Senaste nytt

Numera OK att ha mobilen igång hela flygningen med SAS

Problemet idag är när vissa verkar "älska" sin mobil/padda mest av allt på jorden är att det mycket väl kan fördröja en evakuering när alla måste ha med sin sin käraste ägodel innan man lämnar planet.

Fast det skulle innebära att ett mobil/padd-förbud skulle fördröja en evakuering när folk ska hämta sina prylar i väskor i bagagehyllan. Att ha mobilen/paddan i handen skulle i så fall snabba på en evakuering.
Sen tror och hoppas jag att människor värdesätter sina liv mer än mobilen vid en nödsituation.

Fast det skulle innebära att ett mobil/padd-förbud skulle fördröja en evakuering när folk ska hämta sina prylar i väskor i bagagehyllan. Att ha mobilen/paddan i handen skulle i så fall snabba på en evakuering.
Sen tror och hoppas jag att människor värdesätter sina liv mer än mobilen vid en nödsituation.
Säg inte det...San Francisco 777 Crash: Why Did So Many Passengers Evacuate With Bags? - Forbes
When seconds can mean the difference between life and death in escaping an aircraft accident, it was startling to see so many photographs from the crash of Asiana Flight 214 at San Francisco International Airport of people carrying out bags, including roll aboards that must have come out of the overhead luggage bins. At least one man interviewed in the New York Times indicated that he grabbed his bags and then his child. In that order. All I can say is that it was very fortunate that the fire was slow to spread.

Under flighten mellan CPH-PMI förra veckan så hade jag mobilen i flightmode som de nya reglerna säger. Under stigningen från CPH tar jag fram telefonen och börjar spela ett spel.

Min stolsgranne snäser då till mig att jag ska sluta. Jag snäser tillbaka att den är i flightmode och visar även det( hon var så j*vla otrevlig så jag orkade inte ens försöka vara trevlig). Hon förklarar att det spelar ingen roll, den ska vara avstängd under start och landning. Jag ignorerar henne eftersom jag "vet" att jag har rätt.

Sen säger hon att hon minsann kan reglerna eftersom hon jobbar på SAS. Då blir jag jäkligt osäker på om jag verkligen har rätt och slutar att spela.

Detta gnager mig eftersom vem som helst kan säga att de jobbar på SAS. Hon verkade dock känna en del i besättningen men jag uppfattade det inte som att hon jobbar ombord eftersom när hon satt i cockpit under landning så visste hon inte hur hon skulle spänna fast sig.( kanske inte alla kan iofs)

Hursomhelst, för att undvika missförstånd så frågar jag den enda svenska flygvärdinnan ombord vad som faktiskt gäller. Hon förklarar att flightmode är ok gate-gate. Inga direkta användaranvisningar förutom att flightmode måste vara aktiverat.

Alltså hade jag rätt? Eller finns det en regel som säger att flightmode är ok men telefonen får inte användas under start och landning?

Är de inte ganska tydliga med detta i säkerhetsuttalandena nuförtiden? Att telefoner får vara igång så länge de är i flightmode.

Är de inte ganska tydliga med detta i säkerhetsuttalandena nuförtiden? Att telefoner får vara igång så länge de är i flightmode.

Inte på de lustiga inspelade videofilmerna på A319 och A321. Å andra sidan är mobiltelefonen på dessa filmer en SonyEricsson T61.

På en av mina senaste flygningar så läste flygvärdinnan upp den "gamla" säkerhetsgenomgången som säger att telefoner måste vara helt avstängda under start och landning. Så det verkar som att även om det gått fem månader sedan förändingen så är detta inte fullt implementerat i hela verksamheten än. Flög även till New York i förra veckan med SAS och de gamla filmerna ombord på A330/340 visar att man ska stänga av sina telefoner helt.

På en av mina senaste flygningar så läste flygvärdinnan upp den "gamla" säkerhetsgenomgången som säger att telefoner måste vara helt avstängda under start och landning. Så det verkar som att även om det gått fem månader sedan förändingen så är detta inte fullt implementerat i hela verksamheten än. Flög även till New York i förra veckan med SAS och de gamla filmerna ombord på A330/340 visar att man ska stänga av sina telefoner helt.

Når jeg reiste med A330'en spesifiserte crewet at man skulle se bort fra de gamle opplysningene om mobiltelefonen. Det skjer også fra tid til annen at crewet kjører beskjeder over PA-systemet på autopilot, og de som har lært seg dette utenat vil nok noen ganger glemme av de nye reglene. It's only human, og hvis de minnes på det ler de og sier takk for påminnelsen :)

@Bryant - selv om man jobber i SAS er man ikke nødvendigvis utsjekket på hvordan man fester sekspunkt-beltet i cockpit. Man kan nok til og med være flyvertinne på Boeing 737, men allikevel trenge hjelp for å få beskrevet hvordan man fester selen på en A320/321 f.eks. Men denne personen virker å ha vært litt utdatert, for du kan bruke mobiltelefonen din så mye du vil så lenge flightmode er påskrudd. Var det en voksen/gammel dame? :)

Skulle säga att hon sa till dig på helt felaktiga grunder. Du kan utan som helst problem lyssna på musik och spela spel under takeoff och landing för handhållna enheter men inte laptops.

Som vanligt så är det inkonsistent på SAS

Som vanligt så är det inkonsistent på SAS

Fordi én person som utgir seg for å være ansatt i SAS sier noe feilaktig, så er det "som vanlig inkonsistent"?

Det skal jammen ikke mye til for å vippe folk av pinnen nå til dags. Er det så vanskelig å forholde seg til at SAS har fått myndighetsgodkjenning slik at folk kan operere med mobiltelefon i flight mode også under taxing etc - men at det forekommer at noen av de ansatte glemmer seg av når de kjører presentasjon eller at det finnes pensjonerte SAS-folk som ikke har fått med seg nyheten? Ingen er roboter...

En liten sidenote, er at det under LOW VISIBILITY operations kan bli aktuelt at pilotene ber folk om å skru mobiltelefonene helt av. Noe man kanskje ikke er helt klar over, er at jo dårligere sikt det er, jo viktigere er det at instrumentene i flyet får "ro og fred". I tåke og finmanøvrering ved hjelp av instrumenter (CAT III f.eks) er det derfor greit at ikke hele flyet sitter og trykker på mobilene sine mens man ønsker det ytterste presisjon fra instrumentene i flyet.... Så selv om det i utgangspunktet kanskje er lov, så skal man alltid følge besetningens beskjeder.

Toppen