Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

Marknaden bestämmer vilka lönekostnader som fungerar och marknaden är global, vad är genomsnittet för flygande personal i världen? Jag har ingen aning men dit(helst lägre) måste man komma relativt snabbt, sen kan man fördela mellan olika personalgrupper naturligtvis så det betyder ju inte att piloterna behöver få det sämre. I detta ligger också det faktum att en snabb anpassning till förändringar i marknaden är absolut nödvändig, det leder till att anställningstryggheten kommer att försämras ordentligt över tid. Det är för dj..ligt men den verklighet vi lever i.

Marknaden bestämmer vilka lönekostnader som fungerar och marknaden är global, vad är genomsnittet för flygande personal i världen? Jag har ingen aning men dit(helst lägre) måste man komma relativt snabbt, sen kan man fördela mellan olika personalgrupper naturligtvis så det betyder ju inte att piloterna behöver få det sämre. I detta ligger också det faktum att en snabb anpassning till förändringar i marknaden är absolut nödvändig, det leder till att anställningstryggheten kommer att försämras ordentligt över tid. Det är för dj..ligt men den verklighet vi lever i.

Jag håller med om att lönekostnaderna sätts globalt men detta är ingen lönefråga. Piloter över hela världen har ungefär samma lön oavsett var dom är födda, var dom är anställda, vilket företag osv. det är inte det som är problemet.....

Problemet ligger i hur vissa företag använder sin personal och hur dom lägger upp anställningarna, och hur dom spelar ut dom "anställda" mot varandra, hur företagen utstuderat skrämmer personalen till lydnad genom hot om uppsägning, osv.

Självklart kan vi acceptera detta som att så är det nu och det kommer bara att bli värre. Men jag vill inte det! Jag kan välja, och jag väljer bort företag som jag anser är omoraliska och har en affärskultur som påverkar säkerheten negativt!

Jag väljer själv hur jag vill påverka mitt samhälle och mitt samvete!

Man gör varje dag små och stora val som i slutändan påverkar framtiden positivt eller negativt!

Jag håller med om att lönekostnaderna sätts globalt men detta är ingen lönefråga. Piloter över hela världen har ungefär samma lön oavsett var dom är födda, var dom är anställda, vilket företag osv. det är inte det som är problemet.....
....

Man gör varje dag små och stora val som i slutändan påverkar framtiden positivt eller negativt!

Absolut! Jag försöker också göra de val som känns rätt men tyvärr så har det liten påverkan. Det här är en fråga om lönekostnad i slutändan, flexibilitet är det man försöker uppnå. Den största kostnaden uppstår när man ska betala för någon som inte producerar.

ADen största kostnaden uppstår när man ska betala för någon som inte producerar.

Nja....en sanning med modifikation......Att inte piloterna inte producerar är ju inte sant.....att dom kanske skulle kunna producera mer är eventuellt sant......

Min åsikt är att man förlorar mer på att ha omotiverad och missnöjd personal som tvingas att jobba halvhjärtat än motiverad personal som jobbar lite mindre men med mer glädje. Den här konflikten kommer att kosta Norwegian bra mycket mer än om dom hade diskuterat detta med piloterna tidigt och försökt hitta en lösning. Om personal är nöjda och motiverade är dom också mer benägna att vara flexibla och mottagliga för förändringar.

Management by fear är ingen långsiktigt hållbar strategi....

De vill ju naturligtvis kunna "säga" upp piloterna på dan, den värld som jag har levt med i 25 år. Vet inte om det fungerar för en pilot att jobba på konsultbasis?

PS
Inte någon speciellt trygg tillvaro, fantastiskt när det flyter på men man är med jämna mellanrum nere på knä, dock har det blivit bättre och bättre med åren.

Last edited:
Att verkligheten är jobbig är just poängen. Ryan air är för SAS vad Uber är för Taxi Stockholm osv. När sådant uppstår börjar ständigt "de gamla" att veva med näbbar och klor - för att slippa förändra sig och behålla sin position.

Nu sker strukturförändringar. Om Norwegian ska överleva gäller det att hinna före konkurrenterna med detta arbete. Annars är det finito.

Kjos slåss nog inte så mycket mot facken som för sin överlevnad.

Verkar vara grekisk hjälp som håller igång vissa flighter idag,

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    148,8 KB · Visningar: 288
Last edited:
Det finns mycket för och emot i denna diskussion. Funderar man lite mer långsiktigt så kan man sätta sig själv i centrum. Hur skulle jag "trivas" om min arbetsgivare tillämpade samma princip som Norwegian, Ryan Air mfl? Skulle det kännas tryggt att placeras i olika bolag där arbetsgivaren väljer den som utför arbetet till lägsta kostnad eller väljer den som alltid håller tyst och inte kritiserar? Varför skall man välja en duktig, noggrann pilot för 100 000 kr/mån när man kan få en halvbra som "genar i kurvan" för 50 000 kr/mån? Uppgiften blir ju löst i bägge fallen, frågan är hur konsumenten (passageraren) skulle uppleva det om han kände till fakta?

Går Norwegian dåligt så har det naturligtvis förklaringar. Den största faktorn till det är hur mycket man tjänar per passagerarstol. Där har man olika vägar att gå, höja biljettpriser och ta ut olika avgifter på tjänster förknippade med resandet. Det andra är att "trimma" organisationen och minska personalkostnader och infrastrukturella kostnader. När det gäller Norwegian så har de redan, i förhållande till SAS, en trimmad organisation. Då återstår att höja intäkterna dvs biljettpriserna men då ramlar väl bolaget omkull då man bevisar att det är inte möjligt att flyga billigt utan att tillämpa "social dumpning" och "extrapris" på flygande personal.

Att verkligheten är jobbig är just poängen. Ryan air är för SAS vad Uber är för Taxi Stockholm osv. När sådant uppstår börjar ständigt "de gamla" att veva med näbbar och klor - för att slippa förändra sig och behålla sin position.

Nu sker strukturförändringar. Om Norwegian ska överleva gäller det att hinna före konkurrenterna med detta arbete. Annars är det finito.

Kjos slåss nog inte så mycket mot facken som för sin överlevnad.

Verkligheten är jobbig och kommer nog också att vara jobbig framöver för vissa företag. Men jag anser att din jämförelse haltar betänkligt för det personer som kör för Uber har det bättre än dom som kör för Taxi Stockholm. Uber är en Win(kund) win(förare) win(Uber) situation som är skapad av ny teknik, enkelhet och låga overhead cost. Den har inte kommit till genom social dumpning.....

Jag gillar banbrytande ideér och företag som går tvärs mot vad etablissemanget förväntar som Uber, Pebble, osv, Företag som bryter upp en cementerad marknad och tvingar företag att förändra sig. Men att tro att Ryan Air och Norwegian tillhör dessa anser jag är en förolämpning mot innovativa företag.
Norwegian hade varit som UBER om UBER hade tagit in förare från Bangladesh anställda i ett bolag från Irland där bilarna var leasade från Luxemburg och som körde i Stockholm.

Verkligheten är jobbig och kommer nog också att vara jobbig framöver för vissa företag. Men jag anser att din jämförelse haltar betänkligt för det personer som kör för Uber har det bättre än dom som kör för Taxi Stockholm. Uber är en Win(kund) win(förare) win(Uber) situation som är skapad av ny teknik, enkelhet och låga overhead cost. Den har inte kommit till genom social dumpning.....

Det beror nog på var du tittar. I rätt många delar av världen opererar Uber (åtminstone om man tittar på UberX och UberPOP, men i många fall även vanliga Uber) brytandes mot antingen lagen eller andra förordningar, och med argumentet att det blir för oflexibelt om man följer dem. Inte speciellt långt ifrån vad en del flygbolag argumenterar mot.

Och på många orter är det definitivt mer win(kund) lose(förare) win(Uber). Normalt kräver ju Uber, precis som en del flygbolag har börjat göra, att föraren själv är egenföretagare, och levererar ingen som helst anställningstrygghet. Får du för dålig rating som förare, så kan du få sparken på mindre än 5 minuter, helt utan rättigheter.

I Sverige kör Uber numera med förare med taxilegitimation. Men i början gjorde man inte det, för att man tyckte det var för oflexibelt. Och Uberpop ligger inte långt ifrån organiserad svarttaxi om det funnits i Sverige.

Därmed inte sagt att inte Uber gjort mycket bra också, på de ställen de följer lagen. I Sverige, t.ex., så gillar jag både Ubers service direkt, och det faktum att det börjar röra sig lite i de stora taxibolagen efter att de fått en spark där bak av Uber och insett att de måste förbättra sig.

Men liknande kan sägas om de flesta LCC. Hade vi inte haft Ryan och Norwegian, så hade flygbiljetter generellt sett varit dyrare, och piloter/cabincrew hade levt kvar i de tider där de hade extrema förmåner i förhållande till arbetsmängd.

Men som så ofta svänger gärna pendeln över för långt åt andra hållet istället...

Toppen