Senaste nytt

Numera OK att ha mobilen igång hela flygningen med SAS

Flög ARN-CPH i morse, de sa att det var ok att ha flight-mode under hela flygningen och bad oss bortse från infon i den förinspelade säkerhetsvideon med smygreklamen för Sony Ericsson...
Bra att höra! Reste i förrgår ARN-CPH och igår med CPH-ARN (med 22.45 flyget tillbaka till ARN). Dessa gångerna var de extremt noggranna med att säga att mobilen skulle stängas av och att flightmode inte var tillåtet under start och landning

Bra att höra! Reste i förrgår ARN-CPH och igår med CPH-ARN (med 22.45 flyget tillbaka till ARN). Dessa gångerna var de extremt noggranna med att säga att mobilen skulle stängas av och att flightmode inte var tillåtet under start och landning

Tänk så mycket som kan förändras över en dag ;)

När det gäller hörlurar får du inte ha dem på under safety demenstration, men däremot övrig tid ombord. Jag ställde frågan om noise cancelling-hörlurar och fick det svaret, så jag misstänker att det gäller vanliga hörlurar oxå.

Hade en lång och trevlig diskussion med en flygvärdinna på LLA-ARN igår kring detta. De hade inte fått informationen än, men hon läste med intresse när jag visade artikeln i mobilen (innan push-back). Därefter pratade hon med piloterna - som fått informationen men inte vidarebefordrat. Dock valde de att inte tillämpa det på flighten i fråga.

Flög ARN-GOT igår kväll och där hade de implementerat de nya rutinerna. Nu ombads man istället ta av hörlurarna under säkerhetsdemonstrationen. Kabinpersonalen gick även en vända och bad passagerare aktivera flight mode. Trevligt att kunna sitta med musik i öronen gate-to-gate :)

Verkar vara lite vilda västern vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.

Flög 2 sträckor med SAS igår och kabinpersonalen ropade i högtalarna att man ska ha flight mode, när dom gick ut i kabin så sa dom åt mig stänga av paddan, varefter dom ändrade sig och sa att det är OK, varpå piloten ropade att ALL elektronik ska vara avstängd.

Det ska inte vara lätt :)

Verkar vara lite vilda västern vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.

Flög 2 sträckor med SAS igår och kabinpersonalen ropade i högtalarna att man ska ha flight mode, när dom gick ut i kabin så sa dom åt mig stänga av paddan, varefter dom ändrade sig och sa att det är OK, varpå piloten ropade att ALL elektronik ska vara avstängd.

Det ska inte vara lätt :)

Det er klart det blir litt fram/tilbake og usikkerheter rundt det i starten, det ble trossalt offentlig i går :) Alfa omega her er vel å følge kabinpersonalets henstillinger for det er man pliktig som passasjer ombord i et fly, uansett "hva man har rett på" :)

Jag tycker att det borde vara ok att läsa/spela på mobil/padda under start och landning men inte att ha i hörlurar. Då kan man fortfarande höra vad kabinpersonalen säger om det skulle hända något. Det inte någon större skillnad mot att läsa tidning eller bok.

Problemet idag är när vissa verkar "älska" sin mobil/padda mest av allt på jorden är att det mycket väl kan fördröja en evakuering när alla måste ha med sin sin käraste ägodel innan man lämnar planet.

Toppen