Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

Enligt SAS VD säger han i dagens DI att SAS har inga sådana planer.

Jag skulle bli mycket förvånad om SAS VD skulle gå ut och säga det i media oavsett vad som diskuteras internt eller inte - då skulle arbetsnedläggningen i Köpenhamn te sig som en liten vindpust i jämförelse med den storm piloterna skulle kunna dra igång...

Jag håller till viss del med dig, tycker att det är lite oärligt att spela säkerhetskortet varje gång man pratar om flygandes villkor. Ingen kraschar av att tjäna mindre pengar eller att jobba 190 dagar om året istället för 180.

Men jag vill återigen påpeka att av de senaste årens konflikter, har väldigt få eller inga handlat om ersättningsnivåer. Det handlar om uppenbara försök lamslå piloterna och deras förhandlingsposition, jag tycker de har rätt att försvara sina intressen.

Som kommentar på ditt första stycke:

Nej ingen kraschar sannolikt som direkt orsak av att man flyger 190 dagar istället för 180, men man blir inte säkrare heller. Jag irriterar mig mäkta på att många talespersoner ofta säger saker i stil med att "vi kommer att göra små förändringar som inte har någon effekt på säkerheten". Om du jobbar din personal hårdare kommer dom bli tröttare och det kommer leda till ökad risk. Det behöver inte betyda att det blir oacceptabel risk, men att konstant säga "ingen effekt på säkerheten" tycker jag personligen är hycklande.

Sen var det diskussion tidigare som jag tolkade som att facken inte behöver oroa sig för säkerheten, för myndighetstillsynen ser till att den upprätthålls. Varför skulle vi då ha problem med t.ex. Avies? Ett flygbolag som dokumenterat är osäkert, men som myndigheterna inte kan sätta dit för deras flygplan är reggade i Estland. Norwegian har börjat regga om 737or på Irland. Bara för att bolaget heter "norwegian" behöver dom inte vara baserade i ett land dit våra myndigheter når. I teorin kan man göra saker ändå, men vi ser ju klart att i praktiken är det inte alls så enkelt.

Flyget är säkert. Men det är säkert för att vi som jobbar i det arbetar för att hålla det säkert. Om man tror att myndigheterna är så mäktiga att dom alltid kommer hålla allting säkert då är man nog bra naiv.

Arbetsmiljö, och även psykosocial arbetsmiljö är definitivt en säkerhetsfråga. Även om det såklart finns formella regler kring flygsäkerhet som flygtimmar, kontroller och liknande så handlar det också mycket om att känna sig trygg på sitt jobb och trygg med sitt jobb och sina kollegor.

Vilken lagstiftning kring arbetsmiljö gäller när du är egenföretagare i Thailand, inhyrd av ett bemanningsföretag i Singapore och flyger mellan Sverige och USA för ett norskt bolag med flygplan registrerade på Irland?

jag tror att allt det här skapar en osäkerhet och otrygghet för de flesta vanliga människor, vilket i en pressad situation kan gå ut över säkerheten.

Stoppa smutskastningen av Norwegian!

Baktalandet av Norwegian, såväl i media som här på Businessclass.se anklagats för allt från social dumpning, slavkontrakt, dålig arbetsmiljö till bristande säkerhetstänk, har mer än lovligt gemensamt med höstens strejker på Air France och Lufthansa. Som jag ser det bevittnar vi inledningen till en sista desperat strid från militanta fackföreningar i en sak som redan gått förlorad. Men i den kampen är alla medel tillåtna.

Men kritiken mot flygbolagen är oftast oberättigad och skjuter alltid långt över målet. Precis som hänt i andra branscher där gamla monopol avskaffats ökar konkurrensen och de anställda för lön efter marknadsvärde - ibland mer, ibland mindre. Och när flygbolagen inte längre har monopolvinster att luta sig emot och passagerarna vägrar låta sig skinnas, då måste monopolårens excesser omprövas. Det finns helt enkelt ingen möjlighet att fortsätta betala ut miljonlöner! Det finns ingen som vill betala!

Precis som med sjöfarten internationaliseras flyget och flaggas ut. Lönerna marknadsanpassas därmed. Det betyder nog fortsatt goda löner för piloter (lång och ofta egenbetald utbildning, internationellt gångbar kunskap m.m.). men inte riktigt lika goda som under den tid nationella flygbolag hade monopol!.

Flygbranschen är lite av en krisbransch och att då, som Norwegian, ta det lite försiktigt och lokalanställa på kortare kontrakt när man i uppbyggnadsfasen av en internationell koncern är osäker på trafikutvecklingen på nya baser är egentligen ganska självklart (om än inte för pilotfacket som ser det som "social dumping") Det minskar ju etableringsrisken högst avsevärt. För oss som har egna företag är det en självklarhet att riskminimera och hålla igen på kostnaderna.
När en ny satsning väl går bra, då går det att expandera, fastanställa och skapa fler jobb. Men utan intäkter och en god lönsamhet i botten går det inte. Norwegian gick back 1,6 miljarder 2014, så det är ganska förståeligt att Björn Kjos inte vill dra på sig ytterligare kostnader. För att inte tala om att få pilotfacket in i moderbolaget! Vem skulle då våga låna ut pengar till Norwegian? Och bolaget har låg soliditet och behöver ta upp stora lån för sina flygplansköp och aggressiva expansion.

Många företag, t.e.x. IAG, (direkt eller indirekt ägare till ett otal flygbolaq som Vueling, Iberia Express, Iberia, British Airways m.fl.) har en "ren" koncernmoder och ett otal dotterbolag. Ett av skälen är att kunna expandera, sälja, slå ihop eller avveckla delar av verksamheten utifrån hur marknaden utvecklas. Inget konstigt med det. Norwegian borde delat upp verksamheten i Norden på landsbolag för länge sedan. Alla med någon insikt måste ju också förstå att det krävs en nära nog övermänsklig ansträngning för att kunna driva ett lågkostnadsflygbolag med Norges höga kostnadsläge. Och att, som pilotfacket nu vill, kunna exportera norsk kostnadsnivå inom hela koncernen (det blir ju i praktiken resultatet om piloterna skulle få kollektivavtal med moderbolaget och därtill koncernanciennitet) skulle ju döda Norwegians affärsmodell omedelbart.

Lågprisbolagen har varit banbrytare för utvecklingen i flygbranschen. Men att jaga dessa med blåslampa och tro att det skulle bli "bättre" om de försvann är mer än lovligt naivt. Lågprisflyget har pressat prisnivåerna överallt och lett till en radikal ökning av resandet samt mängder av nya arbetstillfällen. Och med risk för att vara provocerande: Överbetalda piloter och ofta underbetald kabinpersonal. Sorry, men jag kan inte ömka piloten med miljonlön, men däremot har pursern och flygvärdinnan ofta fått väldigt mycket sämre villkor sista decenniet (dock inte på Norwegian i Norge)
Piloterna på Norwegian och andra stora flygbolag, lågprisbolagen inkluderade (men med regionalflyget undantaget) skall inte klaga över sin situation. De har det bra.

Stoppa smutskastningen av Norwegian!

Ursäkta mig? Norwegian är ett skitföretag enligt mitt sätt att se det!

Du kan tycka att det som du nämner är en positiv sak medans vi andra inte tycker det, det är helt okay. Men smutskastning är det inte! Det är fakta!

Det är fakta att Kjos och Norwegian spelar ut sina anställda mot varandra genom "managment by fear"!
Det är fakta att dom inte följer lagar och regler när det gäller förseningar och ersättningar till passagerare!
Det är fakta att dom vid vissa tillfällen har tummat på säkerhetsbestämmelserna eller tolkat dom annorlunda än mot luftfartsmyndigheterna.

Jag personligen ser inget positivt alls att flygbolag som Norwegian, Ryan Air med flera tack vare utnyttjandet av personalen lyckas sänka priserna på flygbiljetter.

Att säga att bara för piloter tjänar så bra så kan dom ta lite skit är skitsnack det med. Lönerna är inte högre på Norwegian än på andra flygbolag och att säga att dom förtjänar mindre lön är bara rent Jante!

Det är väl inte så svårt att förstå kopplingen mellan flygsäkerhet och piloter som är anställda i sina egna företag á la Ryan.

Tänk dig själv: du har ett eget företag där du jobbar som enmanskonsult. Din största och enda kund har tusentals andra företag att välja på. Tror du att din kund kommer att förlänga ditt kontrakt om du är jobbig (d.v.s. sjukanmäler dig en gång för mycket, tar med extra mycket bränsle pga oväder, etc...)? Nej, just det...

En SVT-artikel från 2012 sammanfattar det hela rätt bra.
Ryanairs piloter varnar för flygsäkerheten - Nyheter | SVT.se

Slik diskusjonen foreligger i norske debattfelt føler jeg det slik: enten forstår du luftfartsbransjen, or you don't. De med lite innsikt i den operative hverdagen har ingen bakgrunn til å uttale seg. Men uttaler seg skråsikkert som en professor om disse tingene de ikke har peiling på. Uttaler seg om andre menneskers jobbhverdag. Om hvordan andre mennesker utfører sin jobb, attpåtil en jobb som i timesvis utføres bak lås og slå. Det er i grunnen lettere absurd hvor mye meninger mennesker kan ha om andres jobb og liv, lønn og betingelser :(

Toppen