Stoppa smutskastningen av Norwegian!
Baktalandet av Norwegian, såväl i media som här på Businessclass.se anklagats för allt från social dumpning, slavkontrakt, dålig arbetsmiljö till bristande säkerhetstänk, har mer än lovligt gemensamt med höstens strejker på Air France och Lufthansa. Som jag ser det bevittnar vi inledningen till en sista desperat strid från militanta fackföreningar i en sak som redan gått förlorad. Men i den kampen är alla medel tillåtna.
Men kritiken mot flygbolagen är oftast oberättigad och skjuter alltid långt över målet. Precis som hänt i andra branscher där gamla monopol avskaffats ökar konkurrensen och de anställda för lön efter marknadsvärde - ibland mer, ibland mindre. Och när flygbolagen inte längre har monopolvinster att luta sig emot och passagerarna vägrar låta sig skinnas, då måste monopolårens excesser omprövas. Det finns helt enkelt ingen möjlighet att fortsätta betala ut miljonlöner! Det finns ingen som vill betala!
Precis som med sjöfarten internationaliseras flyget och flaggas ut. Lönerna marknadsanpassas därmed. Det betyder nog fortsatt goda löner för piloter (lång och ofta egenbetald utbildning, internationellt gångbar kunskap m.m.). men inte riktigt lika goda som under den tid nationella flygbolag hade monopol!.
Flygbranschen är lite av en krisbransch och att då, som Norwegian, ta det lite försiktigt och lokalanställa på kortare kontrakt när man i uppbyggnadsfasen av en internationell koncern är osäker på trafikutvecklingen på nya baser är egentligen ganska självklart (om än inte för pilotfacket som ser det som "social dumping") Det minskar ju etableringsrisken högst avsevärt. För oss som har egna företag är det en självklarhet att riskminimera och hålla igen på kostnaderna.
När en ny satsning väl går bra, då går det att expandera, fastanställa och skapa fler jobb. Men utan intäkter och en god lönsamhet i botten går det inte. Norwegian gick back 1,6 miljarder 2014, så det är ganska förståeligt att Björn Kjos inte vill dra på sig ytterligare kostnader. För att inte tala om att få pilotfacket in i moderbolaget! Vem skulle då våga låna ut pengar till Norwegian? Och bolaget har låg soliditet och behöver ta upp stora lån för sina flygplansköp och aggressiva expansion.
Många företag, t.e.x. IAG, (direkt eller indirekt ägare till ett otal flygbolaq som Vueling, Iberia Express, Iberia, British Airways m.fl.) har en "ren" koncernmoder och ett otal dotterbolag. Ett av skälen är att kunna expandera, sälja, slå ihop eller avveckla delar av verksamheten utifrån hur marknaden utvecklas. Inget konstigt med det. Norwegian borde delat upp verksamheten i Norden på landsbolag för länge sedan. Alla med någon insikt måste ju också förstå att det krävs en nära nog övermänsklig ansträngning för att kunna driva ett lågkostnadsflygbolag med Norges höga kostnadsläge. Och att, som pilotfacket nu vill, kunna exportera norsk kostnadsnivå inom hela koncernen (det blir ju i praktiken resultatet om piloterna skulle få kollektivavtal med moderbolaget och därtill koncernanciennitet) skulle ju döda Norwegians affärsmodell omedelbart.
Lågprisbolagen har varit banbrytare för utvecklingen i flygbranschen. Men att jaga dessa med blåslampa och tro att det skulle bli "bättre" om de försvann är mer än lovligt naivt. Lågprisflyget har pressat prisnivåerna överallt och lett till en radikal ökning av resandet samt mängder av nya arbetstillfällen. Och med risk för att vara provocerande: Överbetalda piloter och ofta underbetald kabinpersonal. Sorry, men jag kan inte ömka piloten med miljonlön, men däremot har pursern och flygvärdinnan ofta fått väldigt mycket sämre villkor sista decenniet (dock inte på Norwegian i Norge)
Piloterna på Norwegian och andra stora flygbolag, lågprisbolagen inkluderade (men med regionalflyget undantaget) skall inte klaga över sin situation. De har det bra.