Senaste nytt

Nordic Choice Hotels blir Strawberry

Men i dagsläget vet jag exakt vad jag har i bonus, det är lätt att räkna fram att jag har (t.ex.) 30 bonusnätter att ta ut på Hotell X eller 20 nätter om jag väljer hotell Y. Det själv d-ligt skönt att veta. Om jag istället ska ha 300 000 bvioser som man aldrig i förväg kan veta vad de ger i form av nätter, ja då är det svårt att se att jag skulle välja strawberry för att samla och ta ut.
Undrar hur ser det ut internt på Strawberry när en gäst tar ut en bonusnatt?

Varning för ren spekulation, men jag menar, hotellet bör ju få ekonomisk kompensation från centralt håll, men får olika hotell olika summor baserat på vad en natt kostar ut mot kund, eller finns det någon intern överenskommelse att en bonusnatt ersätts med en specifik summa beroende på hotellkategori?
Dvs ett hotell där en bonusnatt kostar 20 000 poäng får en summa, en natt för 10 000 poäng får en annan summa.

Om det är så det fungerar så är det iaf inga större problem för Strawberry att behålla fasta poängpriser för bonusnätter.
/Slutspekulerat.
 

Kaik

Medlem
Undrar hur ser det ut internt på Strawberry när en gäst tar ut en bonusnatt?

Varning för ren spekulation, men jag menar, hotellet bör ju få ekonomisk kompensation från centralt håll, men får olika hotell olika summor baserat på vad en natt kostar ut mot kund, eller finns det någon intern överenskommelse att en bonusnatt ersätts med en specifik summa beroende på hotellkategori?
Dvs ett hotell där en bonusnatt kostar 20 000 poäng får en summa, en natt för 10 000 poäng får en annan summa.

Om det är så det fungerar så är det iaf inga större problem för Strawberry att behålla fasta poängpriser för bonusnätter.
/Slutspekulerat.

När jag bokade bonusnätter via refunder, står själva rumspriset i SEK. En 10.000p hotellnatt på Comfort Hotel Arlanda har ett värde av 414kr och även ger 18,63kr cashback till mig.

Inte helt säker om det är summan hotellet får som kompensation, men bara en indikator/spekulation

Skärmavbild 2023-06-28 kl. 14.20.49.png
 

rsimon

Medlem
Informations mötet vid namnbytet sa man att de skulle samarbeta med andra lojalitetsprogram och som exempel SAS EuroBonus
Jag undrar på min kammare om de har fört samtal.

Till Affärsvärlden som frågade om ett samarbete med SAS EB var aktuellt sa Stordalen nej, ”de är konkurrenter”.

 

mha321

Medlem
Jag tycker det snarare låter som de, precis som strawberry i övrigt väl, vill expandera utanför resemarknaden. De är nog ute efter att dra in partners som nöjesfält och bensinmackar snarare än andra hotell och flygbolag.

Stordalen gläds åt att han "kommit åt" flygprogram som är "släktsilvret". Men just Norwegian är väl ätt av de få bolag där det *inte* funnits ett sådant värde i programmet...

Jag tror det är klart tveksamt med samarbeten med andra flyg eller andra hotellprogram. Utöver att sådant som sas online shopping fortfarande kan ge poäng - det är ju marketing poäng som går genom tradedoubler och inte ett direkt partnerskap med eurobonus.
 

mha321

Medlem
Har inte tänkt på det förut, men är en av anledningarna att Stordalen vill gå ifrån Choice att Choice har köpt en av hans konkurrenter Radission (i USA)? Nu går deras bonusprogram ihop.


Fast inte det bonusprogram som stordalen konkurrerar med. Amerikanska Radisson har ju haft ett eget bonusprogram ganska länge nu, och det är bara den delen som går ihop med Choice. Globala Radisson är kvar fristående.

Tror snarare det isåfall har att göra med are choice i allmänhet verkar vara lite på frammarsch och expandera. Och om det är så att de planerar att göra något liknande i Europa så skulle det kunna bli en direkt konkurrent och då skulle det bli mer problem. Tänk tex om Choice skulle köpa scandic ellet elite i Sverige, och stordalen ha kvar Nordic Choice. Och under det argumentet kan det ju både vara Choice och stordalen dom på sikt ser ett problem med franchisen, och positionerar sig för att om en tid säga upp den delen och byta namn på alla hotellen. Men i ett senare steg.
 

Homer

Medlem
Skaffar man Bank Norwegian kortet och får X.000 i välkomstbonus så finns det alltså möjlighet att de förvandlas till Strawberry poäng?
 

intuition

Medlem
Mer troligen att de omvandlas till något som sedan kommer att gå att använda för att boka bonusnätter med.
(Inte att de blir strawberry poäng (som i nuläget både ger bonus och status).)
 

guwonder

Medlem
Wondering how it looks internally at Strawberry when a guest redeems a bonus night?

Warning for pure speculation, but I mean, the hotel should receive financial compensation from a central source, but different hotels receive different amounts based on what a night costs to the customer, or is there some internal agreement that a bonus night is replaced with a specific amount depending by hotel category?
That is, a hotel where a bonus night costs 20,000 points gets one sum, a night for 10,000 points gets a different sum.

If that's how it works, then it's no big problem for Strawberry to maintain fixed points prices for bonus nights.
/End speculated.

For what it's worth, US Choice hotels most often are paying Nordic Choice/Strawberry properties in Sweden SEK 605 per award night booked using US Choice points. It's a flat amount regardless of occupancy or room type booked by me.

Nordic Choice/Strawberry paid the hotel 414 SEK for my last award night using NCC points. This was at a Swedish Quality hotel.
 
Last edited:
Toppen