Kricka
Medlem
Lite information från Ny Teknik ang. batterierna j Dreamlinern
Ny rapport om batteribranden i Dreamliner - NyTeknik
Ny rapport om batteribranden i Dreamliner - NyTeknik
Vi pratar inte om att byta batterier i en ficklampa utan om otroligt komplexa system som måste testas ordentligt och därefter certifieras, i ett första steg av Boeing, sedan av FAA. Det är nått som kan ta hundra- eller tusentals timmar, Slutligen måste denna förändring implementeras på 50 plan som levererats + alla plan som står i kö för leverans. När det är implementerat så måste varje plan genomgå den normala testproceduren innan leverans som tar några veckor. När planet väl levererats till Norwegian så behöver Norwegian 1-2 månader för att träna sin personal. Med tanke på hur många plan som står på kö för leverans, så är risken för jordens undergång större, än att Norwegian flyger B787 till JFK den 30 maj.
Det är inte frågan om översittarattityd utan vissa verkar inte förstå hur komplexa flygplan är. Jag föreslår att du väntar tills Norwegian har fått sitt plan levererat innan du sågar mitt inlägg.Nästa gång kanske du ska skippa översittarattityden och hävda att saker är omöjliga när du inte vet vad du pratar om
För övrigt har du missuppfattat saker en hel del.Boeing har nu deklarerat att de räknar med att ha det nya batteriet certifierat inom en månad.
Risken (eller chansen) att Norwegian flyger Dreamliner till NYC den 30 maj är noll. Som jag skrev då och som jag håller fast vid är det inte ett byte av batteri i ficklampa vi pratar om. Eftersom Boeing bygger om nuvarande batteri blir testprocessen kortare, men vi pratar fortfarande om en testprocess på minst två månader, därefter ombyggnad av 50 levererade plan som kan ta upp till 2 månader och därefter ombyggnad av olevererade plan, därefter ordinarie testflygningar (och Norwegian står ej först i kö), därefter leverans plan för plan, därefter ska personalen på flygbolagen flygas in. 1 septemberi är ett mer troligt datum för Norwegian om allt flyter på smidigt.Risken är visserligen fortfarande stor att DY med någon/några veckors marginal inte får 787an i tid för premiären men poängen är att du och de flesta andra här var ute och cyklade med ert vetande och tyckande
Boeing har nu deklarerat att de räknar med att ha det nya batteriet certifierat inom en månad. Nästa gång kanske du ska skippa översittarattityden och hävda att saker är omöjliga när du inte vet vad du pratar om. Risken är visserligen fortfarande stor att DY med någon/några veckors marginal inte får 787an i tid för premiären men poängen är att du och de flesta andra här var ute och cyklade med ert vetande och tyckande.
Du får släppa din uppfattning om översittarattityd av oss som förklarar saken.Nästa gång kanske du ska skippa översittarattityden och hävda att saker är omöjliga när du inte vet vad du pratar om.
Det är inte frågan om översittarattityd utan vissa verkar inte förstå hur komplexa flygplan är. Jag föreslår att du väntar tills Norwegian har fått sitt plan levererat innan du sågar mitt inlägg.
För övrigt har du missuppfattat saker en hel del.
1) Det är inte ett nytt batteri utan en tillfällig ombyggnad av nuvarande batteri,
2) Inte om 1 månad utan ca 2 månader förutsatt att testflygningarna går bra och FAA godkänner lösningen.
3) Det ombyggda batteriet är större så det är inte bara koppla loss och byta utan planen måste byggas om fysiskt + elektronik för utökad övervakning.
4) Jag har aldrig varit med om att man inom flygindustrin är klar på eller före uppsatta mål, utan förseningar är standard.
Risken (eller chansen) att Norwegian flyger Dreamliner till NYC den 30 maj är noll. Som jag skrev då och som jag håller fast vid är det inte ett byte av batteri i ficklampa vi pratar om. Eftersom Boeing bygger om nuvarande batteri blir testprocessen kortare, men vi pratar fortfarande om en testprocess på minst två månader, därefter ombyggnad av 50 levererade plan som kan ta upp till 2 månader och därefter ombyggnad av olevererade plan, därefter ordinarie testflygningar (och Norwegian står ej först i kö), därefter leverans plan för plan, därefter ska personalen på flygbolagen flygas in. 1 septemberi är ett mer troligt datum för Norwegian om allt flyter på smidigt.
Boeing började för övrigt i veckan att plocka bort motorer på vissa 787 som står utanför fabriken. Det hade man knappast gjort om man trodde på en lösning inom nån vecka.
1) Det är inte ett nytt batteri utan en tillfällig ombyggnad av nuvarande batteri,
2) Inte om 1 månad utan ca 2 månader förutsatt att testflygningarna går bra och FAA godkänner lösningen
3) Det ombyggda batteriet är större så det är inte bara koppla loss och byta utan planen måste byggas om fysiskt + elektronik för utökad övervakning.
4) Jag har aldrig varit med om att man inom flygindustrin är klar på eller före uppsatta mål, utan förseningar är standard.
t.Risken (eller chansen) att Norwegian flyger Dreamliner till NYC den 30 maj är noll. Som jag skrev då och som jag håller fast vid är det inte ett byte av batteri i ficklampa vi pratar om. Eftersom Boeing bygger om nuvarande batteri blir testprocessen kortare, men vi pratar fortfarande om en testprocess på minst två månader, därefter ombyggnad av 50 levererade plan som kan ta upp till 2 månader och därefter ombyggnad av olevererade plan, därefter ordinarie testflygningar (och Norwegian står ej först i kö), därefter leverans plan för plan, därefter ska personalen på flygbolagen flygas in. 1 septemberi är ett mer troligt datum för Norwegian om allt flyter på smidig
Jävligt intressant hur du har en helt annan uppfattning om detta än både Boeing, FAA och analytiker.