Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

En observation som jag har gjort idag är att Priority tag som var utskriven av SAS automater fungerade inte när jag kom till Tokyo Narita idag.
Det står Priority i själva väsktaggen men utan oranga taggen.
Priority tag har alltid fungerat för mig när jag ankom till Japan (så långt jag minns) så misstänker jag att bagagelastarna på Narita flygplats inte kunde se att väskan var priotaggad.

Bra att komma ihåg för nästa gång.

Flighten till Tokyo var behaglig och det var intressant att prata med en manlig japansk kabinpersonal.
Det var han och en annan manlig japansk kabinpersonal som arbetade på min flight. Lite ovanligt tyckte jag, så frågade jag honom om hur många manlig japansk kabinpersonal som jobbar hos SAS.
Han sa att det var inte så många och han och hans kollega på samma flight är från andra omgång av anställning av manlig japansk kabinpersonal (som skedde ca 3 år sedan).

Denna unga killen har jobbat på ett annat flygbolag som han inte gärna ville berätta för mig, men han sa att han trivs bra på att jobba i SAS. Inga strikta hierarkier som hos japanska flygbolag.

Hos japanskt flygbolag ville man helst inte flyga i eget flygbolag när man är off duty då man inte kan koppla av som passagerare utan man bör (måste?) hälsa alla andra bestättning och ska vara så diskret så möjligt i sin stol, berättade han. Det var något som jag har också hört från andra japanska kabinpersonaler hos andra flygbolag.

• Gilla
Reactions: pep
Hyrbil i Japan är annorlunda än resten av världen av olika skäl.
  • Jag försökte att boka en hyrbil av en japansk hyrbilsfirma på nätet (på japanska) men jag kunde inte slutföra bokningen pga jag inte hade japanskt körkort. De krävde att fylla i japansk körkortsnummer.
  • GPS navigator och automatväxel är default. Personalen på hyrbilkontoret sa att ingen vill hyra någon bil utan de två.
  • Det tog ca 20 minuter för att få nyckeln trots att jag var enda kund i det tidpunkt. Personalen tog fotokopior av mitt pass, svenskt körkort, internationellt körkort. Sedan skapade ett medlemskort för detta bolag som jag inte behövde.
  • Vid utkörning från hyrbilkontoret, gick personalen ut till vägen och stoppade andra bilar så att jag kunde köra ut lättare.

Det var fyrverkerifest i min hemstad under helgen.
För mig som har växt upp i Japan, hör fyrverkerier till sommaren och inte vid nyår. :)

Fyrverkeri01.JPG
Fyrverkeri02.JPG

Nu sitter jag i ANA Business Lounge på Tokyo Narita flygplats terminal 1.
Min SAS flight till Köpenhamn är försenad med ca 2 timmar pga sent inkommande plan (som inte har landat än).
Original avgångstid 11:40, ny avgångstid 13:30..

Jag bad check-in agenten (från ANA) om att skicka mig till Hamburg istället för endast till Köpenhamn. Jag har en tågbiljett med avgång från Köpenhamn flygplats ca 1 timme efter original ankomsttid vilket jag sannolikt inte kommer att hinna.
ANA agenten sa att hon hade inte befogenhet att ändra min biljett i och med att den är bonusresabiljett. Hon bad mig att kontakta SAS i Köpenhamn om jag vill ändra min destination.
Det är alltid mindre flexibel när man är hos handlingsagent... :(

Jag missade mitt tåg till Lübeck pga försenat SAS plan från Tokyo.
Trots att jag hade ca 1,5 timmes marginal i Köpenhamn hjälpte det inte.

Jag fick köpa en ny tågbiljett från Köpenhamn och jag kommer hem kl. 02 istället för kl. 22 med min originalbokning. :(

Jag missade mitt tåg till Lübeck pga försenat SAS plan från Tokyo.
Trots att jag hade ca 1,5 timmes marginal i Köpenhamn hjälpte det inte.

Jag fick köpa en ny tågbiljett från Köpenhamn och jag kommer hem kl. 02 istället för kl. 22 med min originalbokning. :(
Kommer reseförsäkringen att täcka?

Jag har kommit till Tyskland (Flensburg).

Routing hem är: København - Odense - Kolding - Flensburg - Kiel - Lübeck.

Jag brukar inte vara emot längre routing men när jag inte tjänar några poäng förutom på kreditkortspendering, vill jag komma hem direkt, speciellt efter en long haul flygning...

Toppen