Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

Naturligtvis handlar det i längden om lönekostnader och det är ju uppenbart de måste ner, är det någon som tror nått annat? Gäller all personal i både Norwegian och SAS sen är ju frågan hur man ska lösa det och där borde en dialog vara möjlig.

Håller inte med om att lönekostnaderna måste ner. Har man förhandlat fram en viss lönenivå bör man hålla den. I Norweigeian handlar det ju inte om löner. Om man driver ett flygbolag borde man veta att lönerna ligger på en hög nivå. Men det får man ta hand om i kommande löneförhandlingar genom att lägga sej på nollnivå. Detta borde Kjos känna till som har jobbat som pilot. Det kostar att driva ett flygbolag och man kan inte sälja hur billiga biljetter som helst. Jag betalar gärna några hundra extra för en flygbiljett bara jag får åka med ett anständigt bolag. Skulle inte falla mej in att åka med något LCC bolag som hyr in piloter från något bemanningsbolag. Det är heller inget ett anständigt företag skulle begära av sina anställda att åka med.

OT. Tänk om vi skulle kunna ställa samma krav på våra storbanker att dom skulle sänka lönekostnaderna och ta bort avgifter och ge oss kunder ränta. Nej det fungerar inte därför alla banker struntar totalt i vad kunden tycker och inför fler avgifter för att öka lönsamheten. Katellbildning kanske?

I det här fallet är väl inte facket oärligare än arbetsgivaren. Båda behövs för att det skall bli vettig balans inom arbetslivet.

Det handlar ju om att inse att man sitter i samma båt och tillsammans måste ro den imål. Konfrontationsmodellen är ju föga effektiv....

Det handlar ju om att inse att man sitter i samma båt och tillsammans måste ro den imål. Konfrontationsmodellen är ju föga effektiv....

Fast vem är det som konfronterar vem?

Bara för att någon strejkar betyder inte det att det är den strejkande som är den konfronterande parten.

Man kan ju inte säga att Kjos direkt har ett trackrecord som ger förtroende att vara en seriös förhandlingspart. ....

Fast vem är det som konfronterar vem?

Bara för att någon strejkar betyder inte det att det är den strejkande som är den konfronterande parten.

Man kan ju inte säga att Kjos direkt har ett trackrecord som ger förtroende att vara en seriös förhandlingspart. ....

Var skrev jag något om vilken part som var konfrontativ? Jag konstaterade mest att modellen som sådan är tämligen ineffektiv.

Jag har så klart inget mot piloterna. Jag vänder mig mot fackens konsekventa oärlighet och kvasinobla hållning.

Var skrev jag något om vilken part som var konfrontativ? Jag konstaterade mest att modellen som sådan är tämligen ineffektiv.

I det inlägg som jag citerade kan man inte utläsa detta nej....Om man läser det låter det ju ganska neutralt och därför skrev jag mitt svar relativt neutralt, som en allmän frågeställning, inte som ett konstaterande.
Men med ditt tidigare inlägg i åtanke så kan man ju göra en ganska hård tolkning om vad du tycker i fråga om fack och deras beteende.

Jag tror att SAS ledning följer denna strejk med extra noggrannhet då SAS-piloternas avtal går ut 31mars och de står väldigt långt ifrån varandra.
Vad jag har fått förklarat för mig vill SAS splittra upp det det centrala avtalet (inkl senioritetslistan) och lägga ut dem på baserna istället liknande Norwegian nu gjort igår.

Den enda oärliga parten i den här konflikten är Björn Kjos och hans ledning i Norwegian. Gång efter gång så ljuger man. Jag har redan pekat ut några verifierbara lögner i den här tråden.

Senaste lögnen är att man försöker påstå att det är en skillnad mellan "piloterna" och "facket". NPU består av över 90% av de skandinaviska piloterna och många stödmedlemmar bland kontraktspiloterna, ledaren Halvor Vatnar åtnjuter stort förtroende. Han är ärlig, rak och saklig. Han har inte ljugit en enda gång till skillnad från sin motpart i konflikten.

Parat, å andra sidan, är en annan femma. Men NPU måste tyvärr tillhöra en paraplyorganisation, annars har man mindre att sätta emot vid konflikt.

Jag tror att SAS ledning följer denna strejk med extra noggrannhet då SAS-piloternas avtal går ut 31mars och de står väldigt långt ifrån varandra.
Vad jag har fått förklarat för mig vill SAS splittra upp det det centrala avtalet (inkl senioritetslistan) och lägga ut dem på baserna istället liknande Norwegian nu gjort igår.
Enligt SAS VD säger han i dagens DI att SAS har inga sådana planer.

Toppen