-2025. Så försök tajma betalningar till efter nyårsskiftet så samlar ni på fler vouchers under 2025 istället :)

Att använda Betalo eller liknande för att få upp spend är också väldigt vanligt bland folk som inte når vouchers med "vanlig" spendering. Betala några 2-3% avgift för att få en voucher är inte hela världen!

Sen tillbaka till valen:
90+100+60k poäng ifall ni söker själva (Icke beroende av annan person).
100+100+60k ifall du blir rekryterad (efter 24/9) men måste då lita på annan person + riskerna som kommer med det.

Personligen hade jag gått på första valet, såvida ni inte redan har en kompis som har Elite!

Last edited:
Det har en gång tidigare varit en 100k sign-up kampanj för Elite för flera år sedan. Har varit 1-2st på 60k. Så 90k sign-up är ju otroligt bra, vanligtvis är det 45k/45k för värvare+värvad. Så samma antal poäng i alla fall.

Erbjudandet 60k/100k är dock helt sjukt. Förmodligen är det 45k på 3 månader där också men ingen vet ännu. Kan inte se något hinder för att man inte skulle kunna göra så eller som TP12 föreslog.

Poängen är giltiga i 5år, om du inte är Diamond då har de ingen exp. date. Man kan aldrig få för mycket poäng! Ni är ju 3 vuxna då ert barn är över 2år, då går poängen åt fort skulle jag tro.

Amex fungerar inte med Curve, de har någon slags dispyt. Allt du kan betala med Amex-kortet räknas mot spend. I nödfall kan ni även använda Betalo för att betala vissa räkningar om ni behöver för att nå spend (de tar 3% avgift).
Har pratat med AMEX-Sverige och kan bekräfta att det är SEK 45000 för 60/100k kampanjen med.

Det bästa för TS är ju kanske att bli inbjuden själv den 24 Sep för att få 100k, och sedan själv bjuder in partnern för att få 60/100k, vilket blir 260k totalt. Men det förutsätter att TS och respektive kan spendera 90 000 SEK på så kort tid. Som Jennifer95 skriver så bör de tajma betalningarna till efter nyår, men det kan bli tight med tid. Krävs mycket planering med spenderingen ifall man också vill uppnå 2f1 voucher nästa år.

sitter här och klurar, om man har ett premium kort idag och frugan har ett extrakort. Visst är det så att det "bara" är uppgraderingskampanjen man kan nyttja då?

Funderar nästan på att skaffa ett MC premium med point earner till frugan, så kan vi turas om att stå på Amex kortet och värva varandra/signa upp. Kräver dock att vi väntar 12 mån.

Skulle sitta fint med en liten boos nu då vi har 2 st 241 som går ut nästa år men bara 40k poäng kvar efter 2 long haul detta året

Har pratat med AMEX-Sverige och kan bekräfta att det är SEK 45000 för 60/100k kampanjen med.

Det bästa för TS är ju kanske att bli inbjuden själv den 24 Sep för att få 100k, och sedan själv bjuder in partnern för att få 60/100k, vilket blir 260k totalt. Men det förutsätter att TS och respektive kan spendera 90 000 SEK på så kort tid. Som Jennifer95 skriver så bör de tajma betalningarna till efter nyår, men det kan bli tight med tid. Krävs mycket planering med spenderingen ifall man också vill uppnå 2f1 voucher nästa år.
60/100k kampanjen börjar 24e sept, hur länge går det att bjuda in?

En kort fråga angående poängintjäning, får man precis som SAS MC även dubbla poäng vid köp utomlands etc... Kampanjer med dubbla poäng mm mm.

Ni som bjuder in sambos till dessa extraeebjudanden (typ sas premium), hur gör ni?

Går ni över och spenderar på det nya kortet för att komma upp till villkoren och sedan säger upp när ni får poängen eller hur går det till?

Vi har kört med extrakort men sitter och funderar på sätt att tjäna poäng fortare per år.

Ni som bjuder in sambos till dessa extraeebjudanden (typ sas premium), hur gör ni?

Går ni över och spenderar på det nya kortet för att komma upp till villkoren och sedan säger upp när ni får poängen eller hur går det till?

Vi har kört med extrakort men sitter och funderar på sätt att tjäna poäng fortare per år.
Säger ni upp tidigare än 12 från dess att ni skaffade kortet får ni straffavgift motsvarande återstående månadsavgifter för första året. Kan iofs vara värt att betala om man inte har någon nytta av kortet i övrigt.

Toppen