Mycket tveksam inför detta och Norwegian av alla bolag och deras CashPoints fast går väl hand i hand med Ving och att man når den vanliga befolkningen. Hade mycket hellre sett ett utökat samarbete med ett legacy bolag likt Finnair. Eller att Stordalen köpte SAS tillsammans med danska staten (ja önsketänk).
Lifetime känns svajigt om det ska vara gemensam poängvaluta - synd att man inte hinner till Platinum Lifetime innan året är slut.
Istället för att skrota sitt egna program hade jag hellre sett att man tex kunnat växla sina poäng in i någon form av gemensam valuta som kan överföras till Norwegian, Ving, etc enligt en tabell - likt Membership Rewardspoäng.
Tror istället att vi kommer bli blåsta på konfekten här - med en riktig dålig poäng:krona-rate, där hotellen blir ännu dyrare och där det faktiskt kanske bara blir Comfort kvar som inte ruinerar poängkontot och att vi istället ser astronomiska antal poäng för tex Villa Copenhagen.
Jag hoppas jag har fel - men implementering av Norwegians CashPoints program gör mig mycket orolig för dåliga växlingskurser.
NCC har varit ett klart favoritprogram genom åren med bra kampanjer, god tillgänglighet på bonusnätter och en trevlig expansion av hotellportföljen. Känns som man väljer helt fel väg framåt i mitt tycke och riktar sig inte mot affärsresenärer utan vanliga människor (men är väl här pengarna finns framöver - lesiure travel).
Jag ligger själv lite för tungt i programmet för att inte vara orolig. Jag har redan lifetime, där är jag mindre orolig för förändringar, men har på tok för mycket poäng liggande för att det ska kännas tryggt.
De
skulle kunna skapa en avios-modell, vi kan kalla det B-vios.
Då skulle man kunna tjäna b-vioser som cashpoints, dvs typ 1 per krona spend. Strawberry
skulle kunna behålla sina bonusar, dvs utöver 1 Bvios per kr, erhålles 0,2 Bvios i nivåbonus, 0,1 Bvios i webbokningsbonus osv. De skulle också kunna slopa det "för att förenkla" programmet.
Bvioserna samlas i det gemensamma bolagets program, dvs ekonomin hålls separat. Respektive verksamhet köper bvioser till en fastställd prislista.
Så långt är det kanska enkelt, men för att använda bvioserna? Det skulle kunna vara via en växlingskurs à-la MR, dvs resp verksamhet sätter sin växlingskurs på tillbakavägen och kan då behålla sina awards-tabeller om man vill. Det blir enkelt för resp verksamhet att implementera. Men det skulle bli lite krångligt för kunderna, att man måste växla först för att sedan använda växlade poäng mot en lokal poöngtabell.
Alternativt kan ju resp verksamhet sätta om sina awardpriser i bvioser och integrera det externa poängkontot i köpflödet. Fast då är det svårt att se hur Strawberry skulle kunna ha kvar de fasta priserna. Bvioserna är ju ändå kontant-ekvivalenter.
En faktor till att tänka på är att de avser att få in fler spelare i systemet. De flesta jobbar inte med kontant-ekvivalenter, just för att man vill inte att kunden så tydligt ska se vad (hur lite) poängen egentligen är värda.
För norwegian har det i praktiken fungerat som en kassarabatt, dvs man inte egentligen samlat till något mål, utan man har bränt de cashpoints man har för att få ner priset lite grand. På rak arm kommer jag inte på någon nordisk spelare som har det så och har svårt att se hur det skulle fungera.
Om det är där vi hamnar, med poäng som blir kontant-ekvivalenter och vi ska betala dynamiska priser på Strawberry har jag svårt att se att jag skulle stanna med Strawberry. Det beror så klart på exakt hur prissättningen blir, och framförallt om det betyder att dyrare rum blir enklare/billigare att ta ut bonus på.
Men i dagsläget vet jag exakt vad jag har i bonus, det är lätt att räkna fram att jag har (t.ex.) 30 bonusnätter att ta ut på Hotell X eller 20 nätter om jag väljer hotell Y. Det själv d-ligt skönt att veta. Om jag istället ska ha 300 000 bvioser som man aldrig i förväg kan veta vad de ger i form av nätter, ja då är det svårt att se att jag skulle välja strawberry för att samla och ta ut.