Norwegian hotar piloter med konkurs

Marknaden bestämmer vilka lönekostnader som fungerar och marknaden är global, vad är genomsnittet för flygande personal i världen? Jag har ingen aning men dit(helst lägre) måste man komma relativt snabbt, sen kan man fördela mellan olika personalgrupper naturligtvis så det betyder ju inte att piloterna behöver få det sämre. I detta ligger också det faktum att en snabb anpassning till förändringar i marknaden är absolut nödvändig, det leder till att anställningstryggheten kommer att försämras ordentligt över tid. Det är för dj..ligt men den verklighet vi lever i.
 
Storsteffe skrev:Marknaden bestämmer vilka lönekostnader som fungerar och marknaden är global, vad är genomsnittet för flygande personal i världen? Jag har ingen aning men dit(helst lägre) måste man komma relativt snabbt, sen kan man fördela mellan olika personalgrupper naturligtvis så det betyder ju inte att piloterna behöver få det sämre. I detta ligger också det faktum att en snabb anpassning till förändringar i marknaden är absolut nödvändig, det leder till att anställningstryggheten kommer att försämras ordentligt över tid. Det är för dj..ligt men den verklighet vi lever i.Klicka för att utvidga...


Jag håller med om att lönekostnaderna sätts globalt men detta är ingen lönefråga. Piloter över hela världen har ungefär samma lön oavsett var dom är födda, var dom är anställda, vilket företag osv. det är inte det som är problemet.....



Problemet ligger i hur vissa företag använder sin personal och hur dom lägger upp anställningarna, och hur dom spelar ut dom "anställda" mot varandra, hur företagen utstuderat skrämmer personalen till lydnad genom hot om uppsägning, osv.



Självklart kan vi acceptera detta som att så är det nu och det kommer bara att bli värre. Men jag vill inte det! Jag kan välja, och jag väljer bort företag som jag anser är omoraliska och har en affärskultur som påverkar säkerheten negativt!



Jag väljer själv hur jag vill påverka mitt samhälle och mitt samvete!



Man gör varje dag små och stora val som i slutändan påverkar framtiden positivt eller negativt!
 
Fredrik Andersson skrev:Jag håller med om att lönekostnaderna sätts globalt men detta är ingen lönefråga. Piloter över hela världen har ungefär samma lön oavsett var dom är födda, var dom är anställda, vilket företag osv. det är inte det som är problemet.........Man gör varje dag små och stora val som i slutändan påverkar framtiden positivt eller negativt!Klicka för att utvidga...


Absolut! Jag försöker också göra de val som känns rätt men tyvärr så har det liten påverkan. Det här är en fråga om lönekostnad i slutändan, flexibilitet är det man försöker uppnå. Den största kostnaden uppstår när man ska betala för någon som inte producerar.
 
Storsteffe skrev:ADen största kostnaden uppstår när man ska betala för någon som inte producerar.Klicka för att utvidga...


Nja....en sanning med modifikation......Att inte piloterna inte producerar är ju inte sant.....att dom kanske skulle kunna producera mer är eventuellt sant......



Min åsikt är att man förlorar mer på att ha omotiverad och missnöjd personal som tvingas att jobba halvhjärtat än motiverad personal som jobbar lite mindre men med mer glädje. Den här konflikten kommer att kosta Norwegian bra mycket mer än om dom hade diskuterat detta med piloterna tidigt och försökt hitta en lösning. Om personal är nöjda och motiverade är dom också mer benägna att vara flexibla och mottagliga för förändringar.



Management by fear är ingen långsiktigt hållbar strategi....
 
De vill ju naturligtvis kunna "säga" upp piloterna på dan, den värld som jag har levt med i 25 år. Vet inte om det fungerar för en pilot att jobba på konsultbasis?



PS

Inte någon speciellt trygg tillvaro, fantastiskt när det flyter på men man är med jämna mellanrum nere på knä, dock har det blivit bättre och bättre med åren.
 
Att verkligheten är jobbig är just poängen. Ryan air är för SAS vad Uber är för Taxi Stockholm osv. När sådant uppstår börjar ständigt "de gamla" att veva med näbbar och klor - för att slippa förändra sig och behålla sin position.



Nu sker strukturförändringar. Om Norwegian ska överleva gäller det att hinna före konkurrenterna med detta arbete. Annars är det finito.



Kjos slåss nog inte så mycket mot facken som för sin överlevnad.
 
Det finns mycket för och emot i denna diskussion. Funderar man lite mer långsiktigt så kan man sätta sig själv i centrum. Hur skulle jag "trivas" om min arbetsgivare tillämpade samma princip som Norwegian, Ryan Air mfl? Skulle det kännas tryggt att placeras i olika bolag där arbetsgivaren väljer den som utför arbetet till lägsta kostnad eller väljer den som alltid håller tyst och inte kritiserar? Varför skall man välja en duktig, noggrann pilot för 100 000 kr/mån när man kan få en halvbra som "genar i kurvan" för 50 000 kr/mån? Uppgiften blir ju löst i bägge fallen, frågan är hur konsumenten (passageraren) skulle uppleva det om han kände till fakta?



Går Norwegian dåligt så har det naturligtvis förklaringar. Den största faktorn till det är hur mycket man tjänar per passagerarstol. Där har man olika vägar att gå, höja biljettpriser och ta ut olika avgifter på tjänster förknippade med resandet. Det andra är att "trimma" organisationen och minska personalkostnader och infrastrukturella kostnader. När det gäller Norwegian så har de redan, i förhållande till SAS, en trimmad organisation. Då återstår att höja intäkterna dvs biljettpriserna men då ramlar väl bolaget omkull då man bevisar att det är inte möjligt att flyga billigt utan att tillämpa "social dumpning" och "extrapris" på flygande personal.
 
Jakob K skrev:Att verkligheten är jobbig är just poängen. Ryan air är för SAS vad Uber är för Taxi Stockholm osv. När sådant uppstår börjar ständigt "de gamla" att veva med näbbar och klor - för att slippa förändra sig och behålla sin position.Nu sker strukturförändringar. Om Norwegian ska överleva gäller det att hinna före konkurrenterna med detta arbete. Annars är det finito.Kjos slåss nog inte så mycket mot facken som för sin överlevnad.Klicka för att utvidga...


Verkligheten är jobbig och kommer nog också att vara jobbig framöver för vissa företag. Men jag anser att din jämförelse haltar betänkligt för det personer som kör för Uber har det bättre än dom som kör för Taxi Stockholm. Uber är en Win(kund) win(förare) win(Uber) situation som är skapad av ny teknik, enkelhet och låga overhead cost. Den har inte kommit till genom social dumpning.....



Jag gillar banbrytande ideér och företag som går tvärs mot vad etablissemanget förväntar som Uber, Pebble, osv, Företag som bryter upp en cementerad marknad och tvingar företag att förändra sig. Men att tro att Ryan Air och Norwegian tillhör dessa anser jag är en förolämpning mot innovativa företag.

Norwegian hade varit som UBER om UBER hade tagit in förare från Bangladesh anställda i ett bolag från Irland där bilarna var leasade från Luxemburg och som körde i Stockholm.
 
Fredrik Andersson skrev:Verkligheten är jobbig och kommer nog också att vara jobbig framöver för vissa företag. Men jag anser att din jämförelse haltar betänkligt för det personer som kör för Uber har det bättre än dom som kör för Taxi Stockholm. Uber är en Win(kund) win(förare) win(Uber) situation som är skapad av ny teknik, enkelhet och låga overhead cost. Den har inte kommit till genom social dumpning.....Klicka för att utvidga...


Det beror nog på var du tittar. I rätt många delar av världen opererar Uber (åtminstone om man tittar på UberX och UberPOP, men i många fall även vanliga Uber) brytandes mot antingen lagen eller andra förordningar, och med argumentet att det blir för oflexibelt om man följer dem. Inte speciellt långt ifrån vad en del flygbolag argumenterar mot.



Och på många orter är det definitivt mer win(kund) lose(förare) win(Uber). Normalt kräver ju Uber, precis som en del flygbolag har börjat göra, att föraren själv är egenföretagare, och levererar ingen som helst anställningstrygghet. Får du för dålig rating som förare, så kan du få sparken på mindre än 5 minuter, helt utan rättigheter.



I Sverige kör Uber numera med förare med taxilegitimation. Men i början gjorde man inte det, för att man tyckte det var för oflexibelt. Och Uberpop ligger inte långt ifrån organiserad svarttaxi om det funnits i Sverige.



Därmed inte sagt att inte Uber gjort mycket bra också, på de ställen de följer lagen. I Sverige, t.ex., så gillar jag både Ubers service direkt, och det faktum att det börjar röra sig lite i de stora taxibolagen efter att de fått en spark där bak av Uber och insett att de måste förbättra sig.



Men liknande kan sägas om de flesta LCC. Hade vi inte haft Ryan och Norwegian, så hade flygbiljetter generellt sett varit dyrare, och piloter/cabincrew hade levt kvar i de tider där de hade extrema förmåner i förhållande till arbetsmängd.



Men som så ofta svänger gärna pendeln över för långt åt andra hållet istället...
 
Jovisst så kan man ju se det men jag ser det precis tvärtom. Taxi näringen har börjat få kritik för att dom utnyttjar sina förare till den milda grad att dom tvingas arbeta alldeles för mycket för att få en dräglig lön.



Man kan ju tro att detta är kritik mot egenföretagare vilket det inte borde vara. UBER anställer inte förare dom ger förarna en plattform med kundrilldelning och betalningsmöjligheter.



Jag har åkt med Uber i nio olika länder och har vid varje tillfälle frågat hur det är att köra för Uber. Alla har svarat att det är positivt, bättre pengar, bättre kunder, bättre flexibilitet. En bråkdel av det dom tjänar går till Uber jämfört med traditionella taxiväxlar.



Förarna väljer själva när dom vill köra och det gör att dom kan planera sin tid som dom vill.



Det största motståndet kommer från myndigheter samt intressenter från taxibranschen. I Sverige så har det varit krav på taxameter en lag som funnits långt innan gps ens fanns tillgängligt. Lagar och regler är ofta väldigt otydligt skrivna och kan tolkas olika särskilt om lagarna är gamla och ny teknik börjar användas. I taxameter fallet i sverige är detta kravet baserat på att inga ska kunna fuska med skatten.....Detta löser Uber bättre än traditionella taxametrar.



Därmed inte sagt att allt är perfekt. ....men jag tycker att Uber är mer rättvis än normala taxibranschen.
 
Fredrik Andersson skrev:Jovisst så kan man ju se det men jag ser det precis tvärtom. Taxi näringen har börjat få kritik för att dom utnyttjar sina förare till den milda grad att dom tvingas arbeta alldeles för mycket för att få en dräglig lön.Klicka för att utvidga...


Jo men lika lite som nån tvingas köra bulle för jordnötter så tvingar knappast nån en kapitän med kompetens att jobba hos Norwegian. Det är liksom en fri marknad. Låt Kjos förlora då så sanerar sig problemet själv när han inte har nån som flyger åt honom....



....eller är det så att inget annat bolag heller är berett att betala på den nivån som arbetstagarna kräver....?



Allt detta med "dräglig lön" osv finns inte. Det finns bara den lön som en verksamhet har råd att bära - och som kunderna är beredda att betala för.



För övrigt så finns Uber Pop i Sthlm.
 
Jakob K skrev:För övrigt så finns Uber Pop i Sthlm.Klicka för att utvidga...


Och Göteborg. Jag har åkt en del UberX i USA och tycker generellt att det är en bra tjänst. I Sverige är dock den skattemässiga gråzonen ett litet problem, tycker jag. Att konkurrera med "vanliga" Uber eller taxi som privatperson känns lite rävigt.
 
Oh? Jag får inte upp någon UberPop i min app i Stockholm - är det någon invite only test eller något i den stilen? (nu handlar väl den här tråden egentligen inte om Uber, så sorry för lite OT)
 
Jakob K skrev:Jo men lika lite som nån tvingas köra bulle för jordnötter så tvingar knappast nån en kapitän med kompetens att jobba hos Norwegian. Det är liksom en fri marknad. Låt Kjos förlora då så sanerar sig problemet själv när han inte har nån som flyger åt honom........eller är det så att inget annat bolag heller är berett att betala på den nivån som arbetstagarna kräver....?Allt detta med "dräglig lön" osv finns inte. Det finns bara den lön som en verksamhet har råd att bära - och som kunderna är beredda att betala för.För övrigt så finns Uber Pop i Sthlm.Klicka för att utvidga...


Jag tror inte att problemet kommer att lösas av att Norwegian går i konken.... Eftersom det alltid kommer att finnas piloter som behöver flygtid kommer det alltid att finnas företag som utnyttjar det faktum att nyutbildade piloter är desperata för att kunna få den flygtid som behövs för att få erfarenhet.



Det finns visst "dräglig lön" och det finns alltid arbetsgivare som är så giriga att dom tar ut mer vinst än vad som verksamheten egentligen behöver för att bära sig. Jag har jobbat för en organisation/chef som vägrade ge mig högre lön därför "Du har ju ingen familj och därför behöver du inte mer pengar" och eftersom jag var så ung tog det en bra stund att komma bort därifrån till något bättre!



Men det är klart att om man inte tror att det finns konceptet "dräglig lön" så kan man ju alltid starta ett företag i tex Bangladesh och låta arbetarna arbeta 16 timmar om dagen 7 dagar i veckan för 60 dollar i månaden och tycka att det är helt okay......



Jag anser att det finns företag/personer/organisationer som beter sig som svin bara för att dom tror att rätten ligger enbart hos dom att sätta reglerna.



Jag vet att Uber Pop finns i Stockholm och även Göteborg, även om jag är lite kluven till konceptet så är jag ändå positiv i grunden och tanken till Uber Pop. Uber Pop är egentligen inte till för människor att leva på, den är utvecklad som ett sätt att dela på bilar som är på vägarna.

Ersättningen är mycket låg men ska täcka kostnaden så att föraren kan kunna åka i princip gratis. Uber ser också till att eventuell skatt och försäkringar betalas för att komma bort från "Svart taxi" diskussionen. Det är också bättre för miljön om marknaden begränsar mängden bilar och om fler delar på bilarna istället för att alltid ta sin egen bil. Konceptet startade i Kalifornien som ett led i att minska miljöpåverkan och mängden bilar på vägarna. (Och ja det krävs en inbjudan under test perioden, vilket det är fortfarande. Det är inte fritt tillgängligt för allmänheten ännu)
 
Fredrik Andersson skrev:Jag tror inte att problemet kommer att lösas av att Norwegian går i konken.... Eftersom det alltid kommer att finnas piloter som behöver flygtid kommer det alltid att finnas företag som utnyttjar det faktum att nyutbildade piloter är desperata för att kunna få den flygtid som behövs för att få erfarenhet.Klicka för att utvidga...


Ja Norwegian är bara en pusselbit i spelet, det är dax för politikerna att vakna och se till att man inte kan bedriva verksamhet på det här sättet. Fast det kanske behövs en olycka där man tydligt kan peka på brister innan det händer.
 
Finns problem med att verka på en global marknad som inte går att komma förbi, sitter nu i Thailand(för första gången) och konstaterar att jag skulle vara förhållandevis rik om jag bodde här precis som överallt annars i stort sätt förutom Norge. Naturligtvis innebär det att en pilot eller cabin crew som kommer härifrån kan acceptera en betydligt lägre lön för samma arbete och jag ser ingen anledning varför någon härifrån skulle vara sämre än en hemifrån, snarare tvärtom enligt min erfarenhet av cabin crew.
 
SAS404 skrev:Ja Norwegian är bara en pusselbit i spelet, det är dax för politikerna att vakna och se till att man inte kan bedriva verksamhet på det här sättet. Fast det kanske behövs en olycka där man tydligt kan peka på brister innan det händer.Klicka för att utvidga...


Spot on... Det måtte til i Amerika før de snudde lovgivningen.
 
Back
Top