Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

Vi pratar inte om att byta batterier i en ficklampa utan om otroligt komplexa system som måste testas ordentligt och därefter certifieras, i ett första steg av Boeing, sedan av FAA. Det är nått som kan ta hundra- eller tusentals timmar, Slutligen måste denna förändring implementeras på 50 plan som levererats + alla plan som står i kö för leverans. När det är implementerat så måste varje plan genomgå den normala testproceduren innan leverans som tar några veckor. När planet väl levererats till Norwegian så behöver Norwegian 1-2 månader för att träna sin personal. Med tanke på hur många plan som står på kö för leverans, så är risken för jordens undergång större, än att Norwegian flyger B787 till JFK den 30 maj.

Boeing har nu deklarerat att de räknar med att ha det nya batteriet certifierat inom en månad. Nästa gång kanske du ska skippa översittarattityden och hävda att saker är omöjliga när du inte vet vad du pratar om. Risken är visserligen fortfarande stor att DY med någon/några veckors marginal inte får 787an i tid för premiären men poängen är att du och de flesta andra här var ute och cyklade med ert vetande och tyckande.
 
Nästa gång kanske du ska skippa översittarattityden och hävda att saker är omöjliga när du inte vet vad du pratar om
Det är inte frågan om översittarattityd utan vissa verkar inte förstå hur komplexa flygplan är. Jag föreslår att du väntar tills Norwegian har fått sitt plan levererat innan du sågar mitt inlägg.

Boeing har nu deklarerat att de räknar med att ha det nya batteriet certifierat inom en månad.
För övrigt har du missuppfattat saker en hel del.
1) Det är inte ett nytt batteri utan en tillfällig ombyggnad av nuvarande batteri,
2) Inte om 1 månad utan ca 2 månader förutsatt att testflygningarna går bra och FAA godkänner lösningen.
3) Det ombyggda batteriet är större så det är inte bara koppla loss och byta utan planen måste byggas om fysiskt + elektronik för utökad övervakning.
4) Jag har aldrig varit med om att man inom flygindustrin är klar på eller före uppsatta mål, utan förseningar är standard.

Risken är visserligen fortfarande stor att DY med någon/några veckors marginal inte får 787an i tid för premiären men poängen är att du och de flesta andra här var ute och cyklade med ert vetande och tyckande
Risken (eller chansen) att Norwegian flyger Dreamliner till NYC den 30 maj är noll. Som jag skrev då och som jag håller fast vid är det inte ett byte av batteri i ficklampa vi pratar om. Eftersom Boeing bygger om nuvarande batteri blir testprocessen kortare, men vi pratar fortfarande om en testprocess på minst två månader, därefter ombyggnad av 50 levererade plan som kan ta upp till 2 månader och därefter ombyggnad av olevererade plan, därefter ordinarie testflygningar (och Norwegian står ej först i kö), därefter leverans plan för plan, därefter ska personalen på flygbolagen flygas in. 1 septemberi är ett mer troligt datum för Norwegian om allt flyter på smidigt.

Boeing började för övrigt i veckan att plocka bort motorer på vissa 787 som står utanför fabriken. Det hade man knappast gjort om man trodde på en lösning inom nån vecka.
 
Last edited:
Boeing har nu deklarerat att de räknar med att ha det nya batteriet certifierat inom en månad. Nästa gång kanske du ska skippa översittarattityden och hävda att saker är omöjliga när du inte vet vad du pratar om. Risken är visserligen fortfarande stor att DY med någon/några veckors marginal inte får 787an i tid för premiären men poängen är att du och de flesta andra här var ute och cyklade med ert vetande och tyckande.

Det är väl rätt stor skillnad på att få ett batteri certifierat på en månad mot att alla plan fått det installerat.
I Norwegians fall ser jag det som högst otroligt att de flyger med 787 till NY i slutet på maj, och det var även det som fly4fun kommenterade. Ser inget i hans inlägg som kan tänkas vara felaktiga påståenden.
 
Nästa gång kanske du ska skippa översittarattityden och hävda att saker är omöjliga när du inte vet vad du pratar om.
Du får släppa din uppfattning om översittarattityd av oss som förklarar saken.
Det stämmer absolut inte att vi som förklarar tror att "vi vet bäst". Däremot vi försöker att förklara och få dig att förstå att saker och ting tar tid, speciellt med ändring av delarna på ett flygplan.
 
Det är inte frågan om översittarattityd utan vissa verkar inte förstå hur komplexa flygplan är. Jag föreslår att du väntar tills Norwegian har fått sitt plan levererat innan du sågar mitt inlägg.


För övrigt har du missuppfattat saker en hel del.
1) Det är inte ett nytt batteri utan en tillfällig ombyggnad av nuvarande batteri,
2) Inte om 1 månad utan ca 2 månader förutsatt att testflygningarna går bra och FAA godkänner lösningen.
3) Det ombyggda batteriet är större så det är inte bara koppla loss och byta utan planen måste byggas om fysiskt + elektronik för utökad övervakning.
4) Jag har aldrig varit med om att man inom flygindustrin är klar på eller före uppsatta mål, utan förseningar är standard.


Risken (eller chansen) att Norwegian flyger Dreamliner till NYC den 30 maj är noll. Som jag skrev då och som jag håller fast vid är det inte ett byte av batteri i ficklampa vi pratar om. Eftersom Boeing bygger om nuvarande batteri blir testprocessen kortare, men vi pratar fortfarande om en testprocess på minst två månader, därefter ombyggnad av 50 levererade plan som kan ta upp till 2 månader och därefter ombyggnad av olevererade plan, därefter ordinarie testflygningar (och Norwegian står ej först i kö), därefter leverans plan för plan, därefter ska personalen på flygbolagen flygas in. 1 septemberi är ett mer troligt datum för Norwegian om allt flyter på smidigt.

Boeing började för övrigt i veckan att plocka bort motorer på vissa 787 som står utanför fabriken. Det hade man knappast gjort om man trodde på en lösning inom nån vecka.

Att du aldrig lär dig, du gräver bara ner dig djupare i en grupp som kommer bli jobbig att kravla upp ur om några veckor. Låt mig bemöta ditt tramsinlägg punkt för punkt.

1) Det är inte ett nytt batteri utan en tillfällig ombyggnad av nuvarande batteri,

Detta är jag väl medveten om, återigen - översittarattityd. Sluta märk ord.
2) Inte om 1 månad utan ca 2 månader förutsatt att testflygningarna går bra och FAA godkänner lösningen

Här är du helt ute och cyklar och snackar total dynga. Enligt certifieringsschemat som FAA redan godkänt kommer detta var avklarat inom en månad förutsatt det inte stöter på problem vilket är osannolikt då Boeing redan testat den internt innan certifieringen . Du visar återigen att du inte vet vad du pratar om när du pratar om "testflygningarna", detta är en batterilösning som certifieras på marken, endast en testflygning kommer att genomföras under certifieringsprocessen. Detta eftersom batterierna endast används på marken eller under nödsituationer, men det kanske du har missat?


3) Det ombyggda batteriet är större så det är inte bara koppla loss och byta utan planen måste byggas om fysiskt + elektronik för utökad övervakning.

Nej det måste det inte, den nya kapseln får plats i the "electronics bay" som den ser ut idag, men visst krävs vissa modifikationer till framförallt ventilationssystemet. Frågan är om du tror att Boeing suttit och rullat tummarna de senaste veckorna? DY planet kan mycket väl redan ha lösningen på plats med tanke på att det just nu genomgår tillverkningen. Sedan handlar allt om hur Boeing prioriterar och lägger sina resurser. Du verkar ha en tanke om att Boeing kommer modifiera ett plan i taget i någon slags rättvis ordning där DY hamnar sist. Eftersom Boeing får betala miljoner varje dag som detta pågår kommer dessa installationer att utföras så snabbt som möjligt.

4) Jag har aldrig varit med om att man inom flygindustrin är klar på eller före uppsatta mål, utan förseningar är standard.

Återigen visar du upp din översittarattityd och okunskap. om du aldrig varit med om att certifieringar blivit klara i tid känns detta knappt lönt att diskutera med dig.


Risken (eller chansen) att Norwegian flyger Dreamliner till NYC den 30 maj är noll. Som jag skrev då och som jag håller fast vid är det inte ett byte av batteri i ficklampa vi pratar om. Eftersom Boeing bygger om nuvarande batteri blir testprocessen kortare, men vi pratar fortfarande om en testprocess på minst två månader, därefter ombyggnad av 50 levererade plan som kan ta upp till 2 månader och därefter ombyggnad av olevererade plan, därefter ordinarie testflygningar (och Norwegian står ej först i kö), därefter leverans plan för plan, därefter ska personalen på flygbolagen flygas in. 1 septemberi är ett mer troligt datum för Norwegian om allt flyter på smidig
t.

Jävligt intressant hur du har en helt annan uppfattning om detta än både Boeing, FAA och analytiker. Du verkar inte bara spekulera heller utan du verkar veta det kommer bli. Nu orkar jag inte fortsätta längre, jag får bita mig i läppen och inse att tiden kommer visa hur fel du har.

Försök inte förvrida historian sedan bara genom att påstå att du hade halvt rätt för att DY inte flög med Dreamlinern 30 maj. Du har bland mycket annat verklighetsfrånvänt trams deklarerat att det är närmast omöjligt att DYs plan är redo för leverans innan Augusti. Vi får väl se...
 
Lets agree to disagree?
Att kalla andars åsikter/synpunkter/fakta för dynga är inte mycket bättre själv när man påstår att någon har översittarfasoner.

Sen kan vi väl vara glada för norwegians skull den dagen som de flyger sin första longhaul med B787. Om det blir 30e maj eller senare kan var och en få spekulera i men majoriteten verkar tro att det inte blir på utsatt datum i alla fall.
 
Last edited:
Jävligt intressant hur du har en helt annan uppfattning om detta än både Boeing, FAA och analytiker.

Du pratar mycket om marknaden och nu analytiker. Du inser att bakom dessa epitet döljer sig personer gör gissningar. De kan vara mer eller mindre kvalificerade, men det är fortfarande gissningar.

Jag tycker att sk analytiker oftast har helt åt h-vete fel när de pratar om saker som jag kan något om, så varför skulle de ha mer rätt den här gången..?

Sen är det klart att DY/DU kan råka få sina 787:eek:r levererade tidigt om fixen redan är klar där, men tror jag att de kommer att flyga med dem i maj? Knappast!
 
Toppen