Senaste nytt

Nordic Choice Hotels blir Strawberry

Olle K

Medlem
Spontan gissning är att det nog blir så att en poäng är värd x öre som resultat, och slut på de fasta priserna för rummen. Enklare att mixa programmen då, och Norwegian funkar ju redan så, och likaså är det dit de flesta andra hotellprogram går. Men tyvärr slut på sweet spots isåfall. Men flexibiliteten kanske väger upp det.
Jag var också inne på denna tanke vilket vore dåligt. Men det var väl lovat inga försämringar med Strawberry? Men det kan ju ändras och framhållas som en förbättring..
 

intuition

Medlem
Spontan gissning är att det nog blir så att en poäng är värd x öre som resultat, och slut på de fasta priserna för rummen. Enklare att mixa programmen då, och Norwegian funkar ju redan så, och likaså är det dit de flesta andra hotellprogram går. Men tyvärr slut på sweet spots isåfall. Men flexibiliteten kanske väger upp det.
Ja, jag tror också så. Det kan ju finnas fördelar med det också - mina sweetspots är ju billiga rum på bra men inte populära hotell. Poäng med värde i kr skulle kanske kunna göra det möjligt att förhållandevis billigt komma åt bra rum på populära hotell. Där är ju idag det fasta poängpriserna helt hysteriska. 40-50 000 poäng för det billigaste rummet. Priset i kr är ju aldrig 5x så högt som de rum som kostar 10k på bra comfort hotell.
 
Spontan gissning är att det nog blir så att en poäng är värd x öre som resultat, och slut på de fasta priserna för rummen. Enklare att mixa programmen då, och Norwegian funkar ju redan så, och likaså är det dit de flesta andra hotellprogram går. Men tyvärr slut på sweet spots isåfall. Men flexibiliteten kanske väger upp det.
Den vore ju tråkig.

Det sas dock inför lanseringen av Strawberry att allt blir bättre och inget sämre, men det återstår väl att se. Stordalen är iofs inte din genomsnittlige företagsledare så det kanske ger lite bättre odds?

Men det måste ju vara klurigt att lösa t.ex Strawberrys nuvarande poäng-mot-status-lösning om du kan tjäna poäng i något annat bolag. Har svårt att se att poäng kommer kunna ge högre status framöver.

Finns btw en video på presskonferensen här om inte det lagts upp tidigare:
 

Doctor-X

Medlem
Mycket tveksam inför detta och Norwegian av alla bolag och deras CashPoints fast går väl hand i hand med Ving och att man når den vanliga befolkningen. Hade mycket hellre sett ett utökat samarbete med ett legacy bolag likt Finnair. Eller att Stordalen köpte SAS tillsammans med danska staten (ja önsketänk).

Lifetime känns svajigt om det ska vara gemensam poängvaluta - synd att man inte hinner till Platinum Lifetime innan året är slut.

Istället för att skrota sitt egna program hade jag hellre sett att man tex kunnat växla sina poäng in i någon form av gemensam valuta som kan överföras till Norwegian, Ving, etc enligt en tabell - likt Membership Rewardspoäng.
 
Last edited:

Doctor-X

Medlem
Ja, jag tror också så. Det kan ju finnas fördelar med det också - mina sweetspots är ju billiga rum på bra men inte populära hotell. Poäng med värde i kr skulle kanske kunna göra det möjligt att förhållandevis billigt komma åt bra rum på populära hotell. Där är ju idag det fasta poängpriserna helt hysteriska. 40-50 000 poäng för det billigaste rummet. Priset i kr är ju aldrig 5x så högt som de rum som kostar 10k på bra comfort hotell.

Tror istället att vi kommer bli blåsta på konfekten här - med en riktig dålig poäng:krona-rate, där hotellen blir ännu dyrare och där det faktiskt kanske bara blir Comfort kvar som inte ruinerar poängkontot och att vi istället ser astronomiska antal poäng för tex Villa Copenhagen.

Jag hoppas jag har fel - men implementering av Norwegians CashPoints program gör mig mycket orolig för dåliga växlingskurser.

NCC har varit ett klart favoritprogram genom åren med bra kampanjer, god tillgänglighet på bonusnätter och en trevlig expansion av hotellportföljen. Känns som man väljer helt fel väg framåt i mitt tycke och riktar sig inte mot affärsresenärer utan vanliga människor (men är väl här pengarna finns framöver - lesiure travel).
 

M.K

Medlem
Jag vet att tidigare Nordic Choice ville ha ett samarbete med SAS, men det blev aldrig någon överenskommelse.

Som Strawberry lifetime Plat hoppas jag givetvis på samma nivå hos Norwegian framöver med alla fördelar. Det är trots allt en LCC jag respekterar och jag flyger med dem då och då inrikes och har dem som förstaval till södra England och LGW. ( givetvis alltid omvägen hem via LHR med loungehopping och SAS ;-)

Oavsett spännande se vad detta allt bredare samarbete leder till framöver!
 

intuition

Medlem
Mycket tveksam inför detta och Norwegian av alla bolag och deras CashPoints fast går väl hand i hand med Ving och att man når den vanliga befolkningen. Hade mycket hellre sett ett utökat samarbete med ett legacy bolag likt Finnair. Eller att Stordalen köpte SAS tillsammans med danska staten (ja önsketänk).

Lifetime känns svajigt om det ska vara gemensam poängvaluta - synd att man inte hinner till Platinum Lifetime innan året är slut.

Istället för att skrota sitt egna program hade jag hellre sett att man tex kunnat växla sina poäng in i någon form av gemensam valuta som kan överföras till Norwegian, Ving, etc enligt en tabell - likt Membership Rewardspoäng.

Tror istället att vi kommer bli blåsta på konfekten här - med en riktig dålig poäng:krona-rate, där hotellen blir ännu dyrare och där det faktiskt kanske bara blir Comfort kvar som inte ruinerar poängkontot och att vi istället ser astronomiska antal poäng för tex Villa Copenhagen.

Jag hoppas jag har fel - men implementering av Norwegians CashPoints program gör mig mycket orolig för dåliga växlingskurser.

NCC har varit ett klart favoritprogram genom åren med bra kampanjer, god tillgänglighet på bonusnätter och en trevlig expansion av hotellportföljen. Känns som man väljer helt fel väg framåt i mitt tycke och riktar sig inte mot affärsresenärer utan vanliga människor (men är väl här pengarna finns framöver - lesiure travel).

Jag ligger själv lite för tungt i programmet för att inte vara orolig. Jag har redan lifetime, där är jag mindre orolig för förändringar, men har på tok för mycket poäng liggande för att det ska kännas tryggt.


De skulle kunna skapa en avios-modell, vi kan kalla det B-vios.
Då skulle man kunna tjäna b-vioser som cashpoints, dvs typ 1 per krona spend. Strawberry skulle kunna behålla sina bonusar, dvs utöver 1 Bvios per kr, erhålles 0,2 Bvios i nivåbonus, 0,1 Bvios i webbokningsbonus osv. De skulle också kunna slopa det "för att förenkla" programmet.

Bvioserna samlas i det gemensamma bolagets program, dvs ekonomin hålls separat. Respektive verksamhet köper bvioser till en fastställd prislista.

Så långt är det kanska enkelt, men för att använda bvioserna? Det skulle kunna vara via en växlingskurs à-la MR, dvs resp verksamhet sätter sin växlingskurs på tillbakavägen och kan då behålla sina awards-tabeller om man vill. Det blir enkelt för resp verksamhet att implementera. Men det skulle bli lite krångligt för kunderna, att man måste växla först för att sedan använda växlade poäng mot en lokal poöngtabell.

Alternativt kan ju resp verksamhet sätta om sina awardpriser i bvioser och integrera det externa poängkontot i köpflödet. Fast då är det svårt att se hur Strawberry skulle kunna ha kvar de fasta priserna. Bvioserna är ju ändå kontant-ekvivalenter.


En faktor till att tänka på är att de avser att få in fler spelare i systemet. De flesta jobbar inte med kontant-ekvivalenter, just för att man vill inte att kunden så tydligt ska se vad (hur lite) poängen egentligen är värda.
För norwegian har det i praktiken fungerat som en kassarabatt, dvs man inte egentligen samlat till något mål, utan man har bränt de cashpoints man har för att få ner priset lite grand. På rak arm kommer jag inte på någon nordisk spelare som har det så och har svårt att se hur det skulle fungera.

Om det är där vi hamnar, med poäng som blir kontant-ekvivalenter och vi ska betala dynamiska priser på Strawberry har jag svårt att se att jag skulle stanna med Strawberry. Det beror så klart på exakt hur prissättningen blir, och framförallt om det betyder att dyrare rum blir enklare/billigare att ta ut bonus på.

Men i dagsläget vet jag exakt vad jag har i bonus, det är lätt att räkna fram att jag har (t.ex.) 30 bonusnätter att ta ut på Hotell X eller 20 nätter om jag väljer hotell Y. Det själv d-ligt skönt att veta. Om jag istället ska ha 300 000 bvioser som man aldrig i förväg kan veta vad de ger i form av nätter, ja då är det svårt att se att jag skulle välja strawberry för att samla och ta ut.
 

Doctor-X

Medlem
Jag ligger själv lite för tungt i programmet för att inte vara orolig. Jag har redan lifetime, där är jag mindre orolig för förändringar, men har på tok för mycket poäng liggande för att det ska kännas tryggt.


De skulle kunna skapa en avios-modell, vi kan kalla det B-vios.
Då skulle man kunna tjäna b-vioser som cashpoints, dvs typ 1 per krona spend. Strawberry skulle kunna behålla sina bonusar, dvs utöver 1 Bvios per kr, erhålles 0,2 Bvios i nivåbonus, 0,1 Bvios i webbokningsbonus osv. De skulle också kunna slopa det "för att förenkla" programmet.

Bvioserna samlas i det gemensamma bolagets program, dvs ekonomin hålls separat. Respektive verksamhet köper bvioser till en fastställd prislista.

Så långt är det kanska enkelt, men för att använda bvioserna? Det skulle kunna vara via en växlingskurs à-la MR, dvs resp verksamhet sätter sin växlingskurs på tillbakavägen och kan då behålla sina awards-tabeller om man vill. Det blir enkelt för resp verksamhet att implementera. Men det skulle bli lite krångligt för kunderna, att man måste växla först för att sedan använda växlade poäng mot en lokal poöngtabell.

Alternativt kan ju resp verksamhet sätta om sina awardpriser i bvioser och integrera det externa poängkontot i köpflödet. Fast då är det svårt att se hur Strawberry skulle kunna ha kvar de fasta priserna. Bvioserna är ju ändå kontant-ekvivalenter.


En faktor till att tänka på är att de avser att få in fler spelare i systemet. De flesta jobbar inte med kontant-ekvivalenter, just för att man vill inte att kunden så tydligt ska se vad (hur lite) poängen egentligen är värda.
För norwegian har det i praktiken fungerat som en kassarabatt, dvs man inte egentligen samlat till något mål, utan man har bränt de cashpoints man har för att få ner priset lite grand. På rak arm kommer jag inte på någon nordisk spelare som har det så och har svårt att se hur det skulle fungera.

Om det är där vi hamnar, med poäng som blir kontant-ekvivalenter och vi ska betala dynamiska priser på Strawberry har jag svårt att se att jag skulle stanna med Strawberry. Det beror så klart på exakt hur prissättningen blir, och framförallt om det betyder att dyrare rum blir enklare/billigare att ta ut bonus på.

Men i dagsläget vet jag exakt vad jag har i bonus, det är lätt att räkna fram att jag har (t.ex.) 30 bonusnätter att ta ut på Hotell X eller 20 nätter om jag väljer hotell Y. Det själv d-ligt skönt att veta. Om jag istället ska ha 300 000 bvioser som man aldrig i förväg kan veta vad de ger i form av nätter, ja då är det svårt att se att jag skulle välja strawberry för att samla och ta ut.

Det är precis detta jag är orolig om man ska tolka det som att de ska dela en poängvaluta som ska vara "enkel" att använda. Dynamisk prissättning är enkelt, men sannolikt väldigt ofördelaktigt.

Bästa alternativet skulle såklart vara att status/lifetime etc. ligger kvar enligt nuvarande modell hos Strawberry och att man som du skriver tjänar b-avios i en samlad kassa och sedan är det en tabell för vad man kan använda dem för hos Norwegian resp. Strawberry. Det som talar emot detta är ju spec. att de vill ha in fler partners och det skulle tala mer för en kontant-ekvivalent modell - det är "enkelt"; tex 1000 b-avisor är 100kr hos Strawberry, Norwegian, valfri matkedja, onlinebutik. En sådan modell är för mig helt värdelös.


Tänker högt nu, men kan det vara så att COOP-Strawberry samarbetet avslutades då det istället ska implementeras in i deras nya program? Mindre sannolikt då Strawberry-Norwegian precis kommit fram till ett avtal.
 

intuition

Medlem
Coop har ju ett realtivt etablerat program, vars syfte mest troligen är att dra kunder till sina egna butiker. (Förut var de rättså på dekis, hade inte råd att annonsera osv - nu har de breddat sin medlemsbas, skapat nya kommunikationskanaler, har ett poängsystem som gynnar mer-köp, är hyfsat aktiva på kampanjer osv osv).
Det är klart att om de tröttnat på att driva programmet i egen regi kunde de vara en kandidat till att ingå i detta nya, fast jag undrar det.
Coop finns iofs i Danmark och Norge så de kunde passa bra in i ett nordisk bonus-bolag, men programmen verkar se lite annorlunda ut, speciellt i Danmark.

Tror dock inte att nyligen avslutade samarbeten har med detta att göra, det är säkerligen en väldigt mycket längre tidshorisont på att få upp detta pannordiska bonusprogram och öppna det för externa partners.
 
Toppen