Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

ACervin

Medlem
Det är visserligen chefen för Boeing som uttalar sig, men kanske är drömplanet på gång. Från den 28/3.


BOEING CEO SAYS 787 IS 'VERY CLOSE' TO FLYING

By SCOTT MAYEROWITZ


— Mar. 28 3:37 PM EDT



Home » Boeing Co » Boeing CEO says 787 is 'very close' to flying

WASHINGTON (AP) — Boeing CEO Jim McNerney said his company is "very close" to getting its troubled 787 Dreamliner jet back flying again.
Two incidents involving batteries on 787s led the Federal Aviation Administration and regulators in other countries to ground the planes in January. Boeing is testing a redesign of the battery system.
"We have a high degree of confidence in the technical solution we are testing right now with the FAA," McNerney said at an aviation conference Thursday. "I think it will be sooner than later."
The Chicago-based company conducted a test flight with the redesigned battery Monday. McNerney expects the tests to conclude in a few days and said the data should be conclusive enough to convince regulators to let the plane fly again.
 

palmen

Moderator
När jag kom till Frankfurt igår stod en ANA B787 vid en av gaterna. Den kanske alltid har stått där vad vet jag, men det kan väl kanske vara någon form av indikation, eller?
DSC_0396.jpg
 

palmen

Moderator
Är inte det där en 777a och inte en 787a?

Jag är absolut ingen expert på flygplan men det stod 788 på den (vid noshjulet), jag kan som sagt helt vara ute och cykla och får be om ursäkt i så fall.
Är siffran vid noshjulet något regnummer i så fall eller annat?

EDIT: Nu när jag tittar på bilder så verkar ju 777 ha 5 dörrar och 787 4 dörrar. My misstake.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Alldeles för stort för att vara en 787:a.

Tips: om man som jag har ett begränsat intresse för flygplanstyper så är 787 lätt att känna igen genom att titta på motorerna. De är "taggiga" baktill.
 

Alf

Medlem
Ja det är en 777-ER. Svårt att se på motorena på bilden, vilket annars är som Alx säger ett bra kännetäcken, liksom på B747-8.
Vingprofilen är också lite mer vriden på 787.
 

ZZZebra

Medlem
Jag är absolut ingen expert på flygplan men det stod 788 på den (vid noshjulet).

De beteckningar som står på noshjulsluckorna brukar vara en del av registreringen, inte vilken typ av flygplan det är.

I detta fall så är det individen JA788A, om du googlar det ihop med ANA så lär du få en bunt träffar
 

palmen

Moderator
Alltid lär man sig något nytt varje dag. Otur att man skulle bli "lurad" av att registreringen på planet hade anknytning till en B787 :)
 

Dr. Miles

Expert
Alltid lär man sig något nytt varje dag. Otur att man skulle bli "lurad" av att registreringen på planet hade anknytning till en B787 :)

Inte så konstigt. :) Även bjornstrom trodde att det var 787 (och det ser ut som samma reg-nr som det 777 planet du såg)
Ser precis ut som den där ANA 777:an jag misstog för en 787 tidigare i somras... :D

(den hade regnr 788A)
BusinessClass.se publicerar första bilderna på Boeing 787 Dreamliner
En kollega i redaktionen, Martin, trodde sig för någon månad sedan skåda en Boeing 787 på Frankfurts flygplats. Det visade sig dock vara en Boeing 777, med en något förvirrande målning och registrering, men nu kan vi alltså logga Boeing 787 på riktigt på BusinessClass.se
 
Toppen