Verkligheten är jobbig och kommer nog också att vara jobbig framöver för vissa företag. Men jag anser att din jämförelse haltar betänkligt för det personer som kör för Uber har det bättre än dom som kör för Taxi Stockholm. Uber är en Win(kund) win(förare) win(Uber) situation som är skapad av ny teknik, enkelhet och låga overhead cost. Den har inte kommit till genom social dumpning.....
Det beror nog på var du tittar. I rätt många delar av världen opererar Uber (åtminstone om man tittar på UberX och UberPOP, men i många fall även vanliga Uber) brytandes mot antingen lagen eller andra förordningar, och med argumentet att det blir för oflexibelt om man följer dem. Inte speciellt långt ifrån vad en del flygbolag argumenterar mot.
Och på många orter är det definitivt mer win(kund) lose(förare) win(Uber). Normalt kräver ju Uber, precis som en del flygbolag har börjat göra, att föraren själv är egenföretagare, och levererar ingen som helst anställningstrygghet. Får du för dålig rating som förare, så kan du få sparken på mindre än 5 minuter, helt utan rättigheter.
I Sverige kör Uber numera med förare med taxilegitimation. Men i början gjorde man inte det, för att man tyckte det var för oflexibelt. Och Uberpop ligger inte långt ifrån organiserad svarttaxi om det funnits i Sverige.
Därmed inte sagt att inte Uber gjort mycket bra också, på de ställen de följer lagen. I Sverige, t.ex., så gillar jag både Ubers service direkt, och det faktum att det börjar röra sig lite i de stora taxibolagen efter att de fått en spark där bak av Uber och insett att de måste förbättra sig.
Men liknande kan sägas om de flesta LCC. Hade vi inte haft Ryan och Norwegian, så
hade flygbiljetter generellt sett varit dyrare, och piloter/cabincrew
hade levt kvar i de tider där de hade extrema förmåner i förhållande till arbetsmängd.
Men som så ofta svänger gärna pendeln över för långt åt andra hållet istället...