Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

Så länge det inte finns Consumer Social Responsibility så kommer det ju alltid finnas bolag som Ryan och Norwegian som trixar med dotterbolag, utförare osv...

Detta är inget nytt. Vi gnäller gärna och med rätta på dessa bolag här, för det är en bransch som är nära oss. Som vi vet en hel del om etc. Andra branscher där detta dock är ännu värre (enligt mig) tror jag inte det är många här som bryr sig. Hur råvaran till mobilen eller datorn utvinns eller hur kläderna som vi har på oss har tillverkats...

CSR funkar bra men det förutsätter att det finns ett mervärde för kunden och på en global marknad är det ovanligt, det är ju inte för inte att det sällan står Made In Sweden på det man köper numera tyvärr.

Precis som vanligt så försöker facket likställa kollektivavtal med flygsäkerhet. Det är samma trick byggnads kör när dom försöker likställa kollektivavtal med arbetsmiljö.

Flygsäkerhet och arbetsmiljö är reglerade i lag och har inte ett dyft med kollektivavtal att göra. Eftersom facket dock rent retoriskt inte kan säga att dom egentligen bara är giriga och vill ha mer pengar till sina medlemmar så försöker man blanda korten - gärna via okunniga idealister till journalister.

mvh

Jag håller till viss del med dig, tycker att det är lite oärligt att spela säkerhetskortet varje gång man pratar om flygandes villkor. Ingen kraschar av att tjäna mindre pengar eller att jobba 190 dagar om året istället för 180.

Men jag vill återigen påpeka att av de senaste årens konflikter, har väldigt få eller inga handlat om ersättningsnivåer. Det handlar om uppenbara försök lamslå piloterna och deras förhandlingsposition, jag tycker de har rätt att försvara sina intressen.

Ja, ansvarsfullt företagande och därtill en vilja att vara en attraktiv arbetsgivare. Detta verkar dock inte gälla för flygbranschen vilket är rätt intressant tycker jag.

Problemet är väl att alla blöder pengar och försöker få rätsida på ekonomin. Och det bolag med flest minuspoäng i CSR läs: Ryan är ett av fåtal som tjänar pengar. Skall man vara en bra arbetsgivare så behövs det nog SAS priser och Ryans service och det är inte direkt något jag drömmer om att flyga med...

Jag håller till viss del med dig, tycker att det är lite oärligt att spela säkerhetskortet varje gång man pratar om flygandes villkor. Ingen kraschar av att tjäna mindre pengar eller att jobba 190 dagar om året istället för 180.

Men jag vill återigen påpeka att av de senaste årens konflikter, har väldigt få eller inga handlat om ersättningsnivåer. Det handlar om uppenbara försök lamslå piloterna och deras förhandlingsposition, jag tycker de har rätt att försvara sina intressen.

Jag har så klart inget mot piloterna. Jag vänder mig mot fackens konsekventa oärlighet och kvasinobla hållning.

I det här fallet är väl inte facket oärligare än arbetsgivaren. Båda behövs för att det skall bli vettig balans inom arbetslivet.

Om ikke verre... Gang på gang har Norwegian sagt til sine ansatte "nå ordner vi det sånn og sånn", for å snu i døra og gjøre det direkte motsatte.

Toppen