fcx
Medlem
Är uppriktigt tråkigt att höra alla dessa snyfthistorier från fack och piloter. Avtal ska gälla med det bolag anställningen finns i. Såklart bör man som pilot räkna med ett något sämre paket i ett bolag som Norwegian. Samtidigt har garanterat bolagets satsningar inneburit en chans för nya piloter att få jobb och erfarenhet. Alla ska börja någonstans men dessa piloter vill nu mest sitta och pilla navelludd vilket möjligen kunnat vara en realitet historiskt i gamla trygga statsägda flygbolag. I andra yrken byter man arbetsgivare om man kan visa att man är duktig. Har aldrig hört om personal i annan bransch som strejkar för att bli anställda i ett moderbolag. Denna typ av ägarkonstruktioner finns inom alla branscher i företagsvärlden. Det är precis på samma sätt som att anställda i ett AB Bonniers dotterbolag kräver anställning i det moderbolaget. Det funkar inte så. Sluta sänk bolaget. Byt jobb eller var nöjda.
Nja, här är väl syftet med konstruktionen relativt uppenbar: Söndra och härska...
Eftersom den egentliga verksamheten bedrivs i ett bolag, men all personal är anställd i ett flertal andra identiska bolag (utan egentlig verksamhet) så blir ju konsekvensen att de enskilda bemanningsbolagen är helt utbytbara mot varandra. Om några anställda i ett bolag börjar mopsa upp sig mot ägaren så är det bara att sätta det bolaget i KK, och den personal man vill behålla är välkomna att söka sig till andra dotterbolag.
Jag skulle inte vilja påstå att det här är en normal ägarkonstruktion i vår del av världen. Lite som att ha hantverkarfirman Björns skruv AB utan några anställda, men där man hyr in hantverkare från Björns spårskruv AB för att skruva in spårskruvar, Björns stjärnskruv OY för att skruva i stjärnskruvar, Björns insexskruv Ltd för att skruva i insexskruvar etc. Skruvmejslarna ägs dock av moderbolaget.