johhenrik
Medlem
CSR?Vill nog påstå att många företag inser betydelsen av CSR idag.
CSR?Vill nog påstå att många företag inser betydelsen av CSR idag.
Ja, ansvarsfullt företagande och därtill en vilja att vara en attraktiv arbetsgivare. Detta verkar dock inte gälla för flygbranschen vilket är rätt intressant tycker jag.
Precis som vanligt så försöker facket likställa kollektivavtal med flygsäkerhet. Det är samma trick byggnads kör när dom försöker likställa kollektivavtal med arbetsmiljö.
Flygsäkerhet och arbetsmiljö är reglerade i lag och har inte ett dyft med kollektivavtal att göra. Eftersom facket dock rent retoriskt inte kan säga att dom egentligen bara är giriga och vill ha mer pengar till sina medlemmar så försöker man blanda korten - gärna via okunniga idealister till journalister.
mvh
Ja, ansvarsfullt företagande och därtill en vilja att vara en attraktiv arbetsgivare. Detta verkar dock inte gälla för flygbranschen vilket är rätt intressant tycker jag.
Jag håller till viss del med dig, tycker att det är lite oärligt att spela säkerhetskortet varje gång man pratar om flygandes villkor. Ingen kraschar av att tjäna mindre pengar eller att jobba 190 dagar om året istället för 180.
Men jag vill återigen påpeka att av de senaste årens konflikter, har väldigt få eller inga handlat om ersättningsnivåer. Det handlar om uppenbara försök lamslå piloterna och deras förhandlingsposition, jag tycker de har rätt att försvara sina intressen.
Jag har så klart inget mot piloterna. Jag vänder mig mot fackens konsekventa oärlighet och kvasinobla hållning.
I det här fallet är väl inte facket oärligare än arbetsgivaren. Båda behövs för att det skall bli vettig balans inom arbetslivet.