Senaste nytt

Numera OK att ha mobilen igång hela flygningen med SAS

Klart att man inte skall ha hörlurar på under säkerhetsgenomgången.

Lika klart BORDE det vara att det inte är OK att börja tjattra när crew är klar med genomgång på lokala språket och går över på engelska.
Tyvärr haar inte alla den saken lika klar för sig...
(Sorry OT)

OT svar.
På dagens SWISS flight som var opererad av Edelweiss, var det tydligt och klart att man inte fick använda "all elektronik" under start och landning. Så det varierar flygbolag och flygbolag, även inom Europa.

Så langt som jeg har fått med meg er det vel bare SAS og British Airways av europeiske selskap som har fått tillatelse til å ha elektronikk på under hele flighten. Og Ryanair. Mulig de andre kommer etterhvert, det krever papirarbeid jeg er overrasket over at Ryanair orket å gjøre. De har jammen begynt å skjerpe seg.

Så langt som jeg har fått med meg er det vel bare SAS og British Airways av europeiske selskap som har fått tillatelse til å ha elektronikk på under hele flighten.
Inte alls bara SAS och British Airways.
SWISS opererad SWISS flight tillåter användning av elektronik i Flight mode (dock ej laptop) även under start och landning. Däremot skriver de att man inte får att ha hörlurar på sig under säkerhetsgenomgång. Jag skall posta bilder av deras in-flight magazine senare.

EDIT: Laddat upp bilderna
SWISS In-flight magazine, 01.jpg
SWISS In-flight magazine, 02.jpg

Jag tycker om SWISS tydlighet i in-flight magazine. Det finns inte utrymme för feltolkning.

Last edited:
Inte alls bara SAS och British Airways.
SWISS opererad SWISS flight tillåter användning av elektronik i Flight mode (dock ej laptop) även under start och landning. Däremot skriver de att man inte får att ha hörlurar på sig under säkerhetsgenomgång. Jag skall posta bilder av deras in-flight magazine senare.

Det var jeg ikke klar over - når begynte de med det? Jeg fløy SWISS nå for en knapp måned siden, da var det ingen info om det hverken på IC (Canada-Europa) eller intra europa (sveits-sverige).

Efter Kristi Himmelsfärdshelgens övningar med Austrian och Lufthansa så kunde jag dra slutsatsen att även de tillåter att elektronik är på under hela flygningen.

Så länge din device får plats i stolsfickan framför dig får du använda den under start och landning. Det var ett bra sätt å förklara vilka devices som man får använda tycker jag.

Undrar hur de ser på en MacBook Air i så fall.. Den får ju plats.. ;)

Citerar mig själv från den 11/12 2013.

Det skall bli spännande att se hur lång tid det tar innan de konsekvent tillåter det. :)

Flög SAS GOT-CPH-CDG den 12/6 och då var det två helt skiljda utrop map elektronisk utrustning. Mellan GOT och CPH var det förbjudet med elektronik under start och landning (specifikt sas det att man inte skulle glömma att sätta på flight mode innan man stängde av ifall man ville sätta igång enheten senare under flygningen) men mellan CPH och CDG gjordes det klart och tydligt att det var helt ok att ha igång elektronisk utrustning hela flygningen sålänge den var satt i flight mode innan avgång.

Återkommer om ytterligare ett halvår. ;)

Toppen