Intressant tråd..
Har faktiskt råkat ut för något liknande på SAS. Köpte en resa i SAS Go GOT-AGP-GOT. Uppgraderade sedan denna med Eurobonus poäng till SAS Plus med SAS Upgrade via hemsidan både ut/hemresa.
Eftersom jag just i detta fall ville dedikera poängen på flygningen (originalklassen) till mitt Lifemiles-konto bad jag SAS lägga in mitt LM nummer vid incheckning, och mitt boardingkort kom ut med LM*G status.
Fick inte in dessa på varket mitt EB eller LM konto på flera månader, och fick kämpa ganska länge för att få dessa poäng.
Avianca påstod att SAS inte ger poäng för den uppgraderade klassen, stod på mig, men efter flertalet mail sade att de inte kunde göra något ifrån deras håll. Skrev därför till SAS, och de svarade såhär:
------
Dear Mikeswe
Thank you for your query about missing points.
As you say, we can see that your EuroBonus number were noted on this journey. But as you can see by logging in to
www.sas.se using your username and password these has not been registered to your EuroBonus account.
However, please note that you are not allowed to register your flight from Gothenburg to Malaga, and from Malaga to Stockholm on your Avianca account, due to our terms and conditions. See below.
2.8 Members who belong to several different bonus programs can collect points and service benefits only with one program for each leg of a flight, hotel stay, car rental or other activity, unless otherwise stated. When the points are registered, they cannot be transferred to another program.
Membership conditions in EuroBonus - SAS
This means that on flights where you have used SAS Upgrade, which is a benefit to EuroBonus members, you are not allowed to register the affected flights to another loyalty programme.
Have a nice day.
Kind regards
SAS Sales and Service
SAS
Scandinavian Airlines System
SE - 195 87 Stockholm, Sweden
Visit: Frösundaviks Allé 1
flysas.com,
Facebook,
Twitter,
Youtube
---------
Skrev tillbaka till dem, att jag gärna ville ha Terms & Conditions för att använda SAS Plusgrade och var i T&C det står att Plusgrade gör att man förlorar intjäning till annat program (lade även lite utropstecken och versaler).
Sade också att om det inte funkar med Lifemiles, så kan jag ju då tänka mig att få dem på mitt EB konto där jag då även hade fått poäng för SAS Plus.
Efter några dagar kontaktade Lifemiles Elite-support mig om att de nu hade satt in poängen (kändes som det var på inrådan av SAS)? Hur fungerar detta egentligen? Om man har en klass som inte finns reggad på ett annat *A bolag, tar dom kontakt med varandra?