Senaste nytt

Numera OK att ha mobilen igång hela flygningen med SAS

Alltså hade jag rätt? Eller finns det en regel som säger att flightmode är ok men telefonen får inte användas under start och landning?

Troligtvis hade du rätt, men från början kom regeln ifrån att man ska ha uppmärksamheten på flygplanet under start och landning. Då dessa två moment är i de särklass "farligaste" under flygningen, så om något går åt skogen ska du redan ha fokus på vad du ska göra. Men detta börjar väl spela ut sin roll, då vi människor multitaskar hela tiden numera så hoppas jag att vi kan ha koll på en telefon och släppa den om det behövs.

OT: Radiovågs-störnings-grejjen har jag aldrig trott på och det var väldigt länge sen jag brydde mig om att stänga av en telefon vid flygning. Innan jag fick min iPhone (där flightmode är enkelt att komma åt) stängde jag av ljudet och la telefonen i fickan under flygningar. Nu kör jag flightmode och har den i fickan.

OT: Radiovågs-störnings-grejjen har jag aldrig trott på

Såg en PilotsEye.tv DVD för ett tag sedan där en mycket rutinerad kapten visade upp sin iPad med alla flygkorridorer och frekvenser osv. Högst uppe till vänster på paddan tyckte jag mig se en typisk "ingen täckning" ikon a'la SIM, så inte ens flightmode såg ut att vara aktiverat. I cockpit. Man undrar ju hur allvarligt det kan vara och hur stor störning det kan utgöra. Klart, kanske är en helt annan femma med 150-200 pax i ryggen vars nallar försöker hitta ett nät, kontra 1-2 iPads..

En bekant på Emirates sa till mig att de hade gjort tester och när omkring 50 eller 80 passagerare eller nått sånt hade på sina mobiler kunde de mäta det i cockpit. Huruvida de påverkade cockpit vet jag inte dock.

På en BA flygning så sa man vid säkerhets demon att man inte fick ha hörlurar på sig under start och landning, underförstått var det väl man skulle höra eventull information om det skulle uppstå något nödläge.

Såg en PilotsEye.tv DVD för ett tag sedan där en mycket rutinerad kapten visade upp sin iPad med alla flygkorridorer och frekvenser osv. Högst uppe till vänster på paddan tyckte jag mig se en typisk "ingen täckning" ikon a'la SIM, så inte ens flightmode såg ut att vara aktiverat. I cockpit. Man undrar ju hur allvarligt det kan vara och hur stor störning det kan utgöra. Klart, kanske är en helt annan femma med 150-200 pax i ryggen vars nallar försöker hitta ett nät, kontra 1-2 iPads..

Jeg har vært med på en del jumpseat-flyvninger hvor "sms-lyden" har begynt å tikke inn i headset'ene under descent. Ikke avgjørende, men irriterende nok til at man helst skulle vært foruten. Det har vært CAVOK og sikt på mer enn 10km ved disse tilfellene så det har ikke vært mulig å si noe om hvorvidt instrumentene har blitt påvirket. Det skal ikke mer enn 30-60 cm unøyaktighet før du begynner å nærme deg kanten av rullebanen hvis du kun flyr på instrumenter....

Så som et generelt tips vil jeg oppfordre alle som ikke har tenkt over det før, å skru av telefonen hvis man har en innflyvning i dårlig vær med dårlig sikt. Det skader ikke å øke oddsene for en god landing ;)

Men detta börjar väl spela ut sin roll, då vi människor multitaskar hela tiden numera så hoppas jag att vi kan ha koll på en telefon och släppa den om det behövs.
Det är just denna övertro på sin egen förmåga till multitasking som orsakar flest dödsolyckor i vägtrafiken bland unga förare i USA.
Mobil bakom var fjärde olycka

EDIT:
USA:s transportmyndighet 3328 döda år 2012 i USA av sms+bilkörning.
PSA Texting while Driving U.K. Ad [HD] - YouTube En liten infofilm.

Last edited:
Inte på de lustiga inspelade videofilmerna på A319 och A321. Å andra sidan är mobiltelefonen på dessa filmer en SonyEricsson T61.

Senast jag åkte A321 (ATH-CPH i januari) så gjorde personalen ett utrop innan filmen sattes igång. De påpekade att man kunde bortse från tvånget att stänga av telefonen helt, och att det räckte med flight mode.

Vad skönt då att jag hade rätt :).

Självklart ska man vara uppmärksam under säkerhetsgenomgången men när den är över kommer jag i fortsättningen dyka ner i mobilen när den är över... När jag inte reser med infant dvs :)

På en BA flygning så sa man vid säkerhets demon att man inte fick ha hörlurar på sig under start och landning, underförstått var det väl man skulle höra eventull information om det skulle uppstå något nödläge.

Exakt. Det är den begränsning som återstår. Har hört flera personer bli irriterade på kabinpersonal när de påpekat det. men SAS (svenska) personal har alltid hanterat det föredömligt med att säga "Det är för din skull, inte våran".
I USA har jag hört den klassiak "just do as I say, sir" :)

OT svar.
På dagens SWISS flight som var opererad av Edelweiss, var det tydligt och klart att man inte fick använda "all elektronik" under start och landning. Så det varierar flygbolag och flygbolag, även inom Europa.

Toppen