Senaste nytt

Nekad poäng i Eurobonus för uppgraderad resa med Thaipoäng

bricce

Medlem
Hej

Jag har rest med Thai i premium ARN-BKK-ARN. Jag köpte en economy Q men uppgraderade med poäng från Thai till premium. Jag registrerade mitt EBG kort. Jag fick poäng för hemresan men inte utresan. Sedan har jag haft ett antal samtal och mail korrespondens med SAS.

Thai hävdar att jag ska få poäng då det är den ursprungliga biljetten dvs Q som gäller. Thai va tvungen att göra om biljetten till premium E eftersom jag skulle sitta i premium kabin. Men där hävdar SAS att E inte är bonusgrundade, vilket är rätt men återigen det är Q som gäller i detta fall.E va endast en teknilakitet. SAS hävdar att jag inte kan få poäng men jag fick det för hemresan.....Har ni erfarenhet av detta? Nu kommer jag dessutom tappa mitt EBG pga de poäng jag inte får.

tacksam för svar!

Bricce

Tyvärr är det nog så att du behåller poäng för intjäning av ursprunglig bokningsklass om du uppgraderar med poäng. Jag har inte sätt annorlunda på något flygbolag jag känner till.

Tyvärr är det nog så att du behåller poäng för intjäning av ursprunglig bokningsklass om du uppgraderar med poäng. Jag har inte sätt annorlunda på något flygbolag jag känner till.
Som jag tolkar det, är det just det han inte får. Ursprungligen köpt en biljett i bokningsklass som ger poäng, men sedan fått ändrad bokningsklass vid uppgradering (som ej ger poäng till Eurobonus.) Och SAS väljer att använda den senare.

Ja, och det är ju det Bricce vill ha. Hen vill ha poäng för Q, men efter uppgradering till E så blir det inga poäng.

Svårt fall, Thai har ju gjort fel när de ändrade din Q-biljett till bokningsklass E, så ska man inte göra när det poänguppgraderas, endast kabinklassen ska ändras, din biljett ska fortfarande vara Q. Har du provat att efterregistrera online?

Hmm, lurigt, för när man uppgraderar med Lufthansa med MyOffer så tar ju SAS den uppgraderade klassen (som där ger poäng), jag tror tyvärr att det inte blir några poäng här
(edit: läste om nu att upgrade var med poäng och ej cash då är det ett annat läge)
Var det Thai poäng som användes?

Hmm, lurigt, för när man uppgraderar med Lufthansa med MyOffer så tar ju SAS den uppgraderade klassen (som där ger poäng), jag tror tyvärr att det inte blir några poäng här
(edit: läste att upgrade var med poäng och ej cash då är det ett annat läge)
Ja, men den tjänsten är ju tydlig med att man får poäng för den uppgraderade klassen (precis som SAS PlusGrade). Poänguppgradering på Thai är dock inte så, där ska man ha poäng enligt ursprungsbokning.

Jag har råkat ut för detta flera gånger, även när det handlat om ofrivillig uppgradering. Det är bara att stå på dig. Det minsta du ska ha är poäng för den ursprungliga biljetten. Det kan krävas flera mail i ärendet, men det brukar lösa sig.

Är det verkligen sas man ska prata om i frågan gör övrigt? De kan ju knappast se processen med uppgraderingen, utan ser bara den klass de går från thai - och som thai betalar för poängen för. De har knappast tillgång till thais system direkt.

Har du provat att kontakta thai och se om de kan ändra något från sitt håll, så att bokningsklassen som sas ser blir den ursprungliga?

Så här skriver de på sin hemsida

• Award travel generally in O / I / X / E / L booking classes, (in L class effective 01 September 2016), and travel industry discounted tickets, generally in ID or AD, are not eligible for mileage accrual.
  • On all upgraded travel including a paid upgrade at the airport, mileage is earned based on the original paid fare.

Är det verkligen sas man ska prata om i frågan gör övrigt? De kan ju knappast se processen med uppgraderingen, utan ser bara den klass de går från thai - och som thai betalar för poängen för. De har knappast tillgång till thais system direkt.

Ja, det är SAS man ska prata med. Det är ju knepigt när det blir så här, men jag tror det enda man kan göra är att fortsätta prata med SAS. Till slut lär man väl hitta någon som förstår. Jag tror det är viktigt att påtala att det är en betald bokning i botten och försöka få dem att titta på helheten så att de verkligen förstår vad som har hänt.

Toppen