Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

Jag ringde till Norwegians kundtjänst idag och berättade att jag ville avboka pga förseningen på Boeing 787. Kundtjänst sa då "vi kommer hyra in andra plan" men jag svarade att det inte var intressant. Hon avbokade då min icke-avbokningsbara biljett utan minsta frågetecken, återbetalningen tar dock upp till tre veckor.

Inget snack om avbokningsavgifter eller annat.

Återkommer när pengarna är tillbaka :)

Fick detta mail:

The cost of your ticket(s) 328-709832, 328-709832, 328-709832 is now refunded to the credit card that was used when you made the booking. It will be credited within 1 week.

If you booked your ticket through a travel agency, please contact them for a refund.

Best regards
Norwegian Refund Department

Jo, det var precis som jag misstänkte. Om man får biljetterna för det pris som man nu fått nöjer sig de flesta med vilken hårdvara som helst. Jag hade nog inte heller avbokat.

Jag tror ärligt talat att väldigt många av de som tänkt flyga Norwegian till NYC är av typen att de blir nöjda om de får ett säte och inte har några som helst förhoppningar om något annat.

Det är också exemplariskt skött av Norwegian med tanke på återbetalningstiden och jag jämför gärna med SAS där det tog dem runt 2 månader att återbetala en resa.

Jag ska ringa och avboka min biljett imorgon, får se vad dom säger! :)

Borde ju inte vara några problem eftersom Martin fick sin biljett återbetald.
Återkommer med respons här hur det gick..

Edit:

The cost of your ticket(s) 328-70......... is now refunded to the credit card that was used when you made the booking. It will be credited within 1 week.

(Hon sa dock 3-4 veckor på telefon så vi får väl se hur det går.)

Last edited:
Fick detta mail:

The cost of your ticket(s) 328-709832, 328-709832, 328-709832 is now refunded to the credit card that was used when you made the booking. It will be credited within 1 week.

If you booked your ticket through a travel agency, please contact them for a refund.

Best regards
Norwegian Refund Department

Förstår inte varför ni bokar av nu, vad är brådskan? Med Boeings nya plan de presenterat är det ganska troligt att DY får sin första 787a i tid, har ni gått och blivit flygrädda helt plötsligt? :p

Förstår inte varför ni bokar av nu, vad är brådskan? Med Boeings nya plan de presenterat är det ganska troligt att DY får sin första 787a i tid, har ni gått och blivit flygrädda helt plötsligt? :p
Jag förstår inte heller hur du kan vara så optimistisk ock tror på Boeing klarar att fixa elsystem så kort tid. (april 2013)
FAA och Boeing har inte kommit fram vad som var fel än.

Vi pratar inte om att byta batterier i en ficklampa utan om otroligt komplexa system som måste testas ordentligt och därefter certifieras, i ett första steg av Boeing, sedan av FAA. Det är nått som kan ta hundra- eller tusentals timmar, Slutligen måste denna förändring implementeras på 50 plan som levererats + alla plan som står i kö för leverans. När det är implementerat så måste varje plan genomgå den normala testproceduren innan leverans som tar några veckor. När planet väl levererats till Norwegian så behöver Norwegian 1-2 månader för att träna sin personal. Med tanke på hur många plan som står på kö för leverans, så är risken för jordens undergång större, än att Norwegian flyger B787 till JFK den 30 maj.

Fredrik, jag inte haft några problem med återbetalning av SAS-biljetter. Senast var det för all del en bonus-
biljett men poäng var tillbaka på kontot efter 15 minuter och kreditkortet krediterat skatter efter 10 dagar.

Jag förstår inte heller hur du kan vara så optimistisk ock tror på Boeing klarar att fixa elsystem så kort tid. (april 2013)
FAA och Boeing har inte kommit fram vad som var fel än.

Inte en chans att de flyger 787 på första flighten. Du verkar ha stora förhoppningar på boeing - har du aktier i firman eller?

Det har jag inte, jag är däremot intresserad av hur ni tänker? Folk på detta forum verkar ha bestämt sig för att 787an kommer bli kraftigt försenad. Alla inlägg som förutspår detta får massor av "gillningar" medan folk som hävdar motsatsen nästan fryses ut. Konstigt med tanke på att detta är ett forum för folk som älskar att flyga? Jag antar att det kanske har att göra med att många här inte tycker om DY och därför känner en viss skadeglädje när 787an får problem?

Hursomhelst, Boeing har nu presenterat en plan som de hoppas få godkänd så att hela flottan är i luften till slutet av mars/början av april, FAA har kommenterat den och är försiktigt positiva. Analytiker och marknaden förväntar sig att denna plan går igenom men av någon anledning inte medlemmarna på BC, ni är tvärt emot säkra på att så inte blir fallet? Visst finns det fortfarande en relativt stor risk att denna tidsplan inte håller och att DYs plan trots allt blir försenade men skulle jag satsa pengar på det skulle jag satsa dem på att DYs första levereras innan 30 maj.

Toppen